کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

یک فیلم ضعیف برای زنی بزرگ



 در عجبم از رخشان بنی اعتماد ،کارگردان هنرمند و فرهیخته سینمای ما که در کارنامه اش فیلمهای خوبی مثل روسری آبی ، گیلانه ، خون بازی ، زیر پوست شهر و چندین و چند اثر خوب سینمایی و همین طور مستند وجود دارد که آخر این چه مستند ضعیف خسته کننده ای بود که ساخته بود از بزرگ بانوی این مرز و بوم خانم توران میرهادی؟

یادم نمی رود وقتی یک سال قبل از فوت توران جان ، به دیدنش در منزلش رفته بودم گفته بود که بنی اعتماد دارد مستندی از او می سازد و من که کار قبلی اش ، همه درختان من از مه لقا ملاح را دیده بودم چه خوشحال شده بودم که چه خوب که یک سینماگر حرفه ای می خواهد این کار بزرگ را انجام دهد و عموم مردم را با توران میرهادی آشنا کند. بعد از فوت توران خانم ، دنبال دیدنش بودم و حتی جایی میرتهماسب تهیه کننده را دیدم و پیگیر شده بودم و بالاخره دیروز موفق شدم در اکران دو روزه اینترنتی ببینیمش و باید بگم که بسیار جا خوردم از دیدن کاری به این ضعیفی از بنی اعتماد.
یک ربع نیم ساعت اول بد نبود . اما از آن به بعد با تصاویر تکراری و خسته کننده، حوصله سر بر شد آن هم برای منی که عاشقانه توران میرهادی را دوست داشتم و می خواستم گوشه گوشه کار را ببینم ، و می دانم برای کسی که قرار بود از زاویه دید این مستند با ایشان آشنا شود بسیار خسته کننده تر خواهد بود .شاید تنها نکته قوتی که نگذاشت مستند کاملا هدر برود و ربطی به کار بنی اعتماد نداشت ، حضور درخشان و دلنشین توران جان در جای جای فیلم بود.
عجیب و ناراحت کننده است که بنی اعتماد با ساختار روایی ای ضعیف یک سری تصویر از چند روز از زندگی این بانوی ارجمند در شورای کتاب کودک و اندکی هم در منزل ایشان گرفته و کنار هم کنار هم قرار داده است . زندگی و مبارزه ایشان در راه تعلیم و تربیت کودکان این سرزمین به قدری شورآفرین و پرهیجان بود که فقط روایت ساده اش با گفتگوها و عکسها و فیلمهای آرشیوی می توانست کلی علاقمند جدید به ایشان و راه پرفروغش بیافریند. نمی دانم این فیلم 1.5 ساعته تدوین نهایی شده یا این پخش آزمایشی بود ولی شاید اگر تدوین مجددی شود و نیم ساعت از آن کوتاه گردد شاید شاید بتواند از این وضع اسفبار خارج گردد .

29 خرداد 97

نظرات 2 + ارسال نظر
انسان یکشنبه 17 تیر‌ماه سال 1397 ساعت 17:03 http://criticizer.blogfa.com/

با نظر شما موافقم در مورد این مستند .... حیف

باران پاییزی پنج‌شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1397 ساعت 09:45 http://baranpaiezi.blogsky.com

شاید بشه گفت شما چون از نزدیک با خانوم میرهادی آشنا بودید و از فعالیتهاش آگاه این مستند براتون ضعیف اومد. همونطور برای من با دیدن شاعران زندگی که از نزدیک با شیرین پارسی، خانواده ش، فعالیتهاش آشنا بودم این مستند ضعیف حتا سطحی اومد. شاید ما دنبال چیزی فراتر می گشتیم اما واقعیتها رو به چشم خودمون از قبل دیده بودیم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد