کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

دالان بهشت


رمان دالان بهشت ، نوشته نازی صفوی رو خوندم بیشتر به این خاطر که دیدم به چاپ چهل و چندم رسیده ! و مجموعا خوشم نیومد .


نکته مثبتش این بود که رفتارهای یک دختر 16 ساله نازپروده رو به خوبی به تصویر کشیده بود


اما خود داستان بیش از حد کشدار نوشته شده بود و فراز و فرود چندانی هم نداشت . شخصیت پسر داستان هم خیلی آرمانی و فوق العاده نوشته شده بود و این برای یه پسر کم سن و سال واقعگرایانه نبود. به قدری پسر منطقی و عاقل و فهمیده و خوددار بود که غیر قابل باور بود . دخترو پسر دوسال عقد بودند ولی در عین ارتباط فیزیکی، هیچگونه رابطه زناشویی ای هم طی این مدت نداشتند! چیزی که تقریبا محاله . دخترو پسر حتی فکرش را هم نکرده بودند .

راه به راه هم به خورد خواننده در چند پاراگراف مستقیما پند و اندرز می داد که آره آدم باید این جوری باشه و اون جوری نباشه!


اما خب ظاهرا گروه زیادی از خوانندگان این کتاب مثل من فکر نکردندو این داستان معروف و پر فروش شده است !


اولین طرح جلد


بر اثر صبر نوبت ظفر آید .... بالاخره رمان برگهای سبز بید رفت برای صفحه بندی  و ارشاد !


اینم طرح مقدماتی جلد کتاب



نمی دونم چقدر طول بکشه ولی امیدوارم تا نمایشگاه کتاب اردیبهشت 95 دیگه بیرون اومده باشه .


چی شد تحریم خرید خودرو؟!


رفقای عزیز خبر دارین حتما که از طرح وام خرید خودرو استقبال خوبی شد و در روز اول نزدیک به 40هزار نفر برای خرید خودروی نوی سایپا و ایران خودرو ثبت نام کردند ! ( به رغم تلاش کمپینی های تحریم خرید ) . دوستان فرهیخته ام  اگه مایل هستین در این باره بحث و حرف داشته باشیم با هم .

کامنتدونی هم که می دونید همیشه بازه و نیاز به تایید نداره .


 برای پیوستن به گروه تلگرامی کافه رگبار روی این لینک کلیک کنید


پوست و دباغ خونه


 

تو دوره لیسانس شنیده بودم که بچه هایی که دانشگاه آزاد می رن باید درسی رو پاس کنن به اسم وصایای امام و ما که دانشگاه تهران و دولتی بودیم تو دلمون خوشحال بودیم که بین درسای عمومی ای که مجبوریم بخونیم مثل معارف اسلامی و تاریخ اسلامی و اخلاق اسلامی و عربی و ... حداقل این یه قلم رو مجبور نیستیم بخونیم .


این گذشت و بعد از 10سال که من دوباره وارد دانشگاه شدم و این دفعه توی دانشگاه آزاد ، یهو دیدم که ای بابا جزء یکی از شروط اخذ مدرک فوق لیسانس اینه که باید وصایا رو پاس کرده باشید وگرنه باید این جا بگذرونین و پولش رو هم اخ کنین !!


این جا بود که دیدم وقتی میگن گذر پوست به دباغ خونه می افته راست گفتن ها ! هیچ چی دیگه بنده هم الان این ترم یک کلاس وصایای حضرت امام (ره) برداشتم و باید فقط به نیت این کلاس خیلی مهم هفته ای یه بار برم سر کوه !


اندروید توی جیب ما ، ما توی مشت اندروید


چند روز قبل با امیررضا صحبت شد درباره این که می خوان تلگرام رو فیلتر کنن چون دولت داره میگه که اینا ابزار جاسوسی هستن و ... راستش نظر منم به نظر اونا نزدیک تره !  

حقیقت امر اینه دیگه . شما ببین که یه اپلیکیشن ساده بخوای نصب کنی چی ها ازت می خواد و باور بکنیم یا نه ما هم این اجازه رو به راحتی بهشون میدیم که همه چیز گوشی ما رو کنترل کنن از سیم کارت و کارت حافظه و تماس ها تا چیزهای دیگه و این تازه یه چیز ساده و راحته و دیروز من مطلبی دیدم که واقعا شوک شدم



مطلب این بود : آیا تمام دارندگان گوشی‌های هوشمند در کشورمان از سطح دسترسی‌های برنامه‌نویسان اندروید یا IOS به اطلاعات شخصی و حریم خصوصی خود آگاهی دارند و با علم به این نقض حریم خصوصی، اقدام به خرید و استفاده از این گوشی‌ها می‌کنند؟!

طی سالیان اخیر میزان استفاده از "گوشی‌های هوشمند" در سطح کشور به صورت فزاینده‌ای افزایش داشته به گونه‌ای که در حال حاضر و بر اساس آخرین آمار، حدود 30 میلیون ایرانی از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند.

در میان دارندگان گوشی‌های هوشمند در کشورمان، بخش عمده این گوشی‌ها مبتنی بر سیستم‌‌عامل "اندروید" متعلق به شرکت "گوگل" است از نکات جالب توجه در خصوص اندروید، "اپن سورس" بودن این سیتم‌عامل  است که قاعدتا بر این اساس، مسئله "حریم خصوصی" و "حفظ امنیت اطلاعات" کاربران گوشی‌های اندرویدی با چالش جدی مواجه است.

برای روشن شدن ابعاد این مسئله، کافیست که هر یک از دارندگان گوشی‌های اندرویدی به صورت مستقیم، نیم‌نگاهی به بخش "تنظیمات" و قسمت "برنامه‌های" گوشی خود داشته باشند؛ با مراجعه به قسمت "سیستم اندروید" در بخش "همه برنامه‌ها" در گوشی‌های اندرویدی، اطلاعات بسیار روشن و صریحی از حدود دسترسی‌های اندروید به اطلاعات خصوصی کاربران و دسترسی صاحبان اصلی این سیستم‌عامل به بخش‌های حتی سخت‌افزاری این دسته از گوشی‌های هوشمند ارائه شده است که در ادامه به بررسی اجمالی این دسترسی‌ها پرداخته‌ایم:

دست‌اندرکاران شرکت اندروید در قسمت‌ اجازه‌ دسترسی‌های بخش "سیستم اندروید" بدون کوچک‌ترین کتمان و مخفی‌کاری در توضیحات سطح دسترسی خود به بخش "گرفتن تصاویر و ویدئوها" دقیقا آورده‌اند: "به برنامه اجازه می‌دهد با دوربین عکس و فیلم بگیرد؛ این مجوز به برنامه اجازاه می‌دهد تا در هر زمان بدون تایید شما هم از دوربین استفاده کند."

در بخش "ضبط صدا" در توضیحات دسترسی‌های اندروید عینا آمده است: "به برنامه اجازه می‌دهد تا با میکروفن صدا ضبط کند؛ این مجوز به برنامه اجازه می‌دهد تا در هر زمان بدون تایید شما هم صدا ضبط کند.

توضیحات ارائه شده در بخش "اصلاح مخاطبین و مطالعه مخاطبین" در سیستم اندروید نیز جالب توجه است، در توضیحات این بخش آمده است: "به برنامه اجازه می‌دهد تا داده‌های نحوه ذخیره‌سازی مخاطبین در گوشی شامل فراوانی تماس، ایمیل یا مکالمه به هر روش با مخاطب خاص را اصلاح کند؛ این مجوز به برنامه اجازه می‌دهد تا اطلاعات مخاطب را حذف کند؛ به برنامه اجازاه می‌دهد تا داده‌های نحوه ذخیره‌سازی مخاطبین در گوشی شامل فراوانی تماس، ایمیل یا مکالمه به هر روش با مخاطب خاص را بخواند؛ این مجوز به برنامه اجازه می‌دهد تا اطلاعات مخاطب را ذخیره کند."

اما میزان و سطح دسترسی اندروید بر روی گوشی‌های هوشمند به بخش "پیام‌های متنی" شما نیز قابل‌تامل است چرا که در توضیحات این بخش آمده است: "به برنامه اجازه می‌دهد تا پیام‌های SMS ذخیره شده در گوشی یا سیم کارت را بخواند؛ به برنامه اجازاه می‌دهد تا همه پیام‌های SMS را صرف‌نظر از محتوا محرمانه بودن بخواند."

اطلاعات ارائه شده درباره سطح دسترسی اندروید به "مکان دقیق" شما به عنوان دارنده این دسته از گوشی‌های هوشمند نیز جالب است: "به برنامه اجازاه می‌دهد که مکان دقیق شما را با استفاده از سیستم موقعیت‌یاب جهانی(GPS) یا منابع مکان‌یابی شبکه نظیر برج‌های سلولی و Wifi دریافت کند؛ برنامه‌ها ممکن است از این گزینه برای تعیین مکان شما استفاده کنند."

همچنین در توضیحات بخش "مکان تقریبی" در سیستم اندروید آمده است: "به برنامه اجازه می‌دهد که مکان تقریبی شما را به دست آورد؛ این مکان توسط سرویس‌های مکان‌یابی و با استفاده از منابع مکان‌یابی شبکه‌ای نظیر پایگاه‌های سلولی و Wifi به دست می‌آید؛ برنامه‌ها می‌توانند از این ویژگی برای تعیین مکان تقریبی شما استفاده کنند."

"
خواندن رویدادهای تقویم به‌علاوه اطلاعات محرمانه" بنابر اعتراف صریح توضیحات بخش دسترس‌های اندروید نیز حکایت عجیب مشابهی دارد: "به برنامه اجازه می‌دهد تا همه رویداد‌های تقویم ذخیره شده در گوشی شامل رویدادهای مربوط به دوستان و همکاران را بخواند؛ به برنامه اجازه می‌دهد تا صرف‌نظر از محرمانه بودن یا حساسیت اطلاعات، داده‌های تقویم شما را به اشتراک بگذارد یا ذخیره کند."

از سوی دیگر در توضیحات سطح دسترسی به "اطلاعات تقویم" گوشی‌های اندرویدی نیز آمده است: "رویدادهای تقویمی را بیفزاید یا تغییر دهد و بدون آگاهی مالک به مهمانان ایمیل بفرستید، به برنامه اجازه می‌دهد تا رویدادهایی که می‌توانند گوشی را تغییر دهند شامل رویدادهای مربوط به دوستان و همکاران را اضافه کند، حذف کند یا تغییر دهد؛ این کار ممکن است به برنامه اجازه دهد تا پیام‌هایی ارسال کند که به نظر برسد از صاحبان تقویم ارسال شده‌اند یا رویدادها را بدون اطلاع صاحبان آن تغییر دهد."

با توضیحاتی که تا این بخش درباره سطح دسترسی به اطلاعات شخصی دارندگان گوشی‌های هوشمند اندرویدی بر اساس اعلام صریح و بی‌پرده بخش "سیستم اندروید" ارائه شد، دیگر از توضیحات ارائه شده در بخش "اطلاعات ذخیره شده بر کارت SD" گوشی اندرودی خود تعجب نخواهید کرد: "به برنامه اجازه خواندن محتویات کارت SD شما را می‌دهد."

در توضیحات بخش "یافتن اشتراک‌ها روی دستگاه" درگوشی‌های اندرویدی آمده است: "به برنامه اجازاه می‌دهد لیست حساب‌های شناخته شده توسط گوشی را بگیرد که می‌تواند شامل همه حساب‌های ایجاد شده توسط برنامه‌هایی که نصب کردید، شود."

سیستم‌عامل اندروید در توضیح سطح دسترسی خود به "خواندن نشانه‌گذاری‌ها و تاریخچه وب" در گوشی هوشمند شما به صراحت اعلام کرده است: "به برنامه اجازه می‌دهد تا تاریخچه همه URLهایی که مرورگر مراجعه کرده است و همه نشانه‌گذاری‌های مرورگر را بخواند."

اما در توضیحات بخش "مشاهده مخاطبین پیکربندی شده" آمده است: "به برنامه‌ها اجازه می‌دهد نام‌های کاربری (آدرس‌های ایمیل) حساب‌های Google که شما پیکربندی کرده‌اید را مشاهده کنند."

در توضیحات بخش "تماس مستقیم با شماره‌های تلفن" به صراحت اعلام کرده است: به برنامه اجازه می‌دهد بدون دخالت شما با شماره‌های تلفن تماس بگیرد این کار ممکن است باعث هزینه‌ها یا تماس های غیرمنتظره شود."

توضیحات "خواندن وضعیت تلفن" نیز در بخش سطح دسترسی اندروید قابل‌تامل است: "به برنامه اجازاه می‌دهد به ویژگی‌های تلفن دستگاه دسترسی داشته باشد؛ این مجوز به برنامه اجازاه می‌دهد زمانی که تماس برقرار است و شماره خارجی توسط تماس متصل شده است شماره تلفن و شناسه دستگاه را تعیین کند."

در توضیحات بخش "ارسال SMS" آمده است: "به برنامه اجازاه می‌دهد پیام‌های SMS ارسال کند؛ برنامه‌های مضر ممکن است بدون اطلاع شما پیام‌هایی ارسال کرده و باعث شوند هزینه‌هایی اعمال شود."

در توضیحات بخش "مطالعه کارت تماس خود" آمده است: "به برنامه اجازه می‌دهد اطلاعات نمایه شخص ذخیره شده در دستگاه شما مانند اطلاعات نام و مخاطب را بخواند؛ این بدین معنی است که برنامه می‌تواند شما را شناسایی کرده و اطلاعات نمایه شما را برای دیگران ارسال کند."

این اطلاعات رو خوندین ؟ واقعا وحشتناک نبود ؟ عجیب نیست که ما مردم این جوری و به دست خودمون تمامی اطلاعات و آمار خودمون رو به کس دیگه ای به راحتی می دیم ؟!!