کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کارلوس یه کتی رو عشقه !

 

می گم این دوره هم نزدیک بود مثل دوره های دیگه با اما و اگر بریم جام جهانی ها .    

 

تو این یه ساله یه مسیر پرفراز و نشیب مثل بقیه چیزامون داشتیم . از 8تا بازی ای که انجام باید می دادیم تو 5تای اول فقط 2 تا گل زده بودیم ،دوبار هم باخته بودیم و وضعمون اصلا جالب نبود، اما باز همه چیز از همین خرداد پر از حادثه (ما به خرداد پر از حادثه عادت داریم ) عوض شد .  

 

فکر کن که تیم ما که توی 5 بازی فقط 7 امتیاز گیرش اومده بود ،در عرض دو هفته آخر ،سه تا بازی دیگه اش رو برد و 9 امتیاز به جیب زد و جواب سرمربی بی تربیت و بازیکنای بی نزاکت کره ی رو که گفته بود کاری می کنم که نکونام در زمین خون گریه کنه رو خوب داد و مستقیما و بی دردسر رفت برزیل . 

 

می گم همه بازی و شادی بعدش یه طرف رفتن کی روش به سمت مربی بی نزاکت کره ای و اون حرکت مشتی اش  یه طرف . کارلوس مچکریم 

 

 

 

.... 

 

کامنت برگزیده  

 

سنجاقک گفته : میدونی از اینکه این تیم بره جام جهانی و اونجا هی شکست پشت شکست....اصلا خوشم نمی اومد .ولی با اتفاقات این چند روز اخیر و بی تربیتی مربی و بازیکنای کره ای..آآآآآِِِِِِِِییییییییییی دوست داشتم ببریم که بردیم و خیلی هم خوشحال شدیم و اون حرکت تاریخی کی روش عزیز هم که دیگه محشر شد...کی روش نشون داد که فرهنگ ایرونی رو خوب اموخته ....آفرین و سپاس مستر کی روش and تموم بر و بچ محبوب تیم ملی 

 

هفتمین رئیس جمهور - (3) باز از نو

 

سوال مهم اینه که حالا که احمدی نژاد می ره  و جاش رو به آقای روحانی می ده قراره چه اتفاقی بیافته ؟ چه خوب که همه نامزدهای شکست خورده اخلاق انتخاباتی را رعایت کردند و به فرد پیروز تبریک گفتند . چه خوب که کل کشورهای جهان به روحانی پیام تبریک گفتند .این که روحانی با این پشتوانه خوب چه کارهایی می تونه بکنه و چه کارهایی رو می کنه چیزیه که ما دقیقا نمی دونیم ولی می تونیم حدسهایی بزنیم .  

 

مثلا توی کابینه اش از وزرای با لیاقت ،صرف نظر از وابستگی جناحیشون استفاده کنه ، به قانون احترام بذاره و نگه من دوس ندارم این قانون رو اجرا کنم ، وعده و وعیدهای تخیلی و نشدنی نده ، به حرف اقتصاددانان گوش بده و اونا رو عامل بیگانه نخونه ، به نقد و نقادی اهمیت بده ، با خارجی ها سرجنگ نداشته باشه و راه به راه بهشون بد بیراه نگه ، مودب و با کلاس در اندازه های رئیس جمهور یه کشور باستانی و با فرهنگ حرف بزنه  ،به عقاید مختلف احترام بذاره و نگه هرکی مثل من فکر نکرد باید اخراج بشه ، استقلال بانک مرکزی رو حفظ کنه و . . . این حدسها می تونن حالا حالا ها ادامه دار باشند ! 

 

اما ما چی کار می تونیم بکنیم ؟ مایی که می خوایم تو این مملکت زندگی کنیم و بچه هامون هم همین جا باشند و بزرگ شن ؟ چجوری می تونیم به دکتر روحانی کمک کنیم که این جا رو جای بهتری کنه ؟ دو تا نکته به نظرم می رسه .  

 

اول این که هر کسی تو هر کاری هست بهتر انجامش بده و این باعث میشه که خیلی زودتر برسیم به سطح آب . می دونین که عملکرد 8ساله فعلی چقدر ما رو زیر آب فرو برده و جای نفسی باقی نذاشته . دوم این که نقد و نقادی رو فراموش نکنیم . منظورم فقط غر زدن نیست ها . البته غر هم بزنیم که ما ملت غرغرویی هستیم و ترک عادت موجب مرضه ، ولی بعد از این که غر زدیم که چرا فلان جا ایراد داره، وقتی هم بذاریم و بریم دنبال رفع عیبش . زیاد هم فکر نکنیم که باید اول اون راس هرم چامعه رو درست کنیم . اولا فعلا دست ما به اون بالاها نمی رسه .ثانیا برسه هم فرقی نمی کنه چون معتقدم راس هرم اجتماع وقتی خود به خود درست می شه که پایه های هرم محکم و متین باشند . 

 

می تونیم از جاهایی شروع کنیم که قدرت حاکمه بهش حساسیتی نداره . از محیط زندگی شهر و روستای خودمون ، از آلودگی هوا ، از بی کیفیتی خودروها ، اگه کفشی خریدین و دیدین زیره اش دوروزه پاره شد برین سراغش ، اگه میوه خریدین و نصفش خراب بود برین سراغش ، اگه دیدین روزنامه ای ، مجله ای ، وبلاگی حرف غلطی نوشت جوایش رو بدین ، اگه دیدین دارن برنج آرسنیک دار می دن از دولت بخواین که پیگیری کنه ، اگه دیدیدین . . . اگه دیدیدین . . . اگه دیدیدین . . . حتی اگه شما یه نفر برین جلو و مسئول مربوطه جوابتون رو نده ، اون مسئول مربوطه که دیگه نمی تونه جواب چندین و چند نفر رو نده . 

 

نتیجه این انتخابات رو در نظر بگیرین و ببینین که تلاش شما در سالیان قبل به کجا منتهی شد که تفکری که حاکم بود با همه حمایتهای آشکار و نهان در خوشبینانه ترین حالت شامل فقط و فقط 8% مردم است . قدرت خودتون رو دست کم نگیرین و به دولت دکتر روحانی کمک کنین که کشور رو از منجلابی که درش هست بیرون بیاره .  

 

یا حق !

 

  

.... 

 

 

کامنت برگزیده   

 

سارا گفته : از همین حالا شروع کرده ام به اصلاحات در محل کارم. هرگونه قانون بی سر و ته.. هرگونه تخطی از وظایف.. هرگونه بی توجهی به دستورات.. هرگونه کوتاهی که در حوزه کاری من باشه رو دارم بلند بیان می کنم و برای بهبود چنین شرایطی، تلاش.
جدای از این حرفها.. .. واقعا چرا نشه دو تا جناح باهم کار کنند؟ خیلی دلم میخواد آقای روحانی، از اینهمه آدم باسواد، استفاده کنه. و اعتماد اصلاح طلبها و اصولگرایان رو بدست بیاره با هم.

هفتمین رئیس جمهور - (2) شکست شهردار

 

حسن روحانی سابقه کار اجرایی چندان مهمی نداره . پیشتر نماینده مجلس بوده و نماینده رهبری در چندجای مختلف مثل شورای امنیت و مجمع تشخیص مصلحت . آدم با سر و صدا و جلب توجه کنی نبود . یه جورایی همیشه در سایه بوده  . مهمترین پستش مذاکره کننده هسته ای بود در دوره خاتمی .  به نظر نمی اومد سابقه کاریش بتونه کسی رو جلبش کنه در جایی که باقر قالیباف حضور داره .    

 

 

من خودم فکر می کردم قالیباف برنده این انتخابات بشه . نظرسنجی هایی زیاد دیدم که اون رو در صدر قرار می داد . آدمهای زیادی رو می دیدم که بهش اعتقاد داشتند که آدمیست کاربلد و مدیر و ریاستش در نیروی انتظامی و شهرداری رو شاهد حرفشون می گرفتند . آدمی که می تونه این اقتصاد مادر مرده رو سرو سامانی بده . آدمی افراطی نمی دونستندش و به نوعی کسی بود که چندان وارد دعواهای حیدری نعمتی نمی شد و سرش تو کار خودش بود . همشهری های من که بسیار دیده بودم از شهردارشون راضی اند. اصلاح طلبان و سنتی های زیادی بودند که بهش دل بسته بودند. کثیری از نماینده های مجلس ، بخشی از نیروهای نظامی ، ائمه جمعه ، . . . حمایتش می کردند .فضای رسانه ای انتهای سال قبل و ابتدای امسال رو ببینید . 

 

اما توی این انتخابات، قالیباف دو جا بی سیاستی کرد و گاف داد و همون ها زمین زدش . اول وقتی بود که هنوز رفسنجانی تازه اسم نوشته بود و صلاحیتش هم تایید نشده بود به شدت به او تاخت و متهمش کرد به ایجاد اختلاف با رهبر (فیلمش رو دیدم که با بغض و حرص این ها رو می گفت ) . البته رفسنجانی کنار گذاشته شد و آرایی که مال رفسنجانی بودن و می تونستند مال او باشند رو از دست داد. من خودم موج مخالفت با این نوع بیان قالیباف رو تو فضای مجازی خبرگزاریهای داخلی خیلی زیاد دیدم که قالیباف رو بر حذر کرده بودند از رفتن این جور راه ها که بعضی ها ! قبلا رفته بودند. 

 

 دوم وقتی بود که در مناظره سوم ، روحانی رو متهم کرد که در حالی که او که فرمانده نیروی انتظامی بوده موافق دادن مجوز به دانشجوها بوده ، روحانی نمی خواسته به دانشجوها مجوز برگزاری گردهمایی بده که روحانی درجا جواب داد که شما می گفتی بدید که ما گازانبری قائله رو جمعش کنیم . با این گاز انبری بودن! ، آرای اصلاح طلب ها رو هم از دست داد و مجموعا 6میلیون رای معادل 16% بیشتر رای نیاورد .

 

راستش هنوز هم به نظر من محمدباقر قالیباف سپاهی سابق ، پلیس سابق و شهردار فعلی از معدود آدمهای با لیاقت و مدیر و کاربلد در این نظامه که دوست دارم دولت جدید از تواناییهاش در پستی اساسی و مهم استفاده کند که خیر و برکتی برای خودش و این ملک و ملت داشته باشه .

 

ادامه دارد  

 

.... 

 

 

کامنت برگزیده  

 

امیر گفته : یادمه که 8 سال پیش هم بعضی ها از موفق بودن احمدی نژاد تو شهرداری و کاربلد بودنش صحبت می کردند ، نمی خوام که قالیباف را با احمدی نژاد مقایسه کنم ولی به نظر من مهمترین فاکتور برای رییس جمهور لایق و مدبر اینکه بتونه یه کابینه قوی و متخصص از افراد با تجربه و کاربلد تشکیل بده که روحانی به خاطر معتدل بودنش خیلی بهتر از رقیباش می تونه این کار را انجام بده و نخبگان طیف اصلاح طلب و اصولگرا را به سمت خودش بکشونه. امیدوارم که این کار را انجام بده و از مشاوره آدم های بزرگ و باتجربه ای که در کنارشن بخوبی استفاده کنه.
من اخبار تبلیغات نامزدها را دنبال می کردم و با نظر سایه موافقم . خصوصا اون اواخر ،فکر کنم سه شنبه بود، که تا می تونست به روحانی حمله کرد.
درباره نظر سنجی ها باید بگم که تنها نظرسنجی که نزدیک به نتیجه انتخابات بود نظرسنجی ایرنا بود که اونم بخاطر این بود که دولت نامزدی در انتخابات نداشت . بقیه نظرسنجی ها که دست ارگانهای اصول گرا بود همه می گفتند که قالیباف اوله که با توجه به تجربه انتخابات قبلی، بی اعتبار بودنش را راحت می شد حدس زد . سال 84 در دور اول نظرسنجی ها نشون می داد که قالیباف دومه ولی دیدیم که از احمدی نژاد و کروبی هم کمتر رای آورد و در جایگاه چهارم نشست.
فراموش نکنید که قالیباف صراحتا از حضور نیروهای مسلح در عرصه اقتصادی حمایت کرد که به نظر من این ضعف خیلی بزرگیه و در مورد سیاست خارجی و پرونده هسته ای و دفاع از آزادی بیان ، دیدگاه های روحانی خیلی روشن تر از بقیه بود. 

 

هفتمین رئیس جمهور - (1) چهار سال قبل

 

من ،این دوره جزء اون 14میلیون نفر یا 30درصدی بودم که رای ندادند .   

 

 

نرفتم پای صندوقهای رای ، چون فکر می کردم که دیگه رای دادن و یا رای ندادن من تاثیری در انتخاب رئیس جمهور نداره . اما حالا که حسن روحانی که در اصل نامزد نظام نبودو حمایت گروه های اصلاح طلب و سنتی های دور شده از قدرت رو به همراه داشت 19میلیون رای آورد (51%) ولی سعید جلیلی که نامزد نظام و نیروهای قدرتمند حاضر در صحنه و به نوعی هم یادآور احمدی نژاد 84بود، فقط 4میلیون رای آورد (10% ) ، می بینم که گویا این دوره با دوره قبل فرق داره . البته نهادهای برگزار کننده انتخابات همون قبلی ها بودند ، اما به نظرم شرایط این دوره با دوره قبل متفاوت بود . چیزایی از این انتخاب به نظرم می رسه که در چند پست متوالی خواهم نوشت .  

 

چهارسال قبل که طبقه متوسط شهرهای بزرگ علی الخصوص اهالی پاتخت اعتراضاتی داشتند به نظرم فقط خودشون رو دیده بودند و توجهی به شهرهای کوچیک و روستاها نکرده بودند . رای اونها با ماها فرق داشت و رای اونها موسوی نبود . اون عده از اهالی تهران و بقیه شهرهای بزرگ تعدادشون کمتر از اون عده از شهرهای کوچیک و روستاها بود .دلایل رای دادن دوباره اونها به احمدی نژاد متعدد بود .

شاید سود سهام عدالتی که چند وقت قبل از انتخابات بهشون داده شد ترغیبشون کرده بود که دوباره به احمدی نژاد رای بدن  (این اولین بار بود که دولت مستقیما پول نقد به کسی می داد گرچه اون سود سهام عدالت هرگز دیگه داده نشد!)، شاید افزایش حقوقهایی که در روزهای منتهی به انتخابات داده شد ، شاید کمکهای نقدی ای که به شکل پول نقد و بن و سکه به افراد داده می شد ، شاید توزیع مواد غذایی و سیب زمینی مجانی عده ای رو به اون سمت کشوند ، و شاید واقعا فکر می کردند احمدی نژاد کسیه که جلوی دزدی ها رو می گیره و ... 

 

به هر حال درصد زیادی از مردم ایران به اون رای دادند، اما ما طبقه متوسط که آگاه به شرایط اسف بار مملکت بودیم و دورتر رو می دیدیم به اشتباه فکر می کردیم همه مثل ما می اندیشند و محال است که کسی دوباره به احمدی نژاد رای بده . دلایل دیگه ای هم برای بی اعتمادی بود که در این مقال نمی گنجه . برخوردهای خشن بعد از انتخابات هم شرایط رو طوفانی تر کرد . بی اعتنایی مطلق صداسیما به اعتراضات مسالمت آمیز اون موقع و برجسته کردن اوباش گری چند نفر اراذل و تعمیم دادن اون به همه معترضین و خس و خاشاک نامیدنشون از طرف احمدی نژاد، آتش زیر خاکستر رو ماه ها شعله ور کرد .   

 

(ادامه دارد ) 

  

کامنت برگزیده : 

 

مهدی گفته : شاید رای دادن یک نفر تاثیر چندانی در انتخاب رئیس جمهور نداشته باشه ولی یک فرد میتونه با رای دادنش نشون بده که کشورش رو دوست داره و برای این دوست داشتن حداقل یک رای رو میده.
من هم باتو موافقم که شرایط این دوره با دوره قبل فرق داره. مثلا مشکلات اقتصادی و برخی رفتارهای احمدی نژاد با عث شده که جبهه اصلاح طلب مورد توجه قرار بگیره. ولی طوری از مناطق دیگه نوشتی که انگار اونها چیزی نمیفهمن و فقط کسی رو میپسندن که به فکر شکمشون باشه و پایتخت نشینان و مرفهین میدانند که صلاح جامعه چیه. همین مردم کوخ نشین انقلاب رو به وجود آوردند و ازش دفاع کردن و انقلابی رو که پاش خون دادن با سیب زمینی عوض نمی کنن. به نظرم رای دادن شهرهای دیگه به جز تهران به احمدی نژاد برمیگرده به اقدامات اون تو چهار سال اول که شاید برای جمع کردن رای برای دور دوم بوده. ولی در کل نمیشه اقداما تش رو تو چهارسال اول نادیده گرفت. من خودم به شیوه احمدی نژاد تو این اواخر معترضم ولی نباید نقطه های منفیش رو پای انقلاب نوشت. طبقه متوسط و متوسط به پایین اولین و بیشترین تاثیر رو از تحولات جامعه در هر زمینه ای میگیرند. به خصوص از لحاظ اقتصادی. اگر در جامعه وضع اسف باری بود بیشترین تاثیر به مردم پایین دست جامعه میرسید و قشری که باید نسبت به آینده حساس بودند همین قشر از جامعه باید می بودند.
ازت این سوال رو میکنم که به نظرت چرا رای آودن احمدی نژاد محال بود؟
اگر برخورد خشنی بعد انتخابات بود بیشتر از طرف گروه منتسب به آقای موسوی بود. میتونی توذهنت برخورد پلیس در کشورهای دیگه رو بیاد بیاری. من خودم از صداوسیما شاهد نمایش دادن تظاهرات مسالمت آمیز معترضان بودم ولی باهات موافقم که میتوانست بیشتر بهش اشاره بشه 

نغز بازی روزگار

 

 

حکیم فردوسی شعری داره بسیار بسیار پندآموز  می گه :  

 

چو گویی که وام خرد توختم . . . همه عمر هرچه بایستم آموختم
یکی نغز بازی کند روزگار . . . که بنشاندت پیش آموزگار 

 

من خیلی از اوقات که میام یه حکمی قطعی بدم و بگم آره اینه ،یهویی اتفاقاتی می افته که نمی تونم با هرچی که می دونستم مطابقتش بدم و هر چه رشته بودم پنبه می شه ! 

 

آخرین نمونه اش همین انتخابات . اصلا فکر نمی کردم نتایج به این جا ختم بشه که الان که ساعت 2بعدازظهره ،جلیلی و ولایتی نفرات آخر باشند و رای روحانی از بین ۱۶میلیون رای شمرده شده با 51% آرا، 3.5برابر از نزدیکترین رقیبش قالیباف جلوتر ! اصلا فکر نمی کردم دوباره شور و شوق انتخاباتی رو ببینم . حداقل تو این دوره انتظار نداشتم . 

 

 

اینه دیگه رفقا اینه بازی های روزگار .  

 

 .... 

 

کامنت برگزیده  

 

گیل دختر گفته : دیشب وبلاگ شخصیو میخوندم که گویا امار غلط بهش رسونده بودن و تو وبلاگش گفته بود قالیباف جلویه پس باز تقلب شده ، امشب که میخوندم وبلاگشو دیدم نوشته تبریک میگم روحانی رای آورد ... تو دلم گفتم : عجب پس اگه روحانی رای بیاره انتخابات در سلامت کامل بوده اما اگر هر اصولگرایی رای بیاره بدون توجه به دلیل و مدرک در هر صورت تقلب شده !!!!!!
از طرفی در پیروزی روحانی خیلی چیزها نقش داشت ... عدم تایید صلاحیت هاشمی و جانبداری اون از روحانی ... حضور جلیلی و مخالفت اکثریت با اون چون رنگ و بویی از احمدی نژاد داشت ...حمایت خاتمی ... کنار رفتن عارف ... و چند دستگی اصولگراها ... شخصا خیلی روحانیو قبول ندارم و به نظرم آدم احساساتی به نظر میاد اما با اینحال به آینده خوشبینم ... یعنی در واقع امیدوارم ...آدم معتدلی به نظر میاد ...