کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

اشوزرتشت در خیابون جمهوری !


کیا رضا لقمه ی جمهوری رو می شناسن ؟

اون جا یکی از اغذیه فروشی هایه که چون نسبتا به محل کارم نزدیکه ، گه گداری برای خوردن لقمه های لذیذش که دونه ای 750 تومنه می رم اونجا . اما راستش قابل توجه شیکموها باید بگم که اتفاقا نوشته امروز من درباره رضا لقمه نیست بلکه درباره آتشکده روبرویی رضا  لقمه است که متعلق به زرتشتیان تهران است به نام آدریان طهران .


دیروز گذرم به اون جا افتاده بود و حسابی گرسنه بودم و از موضوعی هم عصبانی ( حتما موضوعش رو تو هفته بعد براتون خواهم نوشت ). رفتم تو و 7 تا لقمه سفارش دادم و همه اش رو خوردم و زدم بیرون . چشمم دوباره به این بنا خورد و این دفعه درش رو باز کردم و رفتم تو . راستش این جا رو بارها و بارها از بیرون دیده بودم ولی تا حالا نشده بود که برم تو و ببینم چه خبره و چه شکلیه . یه جورایی فکر میکردم که فقط زرتشتی ها مجازند تا برن اون جا . ولی این دفعه یه شکم سیر و یه کمی ته مونده اون عصبانیته کمک کرد که این فکرا رو نکنم و برم تو!


برای تو اومدن با من و دیدن عکسهای اون جا ، ادامه مطلب رو بخونین !

 

 

محوطه آتشکده خالی و خلوت بود و جز خانم میانه سال سبزه رویی که داشت توی دفتر ، کتاب می خوند کس دیگه ای دیده نمی شد . ازش پرسیدم که می شه این جا رو دید و عکس گرفت؟ که موافقت کرد فقط گفت توی نیایشگاه و جلوی آتش مقدس نباید برین که خب من هم حرف گوش کردم . کمی توی حیاط کوچیکش گشتم و چند تایی عکس گرفتم و از پنجره های قدی اون، داخل نیایشگاه رو نگاه کردم که صندلی چیده شده بود . 


نمای بیرونی آدریان از خیابون جمهوری 


درب بیرونی 


قسمت جلویی عمارت 



به نوشته روی خوراکی ها دقت کنین


                                            

آداب ورود به نیایشگاه


نمای پشتی نیایشگاه


برگشتم پیش اون خانوم تا باهاش کمی گپ بزنم . یخش که وا شد، شروع کرد به حرف زدن .بهم گفت که این بنا تقریبا 100سال قبل ساخته شده و آتشی که این جاست از دوران ساسانی تا حالا خاموش نشده . البته اصل آتش در فارس بوده که بعد ازهجوم اعراب انتقال داده شده به چندجای دیگه و وقتی این جا ساخته شده آوردنش به این جا و در تهران کلا دو تا آتشکده بیشتر وجود نداره. می گفت که این آتش باید همیشه روشن بمونه و سوختش از چوبهای خشکیه که باید حتما پاکیزه باشه و آب آلوده بهش نخورده باشه و موقع سوختن دود نکنه . از ثنویت زرتشتی ازش پرسیدم که گفت این سوءتفاهمی بوده که درست نیست و زرتشتی ها هم موحدند و بدی و زشتی و اهریمن در ذهن انسانه نه در جای دیگه . از مراسم کهن ایرانی پرسیدم که هنوز برگزار می کنند و این که آیا منی که زرتشتی هم نیستم می تونم توی اون مراسم شرکت کنم یا نه که گفت بعضی ها برای عموم آزاده و با هماهنگی قبلی میشه شرکت کرد .


صحبت زیاد کردیم و جاش این جا نیست همه اش رو که اتفاقا جالب و روح انگیز بود براتون بنویسم . اما اطلاعات خوبی گرفتم و روحیه ام بهتر از وقتی شد که رفته بودم تو . به نظرم اگه گذارتون به منطقه جمهوری افتاد بد نیست که برین و اون جا رو ببینین . آدرسش هست بعد از پاساژ علاالدین ، اول خیابون میرزا کوچک خان .


ولی اگه دوست داشتین اطلاعات خوب و درجه یکی رو به دست بیارین می تونین به سایت سفرنویس مراجعه کنین . 

 

نظرات 14 + ارسال نظر
ترمه چهارشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 11:04

حالا من این همه راه تا یزد رفتم تا آتشکده رو ببینم، بعد اینجا که بیخ گوشمه تا حالا ازش چیزی نشنیده بودم.
ممنون که وقت گذاشتید و با عکس معرفی کردید.

خب چیزی رو که از دست ندادی .خود یزد کلی دیدنیه

ترسا خانوم چهارشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 11:36 http://tersa70.persianblog.ir

سلام
خوشحال میشم به منم سر بزنید

مری م چهارشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 13:32

ممنون...خیلی خوب بود...

مری م چهارشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 13:37

واقعا فکرنمیکردم این بناها هنوز باشن..
اونقدری که تنگ نظری بیداد میکنه !

اره خب ولی کمه دیگه

بولوت چهارشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 13:45

اقا دلم اب نشد!
ادریان بعد از ساختمان مجلس ملی دومین جاییه که هر بار تهرانم سعی میکنم حتمن برم.
اون منطقه رو دوست دارم. رو به روش هم کلیساس، گویا همون حوالی یه کنیسه هم وجود داره. البته کنیسه هه رو پیدا نکردم برم.

اره .این منطقه ، منطقه خوب و خاصیه و کلی چیزای باحال توش هست . نمی دونم اون کلیسا رو می ذارن عموم ببینن یا نه ؟

سارا چهارشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 19:57 http://biadonyabesazim.blogfa.com

سلام
چه کار خوبی که وارد این مکان شدید.
اینطور پستها رو که می خونم یا اینجور مکانها رو که میرم، بیشتر به این فکر میکنم که خوشحالم از داشتن اسلام.

شاید مفاهیم زیبا و آرامش بخششون در غالب جملات و کلمات وزین باشه، ولی "یه چیزی" کمه!

بسیار ممنون

سلام سارای عزیز
راستش درست نفهمیدم منظورت از اون یه چیزی چیه ؟ آیا داری به این اشاره می کنی که اسلام کاملترینه ؟

شهریار پنج‌شنبه 30 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 06:50 http://safarnevis.com

درود و سپاس از اشتراک شما

سهیل پنج‌شنبه 30 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 20:11 http://www.parchenan.blogfa.com

ممنون از معرفی

بولوت پنج‌شنبه 30 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 21:02 http://maryamak.blogfa.com/

داخل ساختمون کلیسا شدن تقریبن بستگی به حال متولیش داره. بعضی وقتا میشه بعضی وقتا نمیشه! (ظاهرن توی عید نوروز بازدید عموم هم دارن) ولی کنارش یه نیمچه موزه هست که دیدنش خالی از لطف نیست.

چجوری میشه حال متولی رو خوب کرد ؟!

صدیقه (ایران دخت) پنج‌شنبه 30 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 22:15 http://dokhteiran.blogsky.com

رضا لقمه زیاد رفتم ولی اینجا نه !
چی شکموم؟؟! نه ابدن

گلابتون بانو جمعه 1 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 15:32

سلام
خیلی جالب بود. کلا آشنایی با آداب و رسوم و مراسم مذاهب و یا قومیت ها و ملیت های دیگه رو دوست دارم!
ممنون بابت عکس ها.

سارا شنبه 2 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 16:23 http://biadonyabesazim.blogfa.com

در جواب سوال شما:
شاید اسلام کاملترینه. ولی من چنین نظری نداشتم. .. فکر میکنم چون در جاهایی مثل مسجد یا دور هم بودنهای مذهبی شیعه ها، اون حس دگرگون شدن و لرزیدن قلب برای یاد "خدا" در من ایجاد میشده، و با وارد شدن به این مکانها این حس نبوده، اون کامنت رو گذاشتم.

اوکی . الان منظورت رو گرفتم .
البته این برای هر عقیده ای صادقه . اون معتقد به اون دین هم همین جوریه حتما میاد تو عبادتگاهههای ما دلس نمی لرزه

نیره یکشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 19:22

جالبه.
ثنویت در دین زدرشت یعنی اونا معتقدن اهریمن چیزهای بد رو آفریده. ولی خدا رو می پرستن.
در اسلام شیطان قدرت آفرینش نداره و آفریده خداست.
اون تابلو که نوشته بود پوشاندن سر واجبه برام جالب بود.

اره این رو که می دونم ولی اون خانوم می گفت که این اشتباهه و ما این جوری فکر نمی کنیم

شهریار دوشنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 14:17 http://safarnevis.com

سلام و سپاس از گزارش شما
برای دیدن کامل این ینا، کلیسا، کنیسه و ...
با تور ادیان سفرنویس همراه شوید

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد