کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

این نفت نکبتی !

 

                                              


بر خلاف بقیه که از پایین اومدن قیمت نفت ناراحتن ، من نه تنها ناراحت نیستم که در دل احساس خوشحالی هم دارم .


تو این سالهای بعد از انقلاب تنها اوقاتی که اقتصاد کشور سر و سامونی گرفته وقتی بوده که این پول یا مفت به دست ملت و دولت نمی رسیده و مجبور بودن دست روی زانوی خودشون بذارن و نه اون بتونه به این زور بگه و ریخت و پاش کنه ( خرج که از کیسه مهمان بود ، .... ) هم ملت چشمم به دست دولت نباشه . نمونه اش چند سال اول دولت سیدمحمد خاتمی بود .


این نفت نکبتی ، از سال 52 به این طرف بود که آنچنان گران شد و پول هنگفتی وارد مملکت کرد که هر چه در 20سال قبل متخصصان و تحصیلکردگان رشته بودند را پنبه کرد و فاتحه هرچی برنامه و برنامه ریزی بود خونده شد و مملکت حسین قلی خانی شد که شد و هنوز هم که هنوزه این وضعیت اسف بار ادامه داره و اوج این فضاحت در دولت احمدی نژاد رخ داد که ما بالاترین قیمت نفت تاریخ رو داشتیم و از اون طرف هم بدترین وضعیت اقتصادی تاریخ رو !


ای کاش نه تنها قیمت نفت دیگه بالا نره بلکه به حدی کم بشه که دیگه صادرکردن خامش صرف نکنه و مام مثل بقیه کشورای دیگه بیافتیم دنبال استفاده از انرژی های جایگزین پاک .

 


نظرات 7 + ارسال نظر
یاس یکشنبه 7 دی‌ماه سال 1393 ساعت 09:40 http://www.soundsoflife.blogfa.com

موافقم با شما. در زندگی جزیی خودمون هم همینه. وقتی مثلا وقت زیادی برای انجام کارها داریم بازدهی شدیدا پایین میاد. اینجا زمان رو به عنوان سرمایه در نظر گرفتم. اما وقتی که زمان کمی داریم با برنامه ریزی دقیق به انجام همه کارها می رسیم.

چه مثال خوبی . آره اینم دقیقا همین طوره

sahra یکشنبه 7 دی‌ماه سال 1393 ساعت 10:19 http://sahra1359.parsiblog.com

سلام..قلم بسیار قوی و زیبایی دارید..منم ته دلم ازین افت خوشحالم..

صحرای عزیز لطفتون مزید .
ممنون

مری م یکشنبه 7 دی‌ماه سال 1393 ساعت 12:52

بله حق باشماست...نهایتا بنفع همه است...ولی دوره گذار از این مرحله به مرحله بعدی خیلی سخت میگذره...باید تحمل کرد...
متاسفانه مشگل ما اینه که از یه دولت به دولت دیگه کلی از سیاستها عوض میشه و نمیشه تا مدتی یه پروژه ادامه پیدا کنه و نتیجه بده...
این سفرنامه هم کوتاه بود که...ادامه اش بدید لطفن..ممنون

دقیقا همین طوره . این دوره گذار سخته ولی باید بالاخره بهش تن داد .
دیگه همین قدر سفرنامه رو از ما بپذیرین تا بعد ایشالا !!

نیره یکشنبه 7 دی‌ماه سال 1393 ساعت 13:54

پارادوکس عجیبیه. هم باید خوشحال باشیم که نفت داریم هم ناراحت
گاهی فکر میکنم اگه نداشتیم چی میشد؟ قطعا مثل کره و ژاپن نمی شدیم. میشدیم مثل افغانستان و تاجیکستان و...!!!
به هرحال دیر یا زود نفت تموم میشه و همچنین منابع آب رو به کاهشه. باید یه فکر اساسی بکنیم!

در هر حال وجودش نباید برای ما خوشحالی باشه . فقط بی حتای و تنبلی برای ما به ارمغان آورده

نیکا یکشنبه 7 دی‌ماه سال 1393 ساعت 21:13 http://rooze8th.blogfa.com

پیشنهاد میکنم کتاب "اقتصاد سیاسی و مناقشات اتمی" دکتر رنانی رو بخونید.
خودشون به صورت pdf منتشر کردن و تحلیل و پیش بینی ارزان شدن نفت رو خیلی خوب و جالب توصیف کردن.

مرسی از این پیشنهاد خوب . دانلودش کردم و به زودی فرصت کنم خواهم خوندش

بولوت دوشنبه 8 دی‌ماه سال 1393 ساعت 01:53 http://maryamak.blogfa.com/

حرفتون خوبه. اما ایراد هم زیاد داره.
مثل کدوم کشورها؟ کشورهای صنعتی رو کار ندارم. به جز اونا کدوم کشوری هست که نفت نداره و وضعش خوبه؟ کلن چندتا هستن؟
اگه نفت نبود ما جز اون کشورهای نادر خوب ها میشدیم یا خیل عظیم کشورهای بدبخت؟!
متاسفانه یادم نیست کجا این حرف رو خوندم. اشاره به کشاکش تصاحب ایران بین انگلیس و روس داره. سالها قبل از کشف نفت. تزار میگه من این کشور با چند میلیون آدم تنبل رو میخوام چی کار؟ من میخوام این کشور رو داشته باشم تا به دریای عمان برسم. ما با این سابقه ی درخشان تاریخی اگه نفت هم نبود هیچ پیشرفتی نداشتیم. باز خوبه هست که همه تقصیرها رو گردن اون بندازیم.

حالا اگه بخوایم از نفت دل بکنیم! تحول اقتصادی عظیمی لازمه. مردم حاضرن اون دوران گذر رو تحمل کنن؟ کسی هست؟ کدوم مردم؟ همونایی که از قطع یارانه نگرانن؟ همونایی که حاضر نیستن شوک ناشی از گذر قطع یارانه ها رو تحمل کنن تا دولت اون پولی که بی خود خرج میکنه به صورت باخود و درست صرف رونق اقتصادی بکنه؟
کارمندا حاضرن ذره ای از حقوقشون کم بشه؟ بازنشسته ها؟ مواجب بگیرهای دولت؟ کی حاضره؟ همونایی که وقتی چند هزار تومن از حقوقشون کم میشه یه ماه تو وبلاگشون پست نک و نال مینویسن؟ همونایی که الان درد اینو گرفتن اضافه کاری هامون قطع شده؟
مردم حاضرن مالیات بدن؟ همین شمایی که هر سال پست سر مالیات دادنتون مینویسید! حاضرین بخش زیادی از درآمدتون رو مالیات بدین؟
بعضی چیزا فقط تو حرف قشنگ هستن.

ممنون بولوتی عزیز که این کامنت خوب و جامع رو نوشتی . از دوره رضا شاه به این طرف کشور شروع به ترقیاتی کرد که در سالهای قبل نبود و یا این که بسیار ناچیز بود و به چشم نمی اومد . گروههای دانشجویان اعزامی به غرب در این دوره بسیار شدند . کسایی که قریب به اتفاقشون بعد از ادامه تحصیل به ایران برگشتند و هرکدومشون گوشه ای از این مملکت رو آباد کردند . اون ها تجارب غرب رو در برنامه ریزی آموخته بودند و می دونستند که چجوری چرخ مملکت رو بچرخونن که از عقب موندگی زودتر خارج بشیم . این روند در زمان محمدرضاشاه هم ادامه پیدا کرد و ما برنامه ای 5 ساله توسعه ای داشتیم که توسط متخصصات ایرانی و فرهنگی نوشته شده بود و به تقریب خوبی د رحال اجرا بود . صنعت نساجی ما رونق یافته بود و داشت موتور مجرک بقیه صنایع و اقتصاد می شد . ما صاحب صنعت فولاد در سال 42شدبم و همه این ها تا وقتی بود که نفت یه دفعه 4برابر شد و هرچی تو این 30- 40 سال رشته شده بود پنبه شد و ما اینی شدیم که الان هستیم . نمی کم با می شدیم یکی مثل آلمان و یا ژاپن . حداقل تا الان نشده بودیم اما مطمئنم که وضعیت معیشتی و فرهنگیمون با الان خیلی فرق می کرد . ما اون وقت ملتی بودیم که پخته خوار نیست و برای بهدست آوردن معیشت خودش تلاش کرده و این ما رو ارزشمند تر می کرد .
اما این که اگه بخوایم از نفت دل بکنیم! تحول اقتصادی عظیمی لازمه ، بله لازمه و شما کاملا حق داری . کسی رضایت نمی ده .حتی همین منی که دارم قلمفرسایی می کنم . برای همه ماسخته ولی ای کاش بشه و ما مجبور شیم این سختی رو تحمل کنیم . دوره نقاهتیه که باید بگذرونیم تا خوب بشیم

ترمه دوشنبه 8 دی‌ماه سال 1393 ساعت 14:42

ما یه فامیلی داریم که ارث زیادی بهشون رسیده اما از نظر فرهنگ و شعور ته صف موندن. در ضمن خانواده شون به شدت داغون و از هم پاشیده است. اگه این پوله نبود الان وضعشون خیلی اسف بارتر بود.
حالا شده حکایت ما. دوست خوب من. آقای رگبار عزیز. نروژ و امریکا و کانادا هم کشورهای نفتخیز هستن. اتفاقا از نظر توسعه جایگاه مناسبی دارن. حتی کشورهای حوزه ی خلیج فارس هم بهتر از ما کشورشون رو مدیریت کردن (با اینکه الگوی توسعه شون اصلا از نظر من خوب نیست). شما فکر کردی ما الان نفت نداشته باشیم میشیم ژاپن یا آلمان؟ نه عزیز من. آینده ی ما بدون نفت جلوی چشممونه. کشور دوست و برادر و همسایه : پاکستان با همون فرهنگ ناب نکبتی خودمون.

تقریبا جواب تو رو به بولوت دادم .....

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد