کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

دوست درختان باشیم


چند روز قبل رفته بودم که از میدون انقلاب چندتا کتاب بخرم که توجهم به چیزی جلب شد که شما هم حتما دیده اید . فرشی از تراکت و بروشور و تبلیغات کف پیاده رو رو پوشونده بود که بوسیله تعدادی کارت پخش کن به آدما داده می شد و شامل تبلیغ کلاس کنکور و دارالترجمه های مختلف و تضمین قبولی در فلان رشته بود و همون موقع چند تا از رفتگران زحمتکش داشتند جاروشون می کردن و توی سطل آشغال کنار صدها جور آشغال تر می ریختنش . واقعا متاسف شدم .


داستان غم انگیز اینه که از بین زباله های فقط تهران که روزی 7هزار تن هستند ، 700تنشون (10%) اون رو کاغذ باطله تشکیل می ده که فقط 100تن آن بازیافت می شه و 600تن از بین می ره. می دونین یا نه ، برای به دست آوردن 1تن کاغذ باید 15 درخت تنومند رو قطع کرد و برای هر 25تن کاغذ باید یک هکتار جنگل را نابود کرد.


واردات سالانه کاغذ 550هزار تن ، تولید داخلی آن 150هزار تن ، پس مصرف روزانه 2هزار تن کاغذ در کل کشور است و این به ما چی رو نشون میده ؟ نشون میده که برای مصرف یک روز کاغذ کشور ما باید 80هکتار جنگل را نابود کنیم که اگر سالیانه بخواهیم حساب کنیم به عدد 300کیلومتر مربع پاکتراشی جنگل می رسیم .


می دونین 300کیلومتر مربع چه عدد بزرگیه ؟ ابرشهر تهران ، 600کیلومتر مربع وسعت داره یعنی اگه همه این شهر جنگل بود در عرض دو سال برای مصرف کاغذ ما ، جنگلش از بین می رفت و یا همین جنگل گلستان شمال ایران که 900کیلومتره در عرض 3 سال این بزرگترین جنگل غنی ایران رو  میشه از زمین برداشت و جاش بیابان دید .


خب چه باید کرد ؟ اگه نخوایم این جوری جنگلهای دنیا رو نابود کنیم و روز به روز در جای بدتری زندگی کنیم ؟ باید کاغذهای باطله رو جداگونه جمع کنیم که اگه قاطی آشغالای دیگه باشن قابل بازیافت نیستند ، دوباره بازیافت کنیم و دوباره ازشون استفاده کنیم . ژاپنی ها و هندی ها نصف کاغذهاشون رو از ین راه به دست میارن و این مقدار تو آمریکای جهانخوار نزدیک 100% است! یعنی هیچ کاغذی دور انداخته نمیشه و هیچ درختی انداخته نمیشه .


ما وظیفه داریم . ما در برابر جنگلهای دنیا و کشورمون وظیفه داریم که نذاریم نابود بشن . بیایم ، لطفا کاغذهای باطله مون رو جداگونه جمع کنیم و به مراکز بازیافتی که توی همه شهرها هستند بدیمشون . این جوری شاید باعث بشیم یه درخت کهنسال قطع نشه .



نظرات 7 + ارسال نظر
نیره چهارشنبه 5 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 17:43

من که شخصا به بازیافت خیلی علاقه دارم
ولی بعید میدونم این کار باعث نجات درختها بشه. چون کاغذهای بازیافتی خیلی مرغوب نیستن و برای چاپ کتابهای نو مصرف نمیشن
باید چرخه استفاده از کتابها رو به راه انداخت. همین کتاب های مدرسه و دانشگاه اگه باز مصرف بشن خیلی کمک میشه

بابک اسحاقی چهارشنبه 5 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 19:46

سلام رگبار عزیز
تولدت مبارک دوست خوبم

به به بابک جان . دستت درد نکنه برار . شما از کجا می دونستی؟

نیره پنج‌شنبه 6 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 11:35

به به مبارکه
ما کیک میخوایم


چشم ما کیک هم می دیم . شما کی وقت دارین؟

نیره پنج‌شنبه 6 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 12:45

هر وقت شما کیک بدید ما وقت داریم!

همین شنبه

نیره پنج‌شنبه 6 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 15:00

مثل اینکه شوخی شوخی جدی شد!!! جشن تولده؟ به به!

بله

مری م شنبه 8 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 10:03

خب..مثل اینکه بموقع رسیدم ...وقت کیک خوردنه..
تولدتون مبارک ...
و سالیان سال بر وفق مرادتون...

مرسی مری عزیز

Remember The Good Old Days... شنبه 8 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 20:18

سلام دوست عزیز..
ممکنه خواهش کنم پستتون در چندسال قبل که در مورد 8 آذر بود رو برای امروز که هفدهمین سالگردشه دوباره بذارید؟ بازی ایران و استرالیا..
من بطور اتفاقی امروز و از طریق سرچ گوگل پیداش کردم و خوندمش..بی هیچ اگزجره ای! تاثیر گذارترین و آه از نهاد آدم بلند کن ترین مطلبی بود که در مورد اون روز ..اون سال..اون امیدی که به مردم در سال 76تزریق شده بود خوندم..
ممنوم.

این کار رو برای شما دوست عزیز کردم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد