کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

عکاسی ممنوع ؟!


                                                                      

 

آقا چی کار داری می کنی ؟ از چی داری عکس می گیری ؟ تشریف بیار بریم حراست !


صبح داشتم سر کار می اومدم که تو ایستگاه مترو، پوستری از سازمان بهزیستی دیدم که توصیه کرده بود برای جلوگیری از تنبلی چشم ،بچه های بین 1 تا 6 سال رو به پایگاه های سنجش بینایی ببریم و در زیرش شماره تلفنهایی رو اعلام کرده بود. جهت این که تماس بگیریم و نزدیکترین مرکز رو به ما معرفی کنه . منم موبایلم رو درآورده بودم و از تلفن عکس گرفته بودم که مامور حراست مترو پشت سرم ظاهر شده بود و یقه ام رو گرفته بود که چرا داری تو مترو عکاسی می کنی!


برگشتم نگاهش کردم که 50ساله مردی بود . گفتم : اولا دارم از این پوستر عکس می گیرم ،دوما دلم می خواد تو مترو عکاسی کنم مگه ممنوعه ؟

گفت: بله ممنوعه .

گفتم : کجا تابلوی عکاسی ممنوع زدین ؟

گفت :تشریف بیراین بریم حراست اون جا بهتون بگم و دوتایی رفتیم حراست مترو . حراستی ها اون جا جمع بودند . نشستیم .

بهش گفتم: خب نگفتین کجا نوشتین که نباید از مترو عکس بگیریم ؟

گفت: هست .

گفتم :نخیر همچین چیزی نیست . من 12 ساله که هر روز با این مترو رفت و آمد می کنم و تا به حال همچین چیزی رو ندیدم.

یکی گفت: اصلا شما از چی عکس می گرفتی؟  

بهش گفتم: این دوستتون دید که ،داشتم از پوستر عکس می گرفتم ولی الان دلم می خواد از همین دم در حراست تا توی سکو رو عکاسی کنم . منعش کجاست  ؟

یکی دیگه شون گفت :از بالا به ما دستوردادند

گفتم: خب باشه بخشنامه اش رو نشونم بدین. به هم نگاه کردند و ساکت موندند . ادامه دادم : تا اون جا که من می دونم عکاسی توی مکانهای عمومی ای مثل این جا ممنوع نیست . نه جای امنیتی و نظامیه و نه محلی خصوصی . این جا یه جای عمومی و در معرض دید همه است که با پول من و امثال من ساخته شده .

یکی از حراستی ها گفت: والا چی بگم؟ می خواین با رئیس کل حراست صحبت کنید .

گفتم :من نشستم این جا تا بیاد بهم قانونش رو نشون بده .

حراستی ها به هم نگاه کردند و یکیشون گوشی رو برداشت و با جایی صحبت کرد و بعد از یکی دو دقیقه گوشی رو گذاشت و گفت: حالا بفرمایید .والا ما خودمون هم چیزی ندیدیم ولی به ما می گن . از ما می خوان ما هم مجبوریم اجرا کنیم .

دیدم این جوریه گفتم :والا من از شماها ناراحت نیستم . شمام دارین دستور رو اجرا می کنین ولی اونی که این رو به شما گفته مدرکی در دست نداره . اگه داره نشونم بده من به روی چشم همین الان تصویر اون پوستر بینایی سنجی کودکان رو پاک می کنم که همه شون خندیدند . به شونه هم زدیم و از حراست اومدم بیرون .


واقعا این مرز عکس بگیر و نگیر تا کجاست ؟


 

نظرات 7 + ارسال نظر
یاس پنج‌شنبه 22 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 11:42 http://www.soundsoflife.blogfa.com

یاد اون ماجرایی افتادم که یک نیمکت رو رنگ می کنن و یه سرباز رو اونجا مامور میذارن تا نذاره کسی روش بشینه. بعد اون نیمکت خشک میشه اما اینا یادشون میره سرباز رو بردارن! حالا اینا هم معلوم نیست یه زمانی یه همچین قانونی رو برای چی و کی گذاشتن و خودشونم نمی دونم که اصلا علتش چیه و مرزش کجاست؟

واقعا ها . یعنی خودشون هم مونده بودن

فرهان پنج‌شنبه 22 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 11:55 http://farha.blogsky.com

یعنی آقای رگبار نمیدونی تا چه حد همین بحث که گفتید روی مُخ من هست! کلاً دوربین عکاسی براشون حکم ابزار جاسوسی داره!!!!

شما دیگه چرا ؟

مریم پنج‌شنبه 22 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 13:00

پیگیری تون خیلی خوب بود...و نتیجه داد...حداقلش این بود که خودشون هم تو کارشون موندن...
یه نکته دیگه هم یادگرفتیم...اینکه بجای نوشتن تلفن و یا سیو روی گوشی..یا مثل من حفظ کردنشون بطور موقت..ازشون عکس بگیریم...

اره این عکس گرفتن خیلی جاها بهتره . سریعتره و فراموش هم نمیشه . من خیلی جاها از شماره تلفن عکس می گیرم

ترمه پنج‌شنبه 22 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 13:31

الله اکبر. اینا دیگه کین؟
از یه طرف اون LCD های داخل مترو آگهی پخش می کنه که ایهالناس بیایید برای ما عکس بگیرید و به صفحه ی اینستاگراممون!!! بفرستید. از یه طرف هم داستان امروز شما.
جاله که یکی از موضوعات عکاسی هم مشکلات و معضلات مترو بود!

ظاهرا اون اینستاگرامی ها هم با اینا قبلا هماهنگ نکردند باید این موضوع رو هم تو اون عکسا اضاف کنند

بولوت پنج‌شنبه 22 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 20:31 http://maryamak.blogfa.com/

حتمن پیش خودشونم فکر کردن گیر چه آدمی افتادیم. به جای این که بگه چشم و بره دنبال کارش. اومده با ما چونه میزنه!
کاش این روحیه اعتراض به این جور مسائل رو همه داشتیم.

بابک اسحاقی شنبه 24 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 01:54

از این خنده دار تر جاهاییه که تابلو عکاسی ممنوع دارن
مثلا پادگان ها یا فرودگاه ها
بعد شما میتونید با گوگل ارث انلاین همه جای دنیا رو ببینید
بعضی چیزها تاریخ مصرفشون گذشته
مثل همین عکاسی ممنوع

اره ها . هنوز در زمان گرتمافون زندگی میکنن بعضیها

سهیل شنبه 24 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 12:04 http://www.parchenan.blogfa.com

جالبه
اما فکر کنم از سر بیکاری این کار رو کرده!!
این که احساس کنی کار می کنی اما کاری نمی کنی
آدم رو به مرور زمان له می کنه

الینه مارکس

به پرچنان هم سر بزنید


اینم زاویه دید خوبیه ها .
سهیل جچون هر دفعه که می نویسی و عکسایی رو که می ذاری می خونم و می بینم و حسرت می خورم . کمبود وقت منو ببخش که دیگه چیزی نمی نویسم برات . یه بار منو هم با خودت ببری دیگه برات می نوسم ها !!

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد