کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

خودی ها در متروی تهران !


توی تعدادی از کوپه های مترو ال سی دی نصب کردند و گاهی چیزهای جالبی نمایش میدن . مثل پیامهای اخلاقی ، مناظر طبیعت ، عکسهای متفرقه  و مجموعا کار خوبیه . دیشب که به خونه بر می گشتم متوجه یه انیمیشن کوتاه شدم که نظرم رو جلب کرد .


توی ایستگاهی یه پیرمرد فرتوت با کت و شلوارو یه جوون با لباسای غربی که تو گوشش هدفونه و داره موسیقی رپ یا راک یا یه چیزی تو مایه های دوبس دوبس ، منتظرن تا قطار بعدی برسه . قطار که می رسه جوون میدوه تو و روی تنها صندلی خالی اون کوپه میشینه و پیرمرد مجبور میشه سر پا بایسته . کنار پسر هدفون به گوش ، دو تا جوون دیگه صورت تراشیده نشستند و با هم دیگه مشغول بگو بخندند و  کنار اون ها مرد میانسالی با سیبیل که به پشت لب داره نشسته و روزنامه می خونه . همه شون مدتی به پیرمرد که به سختی ایستاده نگاه می کنن و اهمیت نمی دن .

پسر دوبس دوبسی چشش رو می بنده ، اون دوتا دوباره بگو بخندشون رو ادامه میدن و مرد روزنامه ای دوباره روزنامه رو میاره بالا و مشغول خوندن میشه . مدتی می گذره تا این که یه دفعه صدایی زنونه بلند میشه و می بینیم که زن چادری محجبه ای  که بچه پنج شیش ساله ای هم داره از جاش بلند شده و به پیرمرد می گه پدر جان شما بفرمایین بشینین و پیرمرد به سختی میشینه و زن چادری رو دعا می کنه و اون 4 تا هم با شرمندگی به این صحنه نگاه می کنند .


می دونین خود انیمیشن خوب از کار در اومده بود و توی چند دقیقه مقصود رو می رسوند و به نظر من تاثیر گذار هم خواهد بود . اگه خواننده مطالب من باشین حتما یادتونه که توی این چند سال گله کردم از این که جوونا دیگه برای ناتوان ها بلند نمی شن و خودخواهی توی مملکت داره ریشه می کنه پس من مشکلی با اصل این انیمیشن ندارم اما انتخاب شخصیتهای این کلیپ به این شکل غلط بود .

اون 4تا مردی که از جاشون بلند نشدند کسایی تصویر شده بودند که تیپشون با تیپ رسمی حکومتی فرق داشت . یکی آهنگ غربی گوش می داد . اون دوتای دیگه ریشش و سیبیل رو سه تیغه کرده بودند .اون یکی فقط سیبیل داشت . اما زنی که بلند شد دارای حجاب برتر و پوشش کامل بود و این نکته ریزی بود که توی این کلیپ قرار داده شده بود و چیزیه که کاملا با اصل موضوع مغایرت داره .


واقعا این تقسیم بندی ای ابلهانه بود  . آقایون این دوره که دیگه گذشته والا .


نظرات 7 + ارسال نظر
مهری چهارشنبه 21 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 11:13

روزگار بد و نا متعارف ونا متعادل و..... هیچی رو از ظاهر آدما نمیشه پیش بینی وقضاوت کرد بدا به حال ایندگان

یاس چهارشنبه 21 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 11:22 http://www.soundsoflife.blogfa.com

تو اغلب فیلم ها و انیمیشن هاشون همین مثلا استراتژی رو بکار می برن. حتی تو کتاب های درسی. من یادمه تو دوره راهنمایی در کتاب عربیمون یه حکایت کوتاهی به زبان عربی نوشته بود و عکسی که گذاشته بود آقای ریش دار آدم خوبه بود و آقای بدون ریش آدم بده و متاسفانه اثر هم داره و خیلی اوقات منجر به قضاوت اشتباه میشه.

دقیقا . تو کتابای درسی و سریالا هم همین سایت داره دنبال میشه

بولوت چهارشنبه 21 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 11:33 http://maryamak.blogfa.com/

خیلیم ریز نیستا، همچین بفهمی نفهمی درشته!
از وسطاش معلموه چی میشه! البته پیش بینی من از آخرش غلط بود. همین جوری که میخوندم فکر کردم الان یه جوون ریشو با پیرهن رو شلوار پا میشه جاش رو میده به مرده! نمیدونستم از نظر طراحای انیمیشن این که خانوم اونم از نوع چادری بیاد تو قسمتون مردونه اشکالی نداره!

آخه واگن مردونه خلوت بود

ترمه چهارشنبه 21 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 12:59

آره. دیده ام این انیمیشینه رو. خیلی تابلو بود. اما باید قبول کنیم که این تبلیغات روی بعضی از اقشار جامعه اثر داره. چند وقت پیش برای کاری نیاز به کسی داشتیم. دو نفر مختلف که هر دو هم آقا بودن، هر کدوم یه خانم چادری به شدت محجبه رو پیشنهاد کردن. وقتی من تاکید می کردم که می خوام طرف خیلی مطمئن باشه، اینها خیلی جدی و مطمئن می گفتن که این خانم خیلی محجبه است و چادریه، پس صد در صد مشکلی نیست!!! حالا اصلا قضیه به حجاب ربطی نداشت. بعد فکر کنید این حرف ها رو داشتن رو در رو به من می گفتن که خب التزام عملی به بد حجابی دارم!!!
در نهایت یکی از این عزیزان اومدن. اما دوست ندارم تعریف کنم که چی شد. فقط بگم آقای معرف دیگه روش نمیشه توی چشم من و خانواده ام نگاه کنه.

اره هنوز که هنوزه حجاب برای بعضیا مترادف با نجابت و اصالته . اما مشکلم این بود که این کارتون دقیقا خط کشی کرده بود . آدم بدها همه سه تیغه و آدم خوبه چادری بود

نیره چهارشنبه 21 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 15:19

ای بابا. نمیدونم اینا مردم رو چی فرض می کنن؟ البته میدونم ولی روم نمیشه بگم!!!

نیره چهارشنبه 21 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 15:21

این مسئله حجاب برتر هم خیلی مسخره س. اصلا نمیدونم اینا چرا این قدر مطلق نگری رو به مردم تزریق میکنن؟ والا هرکی مانتوی تنگ پوشید و آرایش کرد فاسد نیست. هرکی هم چادر پوشید خوب و نجیب نیست. شخصا یه دختری رو میشناسم که چادری هم هست ولی ته دیگه همه چی رو درآورده...
این خط کشی ها واقعا حال به هم زنه.

ای بابا نیره خانوم شمام این قده عصبانی نشین . ولشون کنین اینا رو

مریم پنج‌شنبه 22 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 12:55

این موضوع که دیگه نخ نما شده واقعا...توی اغلب فیلمها کسانی که اسمشون منوچهر و جمشیده آدم بده ان...هرچی علی و محمد و حسین هست میشن خوبه...
این چه معیاریه دیگه..

اره والا شما ببین با فرهنگ ما چه کردند ؟ هر کی اسم عربها رو داشته باشه خوبه هر کی اسم ایرانی ها رو بد ؟

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد