کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

صید بزرگترین نیزه ماهی

دیشب فیلم شبکه اجتماعی ( The social network) محصول 4 سال قبل سینمای آمریکا رو دیدم . فیلمی که روند شکل گیری سایت فیس بوک رو توسط مارک زاکربرگ که اون موقع دانشجوی دانشگاه هاروارد بوده رو نشون می ده . منم مثل خیلیای دیگه از سال 88 (5سال بعد از شکل گیری) عضو این شبکه شدم و تونستم به این طریق با خیلی ها که ازشون بی خبر بودم ارتباط بگیرم و کلا مشتری فیس بوک هستم . گرچه در مقاطعی به خاطر فیلتر شدن این سایت و نبود فیلترشکن مناسب امکان دسترسی نداشتم . اما راستش تا حالا به این دقت به فیس بوک و روند شکل گیریش فکر نکرده بودم .


زاکربرگ 10سال قبل بعد از یه درگیری عاطفی برای انتقام از اون دختر می ره و سایت دانشگاه هاروارد رو هک می کنه و عکس تمام دخترای دانشجو رو در سایتی به اسم فیس مش می ذاره که پسرا بهشون رای بدن و سایت این قده بازدید کننده پیدا می کنه که همین می شه مقدمه ایجاد شبکه اجتماعی ای که افراد بتونن اون جا خودشون رو معرفی کنن و صفحه شخصی داشته باشن و از افکار و ایده هاشون بنویسن .


فیلم روند شکل گیری و روند رو به رشد این سایت رو در اوایلش تا وقتی که به یک میلیون عضو می رسه ( باید توجه کنیم که اون موقع اعضا فقط باید دانشجو می بودند )به ما نشون می ده که چجوری ایده هاشون رو اجرایی کردند و چجوری از یه سایت صرفا تفریحی شروع به پول درآوردن کردند .


این چندتا عدد جالبند . از سال 83 تا 88 تعداد اعضای فیس بوک رسیده بوده به 100میلیون نفر ، یعنی 5سال طول کشیده که این تعداد عضو بگیرن اما 100میلیون بعدی فقط یه سال زمان بردند و در عرض سالای بعدی هر چند ماه 100 میلیون دیگه به این تعداد اضافه شدند و الان هم رسیده اند به یک میلیارد و 100میلیون نفر. یعنی روند فوق العاده و رو به رشد اعضا رو می بینین؟

درآمدشون هم همین جوری بوده از سال 87 درآمدزایی رو شروع کردند با سالی 52میلیون دلار و این درآمد سال بعد 3برابر شد و الان تقریبا سالی 4میلیارد دلار دارن از همین فیس بوک در میارن یعنی در عرض 6سال درآمدشون 77برابر شد !!


یه جمله خوبی تو فیلم گفته شد که راز این موفقیت فوق العاده رو برای ما بازگو می کنه . وقتی اون اوائل فیس بوک در حال گل کردنه اینا تو فکر بودن که تو سایتشون تبلیغات بکنن که جمله ای طلایی رو عنوان می کنن : چرا بریم دنبال صید چندتا ماهی قزل آلا وقتی می تونیم یه نیزه ماهی گنده بگیریم ؟


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد