کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

امروز روز ثبت نام من بود


سال 76 که خاتمی با خبرنگار سی ان ان مصاحبه کرد نکته ای گفت که بعد توی ادبیات سیاسی رایج شد . گفت بین ایران و آمریکا دیوار بلند بی اعتمادی برپاست . حقیقت اینه که الان بین ملت و دولت (حکومت) هم همین دیوار برپاست . تو زلزله آذربایجان این رو به عینه میشد دید که مردم سعی می کردن خودشون کمک ها رو به دست زلزله زده ها برسونن نه این که به هلال احمر بدن . چرا ؟ چون به اینا بی اعتمادند .


امروزه روز خیلی آدمای عصبانی رو می بینم که دارن به دولت بد و بیراه می گن که به چه حقی می خواد یارانه ما رو نده و چرا این قده اصرار الکی می کنه و آدمای زیاد متمکن و مرفهی رو دیدم که باز هم ثبت نام کردند و این  پول رو حق خودشون می دونن . می گن ما به اینا اعتمادی نداریم .به خودمون پول رو بدن خودمون می دونیم چجوری خرجش کنیم . من زیاد تلویزیون نمی بینم ( یعنی اصلا نمی بینم !) و خبری از تبلیغات دولت به اون صورت ندارم که چه وعده وعیدهای به خلق الله داده اما می بینم که این چیزا مردم رو یه جورایی خشمگین کرده .


فلسفه یارانه دادن به همه به طور مساوی فلسفه جالبی بود البته . وقتی سالها قبل که بحث همه گیر شده بود که مردم بنزین رو تلف می کنن و دلیلی عمده اش رو ارزونی اون به واسطه یارانه کلونی می دونستند که فقط به دست ماشین دارا می رسه نه به دست همه مردم ، که اون موقع 30% مردم صاحب وسیله نقلیه شخصی بوددند . طرحی گفته شد که طی اون قیمت بنزین برسه به حدی که همه جای دنیا هست بدون یارانه و سوبسید و بیان یارانه رو علی وار بین همه ملت ایران تقسیم کنند . اونی که بنزین می زنه برای بنزینش مصرف کنه اونی هم نمی زنه بابت هرچی که خواست. فلسفه اش این بود و حق هم بود و عدالت و انصاف هم بود . البته چند سال قبل که قرار شد این اجرا بشه طرح رو گسترش دادن و آب و برق هم مشمول شد . تا این جاش قابل قبول بود .


حالا چرا دولت فعلی می خواد یارانه ها رو قطع کنه ؟ چه به شکل خوداظهاری و چه اجباری ؟ چرا می خواد بی عدالتی کنه؟ جوابش یک کلمه است .


نداری !!


اگه خواننده این جا باشین می دونین که من در ابتدا طرفدار روحانی نبودم و حتی رای هم ندادم ، اما این رو می بینم که دولت فعلی زیر بار کوهی از مشکلات دولت قبلی داره دست و پا می زنه و فعلا فرجی هم براش نیست . من حرکات دولت رو رصد می کنم کاراشون با این که کاملا مورد تایید من نیستند ( مثلا در حوزه اقتصادی) ، ولی خداییش از دولت قبلی واقعا بهتر دارن عمل می کنن .


حالا این دولت یه دولت مقروض و بدهکار و گرفتاره و پول نداره و وقتی به من و شما نده کمتر بدهیش زیاد می شه همین و بس . اصل حرف اینه . اینا ندارن به همه یارانه بدن . من به عنوان یه ایرانی دوست دارم از حق خودم بگذرم تا شیخ حسن راحت تر بتونه کشور ور از لبه پرتگاهی که درش هست دور کنه .


امروز روز ثبت نام من بود اما من اسمم رو ننوشتم نه بابت این که 182 تومنی که ماه به ماه به ما می دادن رو دوست نداشتم و لازمم نمی شد و این که ثروتمندم . ننوشتم تا یه آجر از روی دیوار بلند بی اعتمادی بین خودم و دولت برداشته باشم .




نظرات 10 + ارسال نظر
شیرین دوشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 11:14 http://www.shirinvazendegi.persianblog.ir

آفرین بر شما. نه بخاطر ماهی 182 هزار تومان ، بخاطر تحلیل درست و به دور از بغض و یا تعصبتان

شیرین دوشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 16:46

رگبار عزیز من نمی دانم اگر ساکن ایران بودم چه تصمیمی می گرفتم. فقط از یک چیز مطمئنم: در زندگی همیشه از چیزی و کسی که با اصول فکری و اخلاقی بنیادی من فاصله داشته دوری گزیده ام، هیچوقت اصولم را به نفع و راحتی و ... نفروختم. بخاطر همین همیشه آزادم و دینی بر گردنم - از طرف کسی که مورد تاییدم نباشد - نیست.
این امتناع و بیزاری از رانندگی نکردن در ایران شروع شد و تا نداشتن شغل دولتی و خیلی زمینه های دیگر ادامه یافت. هنوز هم ادامه دارد... مثل پرداخت صد یورو برای دریافت گذرنامه جدید و چشم پوشی از تخفیف برای دانشجو ها و الی آخر.

خب تو واقعا یه آدم خاصی هستی . یه جورایی خیلی از این جا بیزاری و و برای رسیدن به خواسته ای مادیت هم اهمیتی نمی دی که اینا مورد پسندت نباشن . اما واقعا همه مثل تو نیستن شیرین جان

nayyere دوشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 17:35 http://salimi.blogfa.com/

توجیه جالبی بود. من فکر میکنم بعد از ثبت نام خودشون تصمیم میگیرن به کی بدن و به کی ندن.
ولی تا جایی که میدونم تزریق نقدینگی باعث تشدید تورم میشه و یکی از دلایل اعطای سبد کالا به مردم هم همین بود.
بحث دیگه اینه که مردم دولت رو به چشم نون اور می بینن. جاهای دیگه مملکت از مالیات مردم اداره میشه یعنی مردم پول میدن و در ازاش خدمات میگیرن. اینجا که مملکت با پول نفت اداره میشه و نقش مالیات کمرنگه. تازه مردم دست بگیر از دولت هم دارن و عادت کردن دولت حمایتشون کنه.
عمیقا معتقدم اگه دولت بلد بود چطور اقتصاد رو ریشه ای درمان کنه اصلا نیازی به این حمایتهای مالی و بازی های بعدش نبود...

اره اون که هست به یه عده که نخواهند داد .
اتفاق صندوق ذخیره ارزی ای که دوره خاتمی راه افتاد هدف دیکه اش همین بود که از اتکای به نفت بکاهه و با مالیات مردم کشور اداره بشسه که متاسفانه نشد اون جوری که باید بشه و به بیراهه رفت .

یه مریم جدید دوشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 19:24 http://newmaryam.blogsky.com

جناب رگبار
از خوندن این نوشته به وجد اومدم. منطقی ترین نوشته ای بود که این روزها از متخصص و غیر متخصص خوندم.
خیلی خوشحالم که هنوز کسانی مثل شما هستند که باور دارند میشه دیوار بی اعتمادی رو برداشت. با قدم های کوچکی که ضرر بزرگی ندارن. این آزمونی برای دولته. می تونه آجر دوم رو اون برداره یا دو تا آجر به جاش بگذاره. یه فرصته که فکر می کنم باید به هر دولت جدید داد، بلکه خودش رو ثابت بکنه. امیدوارم این یکی لااقل ما رو به اندازه قبلی ها ناامید نکنه.

منم امیدوارم مریم عزیز .
به علاوه معتقدم به قدمهای کوچک و پیوسته و من هم مثل تو امیدوارم که از این کارم پشیمون نشم

گلابتون بانو سه‌شنبه 26 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 00:47 http://golabatoonbanoo.blogsky.com/

بله واقعیت دردناک اینه که پولی نیست که بخوان به عنوان یارانه به مردم بدن!
ما هم ثبت نام نکردیم و قسمت سوزناک ماجرا این جاست که کارت بانکی مربوط به حساب یارانه ها همیشه دست من بود و من این پولو به میل خودم خرج می کردم! حالا از این به بعد چی کار کنم؟؟؟!!!

خب باید بگین عیال اون مبلغ رو به کارت شما بریزه !!

sin sin سه‌شنبه 26 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 10:26

می دانی رگبار، من و شوهرم زندگی خیلی خوب و میشه گفت مرفهی داریم و تا یک سال بعد از ازدواج مون، حتی یارانه مونو از خانواده مون جدا نکردیم . ولی ما حتتتما در روز موعد برای تداوم دریافت یارانه ثبت نام می کنیم.
ببین اگر دولت که من هم به رییس جمهورش رای ندادم و میدونم بهتر از قبلیه داره کار می کننه، می یومد از حذف بودجه های غیرضروری شروع می کرد و گزینه آخرشو میذاشت حذف یارانه مردم، قطعا من هم ثبت نام نمی کردم. چون می دیدم کاهش مخارج دولت از خود دولت و از اون بالابالاها شروع شده نه از ما ملت.
وقتی می بینم همه وزارتخونه ها و سازمانها بودجه های برگزاری همایش های مسخره شون سرجاشه، بسیج و نهاد های این آقا و اون آقا تو دانشگاهها و ستاد امر به معروف و ... بودجه شون تکون نخورده تا با اون پول بیفتند دنبال من تو خیابون که چرا مانتوت تا زیر زانوت نیست ، یا تو دانشگاه راپورت این دانشجو و اون دانشجو رو به حراست بدن یا رو پشت بوم مردم ماهواره جمع کنند،...
یاوقتی بودجه صداوسیماهنوز همونه که بوده تا با گزارشاتش و مصاحبه هاش و میزگردهاش منو خر فرض کنند
برام چه انگیزه ای میمونه که از یارانه م از 91هزارتومنم بگذرم؟
میدونی این 90 تومن تو زندگی من تاثیری نداره ولی دلمو یه کوچولو خنک میکنه

همون بحث خنک شدن دله و یه مو کندن از خرس سین سین عزیز !!
منم مثل شما قبول دارم که این نهادهای بیخودی که اسم بردی و ده ها نهاد بیخودی تر که اسم نبردی بود و نبودشون بی فایده است و بودجه بره و منم آروزم این بود که گرفتاری های این کشور ریشه ای تر حل میشد که نباز به این حرفا نباشه اما الان می بینیم بهتره منتظر عملی از سمت کس دیکه ای نباشم و حخودم این اقدام ناچیز رو بکنم و منتظر باشم که قطره قطره جمع کردد

مهسا سه‌شنبه 26 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 11:41

نفس عملت رو خیلی میپسندم رگبار جان و بابتش خوشحالم. خیلی از دوستانم با همین انگیزه از گرفتن یارانه صرف نظر کردند.
و این رو هم کاملا قبول دارم که آقای روحانی و مجموعه اش دارند سعی خودشون رو می کنند که وضع کشور/مردم بهبود پیداکنه.
اما هیچ بارقه امیدی به بهبود اوضاع نمیبینم چرا که ایشون اختیار عمل کافی برای عملی کردن طرح هاش رو نداره.....

خب بارقه که هست نه این که نباشه . همین شما که این فکر رو داری خودش یه بارقه است

بولوت سه‌شنبه 26 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 17:21

بدترین نکته ی این مدل کمک های دولتی چه اون موقع که رو نقدی نبود و چه الان که هم نقدیه هم رو انرژی و ... اینه که مردم عادت کردن و فکر میکنن حقیه که از دولت طلبکارن.
وگرنه همین بغل گوشمون ترکیه هیچ وقت از این سوبسیدا نداشتن. پول بنزین و سایر موارد انرژیشونم پول خون پدرشونه. تا قبل از اردوغان هم تورم های نجومی داشتن (که البته کارای غیر اصولی که برای ثبات نسبی اقتصاد توسطش انجام شد خودشون رو یواش یواش دارن نشون میدن)ولی انتظار این که تورمه دولت بهمون پول بده یا قیمت انرژی رو کم کنه وجود نداشته بینشون.
اصلن این مفت بودن قیمت بنزین و گاز و نفت و آب جز جنایت هائیه که این نظام در حق نسل های بعدی این کشور کرده. سبک مصرف مردم رو عوض کرد و نتیجه ش شده چندین برابر بودن مصرف ما نسبت به کشورای گذشته.

مهتاب سه‌شنبه 26 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 19:09

با این حساب منی که به روحانی رای دادم آجر اول اعتماد به اونو قبلا برداشته بودم حالا نوبت اونه راستش منم فکر میکنم اگه به دولت فشار بیاد یکی از اولین کارایی که میکنه حذف درصد زیادی از این یارانه هاست حالا اولش یه فرصتی دادن خودمون انصراف بدیم بنابراین فرقمون تو چند ماه یارانست خوب اگه قدمای مثبتی تو اقتصاد برداره ما راضی هستیم چون این قضیه از اول اشکال داشت و به نظر من کمک به قشر محرومم نباید نقدی باشه و باید جور دیگه ای اجرا می شد

آره شما آجر اول رو برداشتی . اینم دید خوبیه !!
موافقم اینا اون کار رو در نهایت خواهند کرد

بولوت چهارشنبه 27 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 10:38

وقتی پست 182 تومن رو میخوندم از ذهنم گذشت که خب بلاخره باید اعتماد و کنار گذاشتن شک از یه جایی شروع بشه.
البته این بحث یارانه ها کلن کلاف سردرگمیه که در وصف نگنجد.
دولت عملن دیگه پولی نداره که بده. نمیتونه بگه من پول ندارم شما یارانه نگیرید. اگه همین جوری ادامه بدم به یارانه دادن تازه میفهمید به خاک سیاه نشستن مملکت یعنی چی. به جاش میگه یارانه نگیرید که پولش رو خرج جاهای لازم تر بکنم.
یه بار جایی بحث شرایط اقتصادی بعد از دولت قبلی بود. یکی گفت من در عین حال که میخواستم شرایط قبلی ادامه پیدا نکنه ولی دوست داشتم یکی از ادامه ی همون سیستم بیاد روی کار. که گند و کثافتی که بار آوردن دامن خودشون رو بگیره.
همین الان که تازه صحبت انصراف و ایناس به قدری احمدی عزیز و محبوب القلوب شده که حد نداره. احمدی نژاد تبدیل شده به کسی که به مردم پولی که حقشونه رو میداد. ولی روحانی شده آدم بده که داره این پول رو ازشون میگیره. عامه ی مردمم این درک رو ندارن که این بدبخت داره زور میزنه گندایی که اون زده رو جمع کنه.
جالبی یارانه اینه که بیشترین تاثیر رو تو زندگی قشر متوسط و فقیر شهری داره. این تورم و گرونی فشارش بیشتر روی این دو قشر بود. سبک و روش زندگی روستا نشین ها جوریه که هزینه ی زیادی روی زندگی اون ها ایجاد نکرده و یارانه براشون یه پول اضافه س که عملن خرج موارد ضروری نمیشه. بعد تا میگن محرومین همه یاد مردم روستا میافتیم. من شخصن اگه بببینم این پول داره صرف بالا رفتن سطح تغذیه یا تحصیل یا امثالهم میشه خیلی هم خوشحال میشم یارانه بیشتری بهشون داده بشه. ولی عملن اون پول داره به شکل نا درستی توسط این قشر به بازار تزریق میشه که بدتر تورم ایجاد میکنه.
اون موقع که سبد کالا میدادن داد همه در اومده بود که گدا پرویه و پولش رو بدن مردم خودشون هر جا بخوان خرج میکنن و از این تیپ حرفا. در صورتی که اتفاقن اگه قرار به انتخاب بین پول و جنس باشه من شخصن فکر میکنم باید جنس بدن. چون حداقل اینجوری معلومه که هزینه ی ای که دولت میکنه باعث میشه یه تکونی تو نوع تغذیه قشر فقیر و روستایی داده بشه. یه مرغی تخم مرغی برنجی وارد سفره شن بشه. درحالی که اگه پولش رو بهشون بدن عمرن صرف این کار بشه. چون مدل تغذیه ایشون متفاوت با این سبکه.
این نقدی دادن یارانه ها سنگی بود که اون ...انداخت تو چاه و حالا حالا ها یه فوج عاقل هم نمیتونن درش بیارن. البته احمقانه تر از اون کارای قبلیش بود که به انرژی و سایر چیزا یارانه میدادن.
کلن وقتی ...بخوان اختیار حکومت رو دست بگیرن میشه همون ...و بعدش میرسه به اینجا که کل مملکت کاسه ی چه کنم چه کنم به دست مونده.
بعدم نگرفتن یارانه حتی با علم به این که پولی وجود نداره تا صرف جاهایی که وعده دادن بشه. نشون دهنده ی تفاوت بین آدمیه که میفهمه و عمل میکنه و آدمی که میفهمه و فقط حرف میزنه و در واقع نمیفهمه س. بخوایم یا نخوایم ما تو این کشور زندگی میکنیم و دولت و نظام تا سالهای زیادی همینی که هست باقی خواهد موند. پس باید حداقل کاری که خودمون میتونیم رو برا جلوگیری از سقوط و غرق شدن بکنیم.

خانوم این کامنت بود یا پست !!!
من که دیگه به اینا چیزی ندارم اضافه کنم خیلی کامل بود

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد