کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

قهرمان زباله ساز


درختکاری که تموم شد وهمه اتوبوسها برگشتند به خونه و زندگی خودشون ، گروه ما به سمت مرکز بازیافت زباله ها راه افتاد که خیلی با اونجا فاصله نداشت . دم درش یه نفر از کارشناسای اونجا با ما اومد و وارد شدیم رسیدیم به جایی که اصلا تصورش رو نمی کردم این شکلی باشه .


یه مساحت خیلی خیلی زیاد رو تصور کنین که به اندازه چندین و چند استادیوم فوتباله . خب ؟ حالا یه ارتفاع به اندازه ساختمون چند طبقه بهش بدین این حجم زباله ای بود که اون جا تلنبار شده بود و همه اش مال یه روز تهران بود . تازه اون موقعی که ما رسیدیم یعنی حوالی ظهر نصفش رو توی دستگاه ها ریخته بودند . ساعت کاریشون این طوریه که از نصف شب تا دم دمای صبح زباله ها میان و از صبح کارخونه شروع به کار میکنه تا 5 عصر که همه اش پردازش میشه . یعنی من تخمین زدم که این جوری حجم زباله نصف شده بود .


بوی زباله همه جا پیچیده بود و بیشتر همراهای ما جلو دماغشون دستمال گرفتند . راهنمای ما می گفت اگه تابستون این جا می اومدین که اصلا نمی تونستین داخل بشین از بوی وحشتناک زباله ها و هجوم بی امان مگسها که مثل ابری تو فضای این جا در حال پروازند . اما باز الان هم که باز هوا سرد بود بوی کمی نبود و تقریبا نمی شد تحمل کرد .


راهنمای ما گفت که تهران روزی 75هزار تن زباله تولید می کنه و من حساب کردم که یعنی هر کدوم از ما روزی یک کیلو پسماند از خودمون می اندازیم بیرون . در حالی که سرانه تولید زباله در جهان 250گرمه . یعنی ما 4 برابر بقیه زباله تولید می کنیم . از پوست میوه ها و پسماند غذاها گرفته ، تا دستمال کاغذی و پوشک بچه ، از بطری شیر و ماست ، تا نون خشک و کیسه های نایلونی ، از شیشه های باقی مونده تا .... . روزی 2000 نفر مشغول کارند تا این زباله ها از حالت دفن سنتی خارج بشند و باعث آلودگی بیش از پیش هواو آب و خاک نشن . می گفت شیرابه ای که این زباله ها در قدیم خارج میکردن چقده خطرناک بودند .


می گفت تو تهران روزی 2 با 3 بار زباله ها جمع میشن اما در خیلی کشورهای جهان هفته ای 2 تا 3 بار . می گفت قالیباف چند سال قبل توی کنفرانسی خارجی شرکت کرده بود و بعد از شستن دستهاش و خشک کردنش با دستمال خواسته بوده اون رو دور بندازه و سطلی پیدا نکرده بود و پرسیده بود که پس سطل کجاست که بهش گفته بودند ما زباله ای به اون صورت نداریم که بخوایم براش سطل بذاریم ! راست می گفت . من خودم یه سالی که به یکی از سواحل ترکیه رفته بودم یه دونه سطل آشغال اون اطراف ندیدم و زمین ماسه ای که کنار دریا این قده تمیزو عاری از آشغال بودکه باور نمی کردی . اصلا با ما قابل مقایسه نبودند .


خب الان تو مجتمع بازیافت آراد کوه دارن زباله ها رو تا جایی که بشه تفکیک می کنن . بخشی رو به کود گیاهی (کمپوست) تبدیل می کنن ، بخشی رو هم دارن سعی میکنن به سوختی مثل مازوت که تو نیروگاهها استفاده میشه بدل کنن . اون بخشی رو هم که نمیشه بعد از گرفتن شیره اش دفن می کنن . راهنمامون به ما می کفت هنوز هم که هنوزه 95% زباله ها نفکیک نشده میاد اینجا و فرهنگ تفکیک جا نیافتاده گرچه نسبت به چند سال قبل کمی بهتر شده . مثلا قبل نون خشک زیاد قاطی آشغالا بود الان خیلی کم شده .


نمی دونم معدنای شن و ماسه رو کسی تا به حال دیده یا نه ، کارخونه عین اون طراحی شده بود . لودری می اومد و زباله ها رو تو یه مخزنی می ریخت و به وسیله  دنده هایی روی یه تسمه نقاله حرکت می کرد و به وسیله نیروی انسانی که دو طرف نقاله ایستاده بودند تا حدودی تفکیک می شدند و همین جور بالا می رفت و نهایتا از اون خط حارج می شد . راستش به نظرم اون کارگرها یکی از سخت ترین شغلهای دنیا رو داشتند . همه ماسک زده بودند و نمی شد از قیافشون چیزی رو بخونی ولی می شد حدس زد که چه قیافه های غمگینی در پس اون ماسکها وجود داره .


 

نظرات 7 + ارسال نظر
شیرین دوشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 15:55

رگبار جان اینجا صورتک برای یکی که موهاشو می کنه نداره؟!!

حدس می زدم چنین شلم شوربایی باشد اما امیدوار بودم که حاصل بدبینی خودم باشد. انتظار اینکه علمای مدیر و حاکم اندکی شعور و منظق در سر داشته باشند واقعا خیلی زیادی است. لااقل در همه سفرهای خود و اهل و عیالشان به مشورهای غربی نمی کنند کمی چشم ها را باز کنند و آنچه را که باید، نظاره کنند و در آن کله های پوک ذخیره کنند. احتمالا آنقدر به ذکاوت آریایی خود غره اند که روشهای غربی ها را عددی حساب نمیکنند!
اصل موضوع اینجاست که زباله تفکیک نشده به سختی و با هزینه زیاد می تواند در درصد بسیار ناچیزی مورد استفاده مجدد قرار گیرد. اصولی تر اینست که اینکار یعنی تفکیک زباله ها در سرچشمه یعنی به دست زباله سازها انجام شود که هزینه و انرژی مضاعفی هم ندارد. فقط کافی است که شهرداران محترم اندکی عقل و شعور برای برنامه ریزی داشته باشند. با هزینه کمی میشود در شهرهای بزرگ سطل های بزرگ آشغال را به رنگ های مختلف نصب کرد. هر رنگ متعلق به یک زباله است: زرد برای کاغذ، آبی برای شیشه و فلزات، سبز برای پس مانده های غذا، قرمز برای پلاستیک. در شهرهای کوچک کار می تواند خانه به خانه انجام شود و تفکیک در هر خانه انجام شود. در شهرهای کوچک شهردار تقویم سالیانه جمع آوری زباله را در اختیار ساکنان قرار می دهد و مشخص است در هر روز کدام زباله جمع اوری می شود و من شهروند شب قبل سطل مخصوص همان زباله را دم در می گذارم.
اینکار واقعا آنقدر هم پیچیده نیست، هزینه ای هم ندارد. نمی دانم چرا این مدیران و شهرداران عالیرتبه آریایی با هوش سرشارشان هنوز درکش نکرده اند. احتمالا گذشت چند دهه دیگر و سوزاندن هزاران هکتار زمین زیر بار زباله لازم است!

در این که این کار خوب انجام نمیشه که حرفی نیست ولی نکته این جاست که هنوز عموم مردم ( مردم و مسئولین ) این رو یه معضل نمی بینند وگرنه شما مطمئن باش که سریعا اقدامی عاجل می شد ( حالا اعم از سطلهای گوناگون و ساعتهای گوناگون ) تو ببین هنوز برای آلودگی هوای شهرهای بزرگ کاری نمیشه چون اعتقاد عمومی انیه که این چندان هم خطرناک نیست . در حالی که سالیان قبل بنزین آلوده در کشور توزیع میشد ( دستپخت دولت قبلیمون ) و اعلام می شد که هیچ گونه آلودگی ای نداره امروزه به وسیله دولت فعلی اعلام شده که بسیار هم مضر بوده . خب مگه دولتمردای قبلی این هوا رو استنشاق نمی کردند ؟ چرا فقط این که باور نداشتند این آلودگی این قده خطرناک می تونه باشه .
زباله ها هم هنوز برای این ها چندان مهم نیست . این وظیفه ماهاست که بقیه رو آروم آروم آگاه کنیم تا بشه یه مطالبه عمومی

بولوت دوشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 21:06 http://maryamak.blogfa.com/

الانم که تکون میخوری تولید زباله میشه. هر خوراکی ای بخوای بخوری یا بسته بندی شده س یا تو ظرف و ظروف یه بار مصرف.
تو دانشگاه ما که حتی آبدارخونه برای استادا و کارمندا تو لیوان یه بار مصرف چایی میبره.
سوالی که اینجا پیش میاد تو اون کنفرانسه بقیه دستاشون رو نمیشستن؟ میشستن خشک نمیکردن؟

-اره این معضل ظرفای یه بار مصرف که این قده هم شایع شده که وحشتناکه همه برای این که از شستشو راحت بشن این رویه خطرناک رو پیش گرفته اند .
- شاید می شستند ولی یا با حرارت خشک می کردند یا با دستمالهای پارچه ای خودشون

نیره دوشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 23:32

خوب الحمدلله در زمینه ساخت زباله هم رکورد جهانی داریم! دیگه همه چی تمومیم!!!
واقعا خوشحالم که زباله ها تفکیک میشن. کاشکی همه مردم یاد بگیرن زباله ها رو جدا بذارن که کار این زحمتکش ها راحت تر بشه.
من که زباله های خشک رو میدم بازیافت جاش مایع ظرفشویی میگیرم!
به نظرم نحوه نادرست فروش و پخش مواد غذایی هم در تولید انبوه زباله خیلی موثره...

متاسفانه رکوردهای بد زیادی داریم . یکیش هم اینه
اتفاقا اولش باید با همین قسم تشویقها این کار انجام بشه تا یواش یواش بره تو فرهنگ ما . اون وقت زباله ها رو جایی می بری یا میان ازتون می گیرن؟

نیره سه‌شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 11:35

دم بازار روزهایی که شهرداری گذاشته معمولا غرفه بازیافت هم هست. هفته ای یکبار که میرم خرید اونجا هم میرم. شوینده و محصولات سلولزی و این طور چیزها دارن. باطری های خراب رو هم تحویل میگیرن باطری نو میدن.

دستشون درد نکنه واقعا

نیره سه‌شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 11:40

در پاسخ شیرین باید بگم الان خیلی بهتر شده. همین زباله ها تا یکی دو سال قبل دفن میشد! همین موضوع یک قدم به جلوست.
ضمنا مردم آموزش ندیدن. شهرداری بارها سطل گذاشته. شرکت های مختلف بازیافت اومدن دم در خونه ها کیسه دادن برای جدا کردن و... ولی تا حالا هیچ کدوم این کارا نتیجه موثری نداشته.
دولت مردها هم از همین مردم هستن. ار مریخ که نیومدن.
من فکر میکنم همین زباله گردها که پلاستیک ها و کارتن ها رو جدا میکنن خیلی کمک میکنن. یعنی درصد بالایی از زباله های قابل بازیافت رو از داخل سطل ها جدا میکنن و میبرن و زحمت شهرداری کمتر میشه.
همه تقصیرها رو نمیشه گردن دولت انداخت. مردم واقعا مسئولیت پذیر نیستن و هنوز آشغال میریزن توی طبیعت و جوب آب شهرها!!! این قضیه خیلی جای کار داره...

من با شما 100% مواقفم

افشین سه‌شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 13:26

وقت بخیر جناب رگبار.
نوشته های شیرین شما رو همواره می خونم و لذت بخشه.
یاد استاد نارنجی پوش افتادم.!


منظورت فیلم مهرجوییه ؟

گلابتون بانو جمعه 15 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 22:33 http://golabatoonbanoo.blogsky.com/

من بعد خوندن این پست دقت بیشتری می کنم برای تفکیک زباله هامون!
البته اگر تفکیک از مبدا صورت می گرفت کار خیلی خیلی راحت تر بود.
چند وقت پیش یه نفر از شهرداری اومد دم خونه و گفت زباله های خشک رو جدا کنیم و هفته ای یه بار میان جمع می کنن اما خبری نشد!
به هر حال من کار خودمو می کنم و زباله های تر و خشک رو تو کیسه های جدا میذارم.

بله درستش هم همینه . شما تلاشتون رو بکنین مطمئن باشین ککه در دراز مدت به نتیجه مطلوبتون خواهین رسید

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد