کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

عقب افتادگی بانک مرکزی ما


بی پولی همیشه هم بد نیست گاهی باعث میشه خسارت سنگین نخورین .


یادمه سالها قبل یه روز از بانک ملی که توش حساب جاری داشتم ، به من زنگ زدن که فلانی چکی که صادر کردی پول تو حسابش

نیست و بیا بریز وگرنه برگشت می خوره . من که تو اون تاریخ چکی نداشتم ، کلی تعجب کردم . رقمش رو هم پرسیدم که دیدم اصلا همچین رقمی هم صادر نکرده ام و هرچی تو دفتر چک نکاه کردم همچین چکی مال من نبود . خلاصه پاشدیم رفتیم بانک و سرتون رو درد نیارم کاشف به عمل اومد بود که چکی رو که من قبلا صادر کرده بودم و رقمش 35هزارتومن بود و خرجش کرده بودم ، دست به دست رفته بود و رسیده بود دست یه آقای جاعلی که تبدیلش کرده بود به 1 میلیون و 350هزار تومن !! و اونم خرج کرده بود به یکی دیگه و حالا کلری خوابونده بودن و اومده بود تو حساب و بانک من هم نفهمیده بود تو چک دست برده شده و اگه پول تو حسابم بود ، اون آقای جاعل ناشناس پول رو برداشت کرده بود. (همین جاست که می گم بی پولی همیشه هم بد نیست گاهی باعث میشه خسارت سنگین نخورین والا.)


بعد از اون جریان ، من خیلی سعی می کردم دقت کنم که هم عدد رو پرفراژ کنم ،هم چسب بزنم ،هم هایلایت کنم و البته همه اینها روی هم ضریب اطمینان 100درصدی رو به شما نمی ده چون جاعلین سالها وقت گذاشته اند و روشهایی یاد گرفته اند که بتونن از سد این کارهای کوچیک ماها بگذرند .


خب اینها گذشت و وقتی سال قبل توی بانک پاسارگاد حساب باز کردم با خوشحالی دیدم که سامانه ای توی سایتش گذاشته که وقتی چک رو صادر می کردیم می تونستیم رقم اصلی رو اونجا هم ثبت کنیم و این جوری هرجقدر هم که می تونستن برگ چک رو ماهرانه حعل کنن ، چون با رقمی که تو سیستم ثبت شده بود مطابقت نمی کرد پس پرداخت نمی شد و آقا جاعله بور می شد . حتی قسمتی رو هم داشتند که اگه چکتون سرقت میشد یا مفقود یا هرچیز دیگه ای ، قبل از این که دیر بشه و برن وصولش کنن همون اینترنتی برین و جلوش رو برای یه هفته ببندین .


اما دیروز توی روزنامه دنیای اقتصاد خوندم که بانک مرکزی به بانک پاسارگاد و بانکهای دیگه ای که همچین سیستمی رو راه اندازی کرده اند دستور داده که ببندنش چون طبق قانون صدور چک، دستور عدم پرداخت وجه چک الزاماً باید کتبی بوده طی آن دستور دهنده باید صراحتاً به بانک اعلام نماید که چک صادره توسط وی مفقود شده و یا به‌طریق مجرمانه در تصرف دارنده فعلی (ارائه کننده چک به بانک) قرار گرفته . این در حالیه که ما در سیستم اینتنرنتی هم این صراحت رو کامل می بینیم .


این مثال خوبیه که بدونیم سیستم اداری دولتی ما عقب افتاده است .دستور کتبی رو اینها فقط روی کاغذ می دونن در حالی که دستور کتبی می تونه الکترونیکی هم صادر بشه و به جای مدتی که شخص درگیر کاغذبازی های اداری مرسومه بتونه سریع و آنلاین جلوی چک رو ببنده و از خسارت مالی سنگینی که ممکنه بهش بخوره جلوگیری کنه .


آقای بانک مرکزی ، یه کم آپتودیت تر لطفا!


....


کامنت برگزیده


عطیه خانوم گفته که :
اصل این مطلب که این سامانه تایید صحت چک رو بردارن صرفا به خاطر اینکه تو قانون چک گفته شده که فقط در صورت اعلام کتبی جلوش گرفته میشه کار صحیحی نیست. با اینهمه جعل و فساد وجود چنین سامانه هایی محاسنش بیشتر از مضارشه! خوب بهتره تو قانون چک یه بازنگری بشه. چرا اینقدر در جا میزنیم ما آخه!


نظرات 6 + ارسال نظر
نیره یکشنبه 6 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 10:42

شایدم دلیلش اینه که کلاهبرداری های اینترنتی هم زیاد شده و برای بالا بردن ضریب اطمینان چنین کاری کردن...

خب راه حل این ضریب اطمینان پاک کردن صورت مساله است؟

شیرین یکشنبه 6 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 12:02

راستی یک سئوال رگبار عزیز، لطفا بهم نخندید چون اطلاعاتم در مورد سیستم بانکی ایران خیلی عقب افتاده است! می خواستم بدونم بانک بابت دادن دسته چک به صاحب حساب، هزینه هم از حساب جاری کاربر دریافت میکنه یا نه؟ چون توی دهات ما علاوه بر اینکه یک حساب بانکی هزینه داره - هزینه ای که سالیانه از مبلغ موجودی حساب کم میشه - داشتن دسته چک هم هزینه داره.
حالا باز هم خوب شده که سو تفاهم رفع شده، فکر کنید آدم یکدفعه از شنیدن چنین چیزی دچار چه تنشی میشه! همدلی منو بپذیرید.

خب برای دسته چک پول جدا می گیرن ولی برای داشتن حساب جاری نه . چون به این جور حسابا سودی تعلق نمی گیره و اونا از مانده پول شما برای خودشون استفاده می کنن و به بقیه پول شما رو با بهره 30درصدی وام می دن .
از بابت همدلیت هم ممنونم دوست عزیز

نسرین یکشنبه 6 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 13:22

یعنى فقط بخاطر همین بى پولى همیشه بدنیست!
آقا آدم داشته باشه حالا دوتا جائل هم از تو سفره تو نون بخورن بده؟
اما بانک مرکزى قبول دارم یکم خنگه

خب آخه نسرین خانوم ما نداریم تو این سفره نونی

عطیه یکشنبه 6 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 13:30 http://zendegi-va-porharfi.persianblog.ir/

اتفاقا خبرش رو صبح توی روزنامه خوندم.
به نظر منم اصل این مطلب که این سامانه تایید صحت چک رو بردارن صرفا به خاطر اینکه تو قانون چک گفته شده که فقط در صورت اعلام کتبی جلوش گرفته میشه کار صحیحی نیست.
با اینهمه جعل و فساد وجود چنین سامانه هایی محاسنش بیشتر از مضارشه!
خوب بهتره تو قانون چک یه بازنگری بشه. چرا اینقدر در جا میزنیم ما آخه!
معلومه عصبانی ام؟!

قابل توجه روسای بانک مرکزی . این پیامی بود از یکی از مشتریان عصبانی سیستم شما

بولوت یکشنبه 6 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 15:26 http://maryamak.blogfa.com

اون چکی که جعل کرده بودن مال چند سال پیش بود که برا 35 تومن چک کشیده میشد؟

برای 10سال قبل

سودابه دوشنبه 7 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 07:52

باور کن ما اینجا چنین سیستمی نداریم! سیستم های الکترونیکی بانکی ایران خیلی از ایجا جلوتر هست! حتی وقتی پول و ONLINEجابجا میکنیم جایی برای توضیحات نداره!

الحمدالله که این جا جلو افتادیم . سیف جان مچکریم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد