کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

بلندترین شب سال را خاطره انگیزتر کنیم



چون امروز کمی گرفتار بودم و نشد مطلب جدیدی بنویسم براتون مطلب جالبی که چند سال قبل راجع به شب یلدا نوشته بودم رو می ذارم . امیدوارم که امشب شب خوبی برای شما و خونواده شما باشه رفقا .


1- برید خونه یه بزرگتر و قبلا از بزرگترتون بخوایید که چند تا دیگه رو مثل شما مثلا خواهری برادری عمویی خاله ای  ... رو هم  دعوت کنه.


2- وقتی دیگه همه جمع شدین اول از همه برای روح مرحومینتون فاتحه بفرستین و طلب بخشش و علو درجات روحانی از خدا براشون بکنین .


3- اگه شومینه هست روشنش کنین . رسم نیاکان ما هم همین بوده که در این شب آتش روشن می کردند و از خورشید طلب برکت.


4- یه گوشه خونه سفره ای مثل سفره هفت سین درست کنین و خوراکی شب چله رو انجا بچینین . آجیل ، فندق ، پسته ، بادوم ، گردو ، هندوانه، انار ، شیرینی های سنتی نخودچی، کشمش، حلواشکری، رنگینک و خرما و میوه های فصل رو بچینین . با ذوق و سلیق بچینین ها ! سفره حسابی رنگارنگ و قشنگ میشه و هر دقیقه چشمتون بهش بیافته لذتش رو می برین . اینا همه نمادهای برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند.


5- خداییش یه امشبه رو دور جم رو قلم بگیرین و از خیر سریالهاش بگذرین . چیه وقتی که دور هم هم ظاهرا جمع میشین ، بازهم چشم از تلویزیون برنمی دارین؟!  غصه نخورین فردا باز هم اونا هستن ولی این یه شب دیگه تکرار نمیشه تا سال بعد ها ! یک امشب رو با خانوادتون باشین و کاراهایی انجام بدین که شبهای قبل و بعد انجام نخواهید داد . اصلا خاموش باشه و سیم برقش کشیده شده باشه بهتره .


6- اونی که بیشتر اهل شعر و ادبه دیوان شعر حافظ رو باز کنه و برای تک تک فامیل که جمع شدن شعر بخونه و تفال بزنه


7 – باز یکی دیگه که اهل شعر و حماسه است ، شاهنامه خوانی کنه . بد نیست آدم گاهی با ایرانی بودن خودش هم حال کنه . من بهتون هفت خوان رستم و نبرد با دیو سفید رو پیشنهاد می کنم . با حال و هوای روز هم جوره .


8- از پدربزرگ و مادربزرگتون بخواین که خاطره از قدیماشون تعریف کنن  . هم اونا خوشحال میشن که مورد توجه قرار گرفتن و هم شما شاید یه چیزی ازشون شنیدین که کلی به دردتون بخوره .


9- یادتون نره که شب چله یا همین شب یلدا یعنی این که از فردا روزها بلند تر میشه و خورشید بیشتر به زمین می تابه و جشن اصلی جهت شادمانی از این امره . پس با خودتون تکرار کنین که از فردا صبح من آدم بهتر و قوی تر از الان خواهم بود .


10- یه وقت مدیون شیکمتون پا نشین برین ها ! همه اون روی سفره چیده شده برای اینه که بخورین و قوت بگیرین برای اهداف عالی ای که قراره تو این سه ماه انتهایی سال داشته باشین . پس رودرواسی نکنین وسط نقالی و حافظ خوانی و خاطره گوش کردن از خودتون هم پذیرایی کنین .


....


کامنت برگزیده


نیره گفته : به روی چشم . والا ما هرسال همه این کارا رو انجام میدیم . البته شاهنامه نخوندیم تا به حال . ولی بقیه رو از قلم نمی اندازیم!

 

نظرات 2 + ارسال نظر
نیره شنبه 30 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 19:08

به روی چشم
والا ما هرسال همه این کارا رو انجام میدیم
البته شاهنامه نخوندیم تا به حال
ولی بقیه رو از قلم نمی اندازیم

تیراژه یکشنبه 1 دی‌ماه سال 1392 ساعت 19:50

یه پست دلی و البته جامع و امروزی در مورد آداب شب یلدا..
یلداتون با یک روز تاخیر خجسته آقای رگبار!

ممنون دوست عزیز و گرمی ام

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد