کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

والدین


پریشب چن تا از رفقا اومده بودن تا با شوهر آشا رو که قرار بود به دانمارک مهاجرت کنه خداحافظی کنن . قرارشون تو خونه ما بود . خود آشا جلوتر رفته بود . بین صحبتا گل انداخت و همه خندیدن که مسی بیچاره چه فحشایی خورد از این ملت و من هم خندیدم و تموم شد . اما این دو روزه موضوع مسی و فرناندا لیما و رفلکس فحاشانه ای که مردم و عمدتا جوونای اصطلاحا نسل چهارمی (همونایی که بین 15 تا 25 ساله اند الان و طبق آمارپارسال ، 70%کاربرای اینترنت اینها هستند و بیش از این مقدار هم عضو فیس بوک اند) برای کری خوندن انتخاب کردن  ، فکر من رو مشغول کرده .


راستش رفقا ما نباید این نسل رو سرزنش کنیم که چرا شما این جوری هستین ؟ مگه اینا از کره مریخ اومدن و نسل امروز ما شدن ؟ مگه غیر از اینه که تربیت شده همین آب و خاک و فرهنگن ؟ شما بیاین ببینین پدرمادرهای اینها کی ها هستن . این نسل چهارم رو مگه غیر این پدر مادرها تربیت کردند ؟ همین پدرمادرهایی که یه گروه سنی حدودا 40 تا 50ساله رو تشکیل می دهند ، اینا ، این پدرمادرهای فعلی خودشون تو چه شرایطی بزرگ شدند ؟


مثلا هنوز بچه 10ساله بوده که انقلاب رو دیده ، شورش های داخلی رو دیده ، ترورها و بمبگذاری ها رو دیده ، چند سال بزرگتر شده جنگ رو دیده بی خانمانی هموطنهاش رو دیده ، موشک بارون شهرها رو دیده ، قحطی و کمبود و صفهای طولانی و کوپن ارزاق رو دیده ، هر روز هرروز سر صف مدرسه شعار مرگ بر این و مرگ بر اون سرداده ، پدرش ، عموش ، داییش ، برادر بزرگش رو دیده که عمودی جبهه رفته و افقی برگشته ، به جوونی رسیده دیده که کسایی که هیچ نقشی تو اون بحران ها نداشتند خودشون رو رسوندن و نشستن سر سفره غنائم و عمده سهم رو طلب کردند و به این و خونوادش چیزی جز بخور و نمیری نرسیده و . . .


شما جای این شخص باشین چه آدمی میشین ؟ این همه بحران رو دیده . بعد دیده که یه جاهای اخلاص داشته ولی کسایی حقه باز تر و دودوزه باز تر ازش جلو زدن . دائم تو تریبون ها و رسانه ها براش تقسیم بندی کردن که ما خوبیم و بقیه بد .خب این چه تاثیری در روحیه و شخصیت این بنده خدا گذاشته ؟ خب حالا این آدم 15سال قبل ، 20سال قبل ازدواج کرده با یکی مثل خودش و بچه دار هم شدند . اینا دیگه چی می خوان به بچه هاشون یاد بدن ؟ جز این که هیچ چیزی ارزش نداره جز خودت ؟


نمی خوام بگم همه دلیل رفتارهای ناهنجاری که می بینیم اینهاست ها . نه تقلیلش نمی دم و در ضمن نمی خوام کار ناشایست اینها و والدین اینها رو ماستمالی کنم . ولی مشخصه که این دلیل ، دلیل مهم و قابل اعتناییه . رفقای من ، خرابی ای که تو یه مملکت به وجود میاد تاثیر اساسی اش در دو نسل بعد هویدا میشه و این بچه ها محصول این 30سال اخیرند .


نظرات 5 + ارسال نظر
الهه یکشنبه 24 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 12:12

اگر ما مردم اهل مطالعه ای بودیم کسی نمی تونست با وعده های عبث فریبمون بده . در تمام طول تاریخ این کشور توده ی مردم ضعیف بودن این ضعف هم ناشی از نا آگاهی و بی اطلاعییشونه. حقوق خودشون رو نمی دونن و با کمترین حد تحرک از طرف حاکمان ذوق زده می شن در حالیکه وظیفه ی تمام کسانی که در راس جامعه هستن خدمت به مردمه . پول می گیرن تا این کارها رو انجام بدن . یه وزیر یه رئیس جمهور یه رهبر همه باید جوابگو باشن ولی به خاطر این که مردم این رو تشخیص نمی دن اجازه میدن که این مقامات انقدر بزرگ بشن که دیگه کسی جرات نمی کنه جوابی بخواد . اکثریت مردم ما تفکر انتقادی ندارن چیزی که می شنوند رو خیلی مواقع بدون سند و مدرک و حتا فکر کردن در موردش می پذیرن . همه ی اینها یه جامعه رو ضعیف می کنه و باعث میشه شبیه یه گله باشن که راحت به هر سمتی که براشون تعیین میشه برن. به نظر من نقش دین رو نمیشه در بار آوردن چنین جامعه ای نادیده گرفت.

خب بله مطالعه نداریم . سواد نداریم . کار نمی کنیم

باران پاییزی یکشنبه 24 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 16:03 http://baranpaiezi.blogsky.com

هم عقیدهام با شما آقای سپهری

nayyere یکشنبه 24 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 16:35 http://salimi.blogfa.com/

والا نمیدونم
مسائل اجتماعی و روان شناسی انقدر پیچیده هستن که نمیشه به این سادگی تحلیل کرد
ولی اینکه پسرفت داشتیم کاملا مشهوده
شاید به همین دلیل سن ازدواج بالا رفته
ادمهای 14-15 ساله سی سال پیش با الان اصلا قابل مقایسه نیستن
اون موقع همه به فکر مبارزه و دفاع از کشورشون بودن و دخترهای اون سن یه زندگی رو میچزخوندن
الان چی؟
تا سی-سی و پنج شایدم چهل آویزون پدر و مادر بیچاره شون هستن!

خب نیره روح نوشته من متضاد این چیزی بود که شما گفتی ها !!

نیره دوشنبه 25 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 17:19

درسته سواد مردم بالا رفته و وسایل ارتباط جمعی اومده ولی من معتقدم ادمها سطحی تر شدن.
ضمنا نقش خانواده کمرنگ شده. ارزشهایی که نسل مثلا انقلابی داشت رو نتونسته به نسل بعد از خودش انتقال بده
شاد همون طور که شما میگی مردم به پوچ بودن ارمانهاشون پی بردن و ناامید شدن...
مسئله پیچیده س!!! در هر صورت نتیجه یکی میشه!!!
روز به روز بدتر از دیروز!

بله این رو می پذیرم که نقش خانواده مجموعا کمی کمتر از قبله

نیره سه‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 10:29

من دوباره پست شما رو خوندم و فکر کردم
ادمهای دهه چهل و پنجاه فقط توی خانواده و کمی هم مدرسه تربیت میشدن
خیلی از خانواده ها حتی تلویزیون نداشتن
ولی بچه های دهه 60 و 70 رو بیشتر رسانه های جمعی تربیت کرده و به وضوح نقش خانواده کمرنگ شده
اینها بیشتر از گروه هم سالانشون درس میگیرن تا پدرو مادر
فکر میکنید چرا آمار استفاده از اینترنت در ایران بالاست؟
منکر حرف شما نیستم ولی فکر میکنم در نقش گیری شخصیت جوونها والیدنشون خیلی کمتر از دهه های قبل نقش دارن
البته عواملی که گفتید هم روی خودشون اثر گذاشته هم والدین
همون طور که جنگ هنوز هم روی زندگی خیلی ها اثر
گذاره.

نیره همیشه همسالا تاثیرگذار بودند مخصوصا قدیم که بچه ها بیشتر وقتشون رو توی کوچه و خیابون می گذروندند ولی تاثیر عمده مال خانواده است . سنگ بنای شخصیت یه آدم تو سالهای ابتدایی زندگیش ریخته میشه مطمئن باش که دیگه هرچی بعد از اون هر آدمی میشه نقشیه که بر پی والدین خواهند زد

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد