کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

مدال طلای انرژی ما


                                                                                        ترکیب مصرف انرژی در ایران

این روزهای آخر پاییز که هوا داره سرد و سردتر می شه و طبیعتا استفاده از شوفاژها ، رادیاتورها ، فن  کوئل ها ، بخاری های نفتی و گازی ، پکیج ها ، ... بیشتر و بیشتر، من رو یاد آماری انداخت که متاسفانه دونستنش آدم رو حسابی ناراحت می کنه . اون آمار مربوط به مصرف انرژی ما بود که معاون پژوهشی رئیس جمهور اعلام کرد و مقایسه ای که با کشورهای دیگه شده بود .


گه بهتون بگم که ما ایرانیا ، با فقط 75میلیون نفر ، 2برابر چینی ها که 17برابر ما جمعیت دارند و 4 برابر هندی ها که 15برابر ما جمعیت دارند مصرف یا به زبون راحت تر تلف کردن انرژی داریم ، براتون عجیب نیست؟ شاید بعضی هاتون بگین که خب مثلا هند کشور گرمیه و چین هم مردمش فقیرند و نمی تونن انرژی رو مصرف کنن که حرف دقیقی نیست ولی درباره این که مصرف ما به اندازه 8برابر کل قاره اروپاست چی می گین ؟ اروپا هم هم جای سردتریه و هم مردم مرفه تری داره و این که جمعیت قاره اروپا 10برابر جمعیت ماست ؟ دوست من که مدتیست به دانمارک مهاجرت کرده از صرفه جویی مردم اون دیار تو گرم کردن خونه هاشون در شگفتی فرو رفته . دانمارکی که جزء مرفه ترین کشورها و مردمش جزء شادترین مردم دنیا هستند . 


تو دنیای امروز انرژی جای حساسی رو در معادلات جهانی بازی می کنه و نمی دونم ما داریم با خودمون چی کار می کنیم که داریم این جوری منابع تجدید نشدنیمون رو نابود نابود می کنیم ؟


....


کامنت برگزیده


آقای خونه گفته : دوستی داریم اهل روسیه. برای کاری چند ساله که ایرانه. اغلب اوقات حتی اواخر پائیز که میریم شوفاژهای واحدش خاموشه! میگه هوا که هنوز اونقدر سرد نشده!! ولی لباسهایی که میپوشه رو باید ببینین. میگه یه ضرب‌المثل روسی هست به این مضمون: هوای سرد و گرم وجود نداره، لباس مناسب و نامناسبه که باعث میشه هوا سرد یا گرم به نظر بیاد!

گمون نمیکنم تو سیستم آموزشی و فرهنگی ما چیزی راجع به فرهنگ مصرف صحیح (نه لزوماً صرفه‌جویی، اسمی که ایرانی‌ها امل و بی‌کلاس می‌دونن) وجود داشته باشه.


نظرات 8 + ارسال نظر
nayyere شنبه 23 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 11:11 http://salimi.blogfa.com/

علتش اینه که فرهنگ صرفه جویی در ایران جانیفتاده
فکر میکنن صرفه جویی بعنی خسیس بازی!
ادمهایی رو می شناسم که حاضر نیستن ساده ترین کارها مثل پوشاندن دریچه کولر رو انجام بدن
بعد هی از زیاد شدن قبض گازشون می نالن!

واقعا این سوال مهمیه نیره که چرا فقط برای ما این فرهنگ جا نیافتاده ؟

sanjaghak شنبه 23 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 14:47

بایستی فرهنگ سازی درستی در این خصوص اتفاق بیفته ...
مردم ایران از قدیمها البته نه خیلی قدیم....چون تو خاطرات پدر برگ هامون شنیدیم و شنیدید که اون زمانها مردم صرفه جویی خوبی داشتن....از همین 10 15 سال قبل انقلاب رو میگم که مردم مصرف گرای صرف بودن ؟؟!!
لذا تغییر ضایقه ی یک قوم و یک ملت وقت زیادی میبره و قدم به قدم باستی اتفاق بیفته...اونقدری که پفک چ توز تو رسانه های تصویری تبلیغ میشه ..اگه برای این برنامه وقت بزارن ...کم کم مشکل حل خواهد شد...امیدوارم.

حق داری تبلیغات در این باره واقعا کم و ناچیزیه . عامل دیگه هم ارزون بودن انرژیه خب البته

شیرین شنبه 23 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 16:05 http://ladolcevia.blogfa.com

درک اکثر مردم از مصرف و الگوی مصرف یعنی داشتن دمای بالای 28 درجه توی خانه، باز کردن پنجره ها و لباس تابستانی به تن داشتن!
حالا پول قبض سرشون رو بخوره - بلا نسبت! - به این فکر کنند با همان یکا مجتمع قراضه خودشون روزانه چند متر مکعب آلاینده وارد اتمسفر شهر گندیده تهران میکنند.
همیشه نالیدن و از دست مسئولان شکایت کردن کار راحتی ست. شهروندان اول از خودشان شروع کنند و دمای خانه ها را به 23 درجه برسانند و بعد طلبکار دیگران شوند!

واقعا ها . من هنوز هم که هنوزه می بینم که مردم زیادی از اطرافیان من بخاری گازی رو روشن کرده و پنحره رو هم باز می ذارن . همشون هم با رکابی و شلوارک این طرف اون طرف می رن !!

شیرین شنبه 23 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 19:10 http://ladolcevia.blogfa.com

من کمی با دوستان در مورد نبود فرهنگ سازی و تبلیغات و ... مخالفم. خدا رو شکر که به ممد دانشگاه های جورواجور و رنگارنگ ملت همه تحصیلات دانشگاهی دارند و همه هم "همه چیزدانند". مصداقش رو در همین دنیای مجازی میشود دید. خدا را شکر همه ملت از آشپزی گرفته تا مسائل اقتصادی خرد و کلان و سیاست داخلی و خارجی و ... خبره و صاحبنظر هستند، به الگوی صحیح مصرف که رسید همه شدند نیازمند آموزش و فرهنگ سازی؟
نه جانم! این موضوع دقیقا کنار حفاظت از محیط زیست و آشغال نریختن و خوب رانندگی کردن و مثل آدمیزاد آپارتمان نشینی کردن و ... قرار دارد.
آنجا که نوبت به سوزن زدن به خود میشود، انجا که باید کمی دورتز از نوک دماغ را نگاه کرد ... همه بی اطلاع می شوند و نیازمند عملیان مسئولین محترم و حاکمان وقت.
رگبار جان ببخشید بابت این زبان تند. بد اخلاق میشوم از اینهمه یک بام و دو هوای ملت شهید پرور.
(زیاده گویی ست اما کسی در باب جریان لیونل مسی نوشته بود حالا چرا اینقدر شلوغش میکنید؟ چرا اینقدر تعجب میکنید؟ مگر تا بحال نمی دانستید فرهنگ مردم ایران کلاه مخملی ست و از این حرفها. نقل به مفهوم کرده ام البته. ببینید موضوع این حرفها نیست. یک بام و دو هوای مردم آزار دهنده است. یک کلام بگویید فرهنگ و ادب مردم ایران در حد قرون وسطی است تا ببینید چقدر همه دم از تمدن 2500 ساله زده و در برتری خود بر همه ملل دنیا نطق میکنند.
بنظر شما ادعاها و رفتارها تناسب و تطابقی با هم دارند؟ اگر مردم ایران واقعا فهیم و با فرهنگند چرا شهرهایمان کثیف و بی انظباطند؟ چرا در سطح شهر با هم بدرفتاری میکنند و بد زبانی؟ چرا بد رانندگی میکنند؟ چرا طبیعت را به گند میکشند؟ چرا مصرف صحیح انرژی را نمی دانند؟ و هزاران چرای دیگر )

شیرین عزیز ، من باز هم فرهنگ نسازی ! رو مقصر این موضوع می دونم. تو به اینترنت و اینها اشاره کردی ولی قبول داری صرف دانشگاه رفتن و گوگل و فیس بوک رفتن فرهنگ سازی نمی کنه ؟ هنوز هم که هنوزه کثیری از مردم لزوم صرفه جویی در مصرف انرژی رو درک نمی کنن . چون گمانشون بر اینه که این چیزیه مثل باد و آفتاب که همیشه هست و خطری هم برای چیزی وحود نداره .
خب دولت ها هیج وقت نخواستند ارزش واقعی انرژی رو از مردم ایران بگیرن و این چیز مهمیه

سارا شنبه 23 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 20:21 http://biadonyabesazim.blogfa.com

سر کلاس، شوفاژ داریم.
اینقدر گرمه که همش پنجره ها رو باز میذاریم.
امکان بستنش هم نیست!

چرا نمیشه ؟

aghaye khone یکشنبه 24 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 07:27

دوستی داریم اهل روسیه. برای کاری چند ساله که ایرانه. اغلب اوقات حتی اواخر پائیز که میریم شوفاژهای واحدش خاموشه! میگه هوا که هنوز اونقدر سرد نشده!! ولی لباسهایی که میپوشه رو باید ببینین. میگه یه ضرب‌المثل روسی هست به این مضمون: هوای سرد و گرم وجود نداره، لباس مناسب و نامناسبه که باعث میشه هوا سرد یا گرم به نظر بیاد!
گمون نمیکنم تو سیستم آموزشی و فرهنگی ما چیزی راجع به فرهنگ مصرف صحیح (نه لزوماً صرفه‌جویی، اسمی که ایرانی‌ها امل و بی‌کلاس می‌دونن) وجود داشته باشه.

عجب ضرب المثل عالی ای . چقده خوشم اومد

Afsaneh یکشنبه 24 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 10:20

آمدم یک بیانیه بلند و بالا در مورد پست جدیدتون بنویسم دیدم شیرین عزیز خیلی بهتر و روانتر از من حرف دل من را زده. سلام شیرین جان .
فقط اضافه کنم ما مردمی راحت طلبیم که مهم خودمونیم و گور بابای بقیه و محیط زیست و نسل های آینده و ... " با پوزش. من الان عصبانی هستم !"
فرهنگ سازی حتی اگر خیلی کم هم در این موارد شده به صرف نبوده که یک مقدار خیلی کم راحتی خودمون را دچار مشکل کنیم. بیشتر نمینویسم چون امروز خیلی عصبانی هستم و خوشحالم که دیر پست های پایین را دیدم - در مورد در افشانی های مردم عزیز فرهیخته که دسترسی به اینترنت و شبکه های مجازی دارند ها، در مورد عوام که حرف نمیزنم- وگرنه فتوای قتل من همینجا صادر میشد. بگذریم.


رگبار عزیز به نوشتن در این زمینه ها ادامه بدید. بگذارید اطلاعات به جریان بیفته . اگر قرار بر فرهنگ سازی هست - که من به شخصه نظر دیگری دارم- باید از همین جاها شروع کرد.
روزتون خوش

افسانه جان این قده شما عصبانی نباش . اجازه بده یه آب قندی چیزی بدم خدمتتون
ولی این مهمه که بدونیم که چرا ما راحت طلبیم و سعی کنیم این صفت مذموم رو از خودمون دور کنیم

Afsaneh یکشنبه 24 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 11:49

احتیاج به آب قند دارم جدا.
اگر شما هم دیروز عصر مجبور به شنیدن حرفهای یک آقای اهل بارسلونای شدیدا شیفته تیم فوتبال شهرشون و به خصوص مسی که برای کاتالانها در حد خداست و حضرت مسیح بودید ان هم به مدت نیم ساعت آب قند لازم بودید رگبار جان.

و همین طور

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد