کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

سیرکان ، سراوان ، بلوچستان ، ایران


پنجشنبه قبل ، عده ای تروریست که خودشون رو جیش العدل نام داده اند به پاسگاهی در بلوچستان حمله کرده بودند و 14نفر نظامی رو کشته بودند .قرایی ، پارادال ، آبراش ، عارفی ، عبدالهی ، زبردست ، شاهوند ، لزگی ، صادق نژاد ، معصومی ، . . .  را کشتند . نظامیایی که حتما تعدادیشون سرباز وظیفه بودند .


شنبه ، دو روز بعدش ، حکومت در پاسخ به این کشتار،  16نفر محکوم بلوچ رو که جرمشون عضویت و همکاری با گروه تروریستی ریگی بود و همین طور حمل و قاچاق مواد مخدر ، اعدام کردند. اسامیشون ملازهی ، ریگی ، نارویی ، بهرام زهی ، توتازهی ،شه بخش ، دهمرده ، براهویی ، . . .بود ،نامهای خانوادگی رایج بلوچستان .


همیشه توی این اتفاقهای ناگوار بیشتر همدلیها می ره سمت اون سربازایی که بی گناه جونشون رو از دست دادند . جوونایی که از خونشون دور شدند تا 2 سالی رو به نظام خدمت کنند و همشون حتما مادر و پدر و کسایی دارند که دلتنگشون بودند و منتظر که برگردند و براشون آستینی بالا بزنند و عروسیشون رو ببینند . واقعا دلسوختن هم داره . آدم دلش کباب میشه به خدا  .


اما این تراژدی یه طرف دیگه هم داره . اون گروهی که اعدام شدند . اونها کی هستند ؟


گروه جیش العدل عکسهایی رو به نمایش گذاشته که به نظر من بیشتر تبلیغاتیه تا واقعی .بچه های کوچیکی که توی کوه و کمر دارن مثلا آمورش نظامی می بینن و نوشته که ازاین بچه ها برای مجاهدت های آینده استفاده خواهد کرد . کاری به محتوای ضعیف تبلیغی عکس ها ندارم که فرضا پای بچه دمپایی پاره است ! اما این مطلب و عکسهاشون چیزی رو برای من روشن تر کرد .


این جور گروه ها بودند و هستند و خواهند بود تا وقتی که بیسوادی و فقر دامن بلوچستان رو رها نکنه . تا حالا با خودتون فکر کردین این کسایی که توی این گروه ها می رن کی هستن ؟ آدمایی پست فطرت حرومزاده و جانی بالفطره و آدمکش مادرزاد؟! نه که این طور نیست .


قاطبه اونام کسایی هستند که ایرانی اند و هم وطن من و شما و مثل من و شما دنبال زندگی خوب و یه لقمه نون راحت خوردن و سر آسوده به بالین گذاشتن اند . ولی از ناآگاهی و بی سوادی و فقر و نداریه که جذب همچین گروهایی می شن که اونا رو یا حتی بچه های اونا رو با دستمزد اندکی به خدمت خودشون در میارن .


رفقا ، من دوسال از زندگیم رو در روستاهای بلوچستان گذروندم و به بچه هاشون درس دادم اما هنوز که هنوزه می بینم که از 2.5میلیون بلوچ ایرانی یه چیزی حدود 32% بی سواد مطلق اند و این میزان در روستاها به 40% هم می رسه ! و این چقدر می تونه افراد رو طعمه های مطلوبی قرار بده . سوادهای ابتدایی خوندن و نوشتن که توی این آمار به عنوان با سواد حساب شده هم قابل حساب نیست اصلا . فقر مالی خانواده‌ها باعث می‌شه به ادامه تحصیل بچه ها به عنوان فانتزی نگاه بشه و بیشتر بچه ها رو بفرستن برای کار به عنوان دست‌فروش یا قاچاق یا به یه همچین گروه هایی .


بلوچستان کلا سرزمینی خشک و بی آبیه ولی با خشکسالی این سالیان اخیر، این مشکل براشون حادتر هم شده . کشاورزی و باغداریشون شدیدا لطمه خورده و اون اندک در آمد سالمی رو هم که داشتند از دست داده اند . سدها هم چاره ساز نیستند و دردی به دردها اضافه می کنند . به جای این که آب سیلابهای سالیانه چاهها و قناتها رو مشروب کنه پشت سد ها جمع می شوند و بخار می شوند ! بخش صنعت قابل قبولی که مزد خوبی بده و این ها رو هم جذب کنه واقعا نیست.


حالا خداییش شما جای این آدمها باشین چند درصد احتمالا داره که جذب یک گروه تروریستی که منابع مالی خوبی هم داره نشین!؟

 

....


کامنت برگزیده


شیرین گفته : بلوچ ها، کردها، خوزستانی ها ... کم نیستند اقوامی که ابدا جزو ایران، در عمل، محسوب نمی شوند و هیچ اقدامی برای بهبود زندگی شان صورت نمیگیرد. وقتی این اقدامات ناشی از تنفر به ایرانی را میبینم و با جدایی طلب ها صحبت می کنم اصلا برایم تعجب انگیز نیست. کم نیستند دوستان کرد نزدیکم که خود را ایرانی نمی دانند و هیچ حسی نسبت به این کشور ندارند. اصلا بود و نبود این مملکت برایشان بی تفاوت است و حق هم دارند.
لطفا هرکس خواست اعتراض کند به این واقعیت و در مدح وطن پرستی خطبه اجرا کند اول سری به بانه، قروه، اسد آباد و روستاهای اطراف اهواز و شهر و روستاهای سیستان و بلوچستان و چهار محال و بختیاری بزند و بعد سخنرانی اش را شروع کند!


نظرات 6 + ارسال نظر
محمد مهدی بازاری سه‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:07 http://mmbazari.blogf.com

سلام

این اقدام تروریستی اصلا قابل توجیح نیست و در هر صورت محکوم است ...اما من یکسال زاهدان زندگی کردم مردم سیستان و بلوچستان یک ملت مظلوم و فقیر و محروم ایرانی هستند که متاسفانه خیلی جاها در حقشان جفا شده است ...وقتی میبینم در روستاهای 20 یا 30 خانواری کوهپایه های البرز در دل جنگل مردم از نعمت گاز بهره مند هستند جای بسی شادمانی است اما در مقایسه با مردم کلانشهری همچون زاهدان که هنوز گاز ندارند این شادمانی مبدل به تاسف و تاثر میشود ...
آب آشامیدنی ندارند ...گاز ندارند ...صنایع درست و حسابی هم ندارند ...اشتغال زایی و ...که اصلا حرفشو نزنید و ...
پس این ملت باید چکار کنند ؟؟؟
بخدا عامه مردم سیستان و بلوچستان هم از این تروریست ها متنفرند .


واقعا به زاهدان هنوز کاز نرسیده ؟!!

بولوت سه‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 10:06 http://maryamak.blogfa.com/

چی بگم که نگفتنم بهتره. همین وضع تو کرستادن استان ما و خود کردستانم تا حدی هست. حالا نه به این شدت. ولی یه سری سیاستای غلط باعث جذب افراد به گروهای این چنینی میشه.
باز حالا اینجا یه مقدار چشمشون رو به قاچاق بستن. زیر سایه ش کمی سر مردم گرم شده. بعد این اتفاقن خوبم نیست. چون تا همیشه که نمیتونن چشمشون رو بسته نگه دارن. یه روزی بلاخره باید جلوش رو بگیرن. بعد بخوان جلو قاچاق رو بگیرن یه خیل عظیمی بی کار میمونن. یعنی تصور این خیل عظیم معترض که اتفاقن مستعد جدایی طلبی و جنگم هستن آدم رو به وحشت میندازه.
واقعن دولت مرکزی و سیاست گذارای اصلی دارن چی کار میکنن. معلوم نیست. با همین روش پیش برن. یه چند صباح بعد معلوم نیست چی بشه.
همین اعداما یعنی کاشتن تخم نفرت. موقع درو که بشه رحم خدام به داد این کشور نخواهد رسید.

مرسی از این نظر . قاچاق شده مسکن موقتی برای مرز نشین ها ما . از اون طرف هم که هی می کن اگه شما جدا شین ال میشه و بل . واقعا باید کارهای ایجایب بیشتر گکرد تا سلبی .

ترمه سه‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 11:22

من نمی دونم واقعا مسئولان چه توقعی دارن. همه ی شرایط فراهم شده تا این منطقه به انبار باروت تبدیل بشه. فقر، بی سوادی، سرکوب، فشار مذهبی، همسایگی با پاکستان (مهد تروریسم) و ... .
در مورد کشاورزی واقعا اطلاعات ندارم. نمی دونم اصلا راهی داره یا به صرفه هست یا نه. اما اون منطقه امکانات دیگه ای داره (مثل دریای عمان) که منحصر به فرده. البته به نظر میرسه که گزینه ی انتخابی حکومت همچنان فشار و سرکوبه.
همون طور که بولوت جان اشاره کردن کردستان و آذربایجان هم اصلا وضعیت مناسبی ندارن. خدا نکنه که این زخم ها سر باز کنن.


شاید هم می خوان اون جا رو آبادتر کنن ولی زیاد بها نمی دن بهشون . خدا عابمه . من هم آرزو دارم مجموعه حکومت به یان عقلاینت برسن که به زودی فکر خوبی بکنن وگرنه ...

شیرین سه‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 13:51

کاملا با شما موافقم رگبار عزیز.
تا وقتی همان کوته نظری و نژاد پرستی که در مطالب قبلی در موردش صحبت شد {...) پابرجاست، همینی ست که هست.
بلوچ ها، کردها، خوزستانی ها ... کم نیستند اقوامی که ابدا جزو ایران، در عمل، محسوب نمی شوند و هیچ اقدامی برای بهبود زندگی شان صورت نمیگیرد. وقتی این اقدامات ناشی از تنفر به ایرانی را میبینم و با جدایی طلب ها صحبت می کنم اصلا برایم تعجب انگیز نیست. کم نیستند دوستان کرد نزدیکم که خود را ایرانی نمی دانند و هیچ حسی نسبت به این کشور ندارند. اصلا بود و نبود این مملکت برایشان بی تفاوت است و حق هم دارند.
لطفا هرکس خواست اعتراض کند به این واقعیت و در مدح وطن پرستی خطبه اجرا کند اول سری به بانه، قروه، اسد آباد و روستاهای اطراف اهواز و شهر و روستاهای سیستان و بلوچستان و چهار محال و بختیاری بزند و بعد سخنرانی اش را شروع کند!


چقده جای تاسف داره که این چیزها رو می شنوم . من تهرانی برخودار واقعا نمی تونم خودم رو جای اون حاشیه نشین ده نشین عقب نگه داشته شده بذارم . حق داری

تیراژه چهارشنبه 8 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 01:24 http://tirajehnote.blogfa.com/

بلوچ ها و سایر مناطق محروم کشور که بماند،
همین پایین شهر تهران...
همین خانمهای خیابانی که به خاطر فقر خودفروشی میکنند و شب با گریه میخوابند.
همین جوانک هایی که دست به خرید و فروش مواد مخدر میزنند
همین هایی که جیب بری و دزدی میکنند
چند درصدشان بالفطره مجرم و تبهکارند؟

خطاها قابل بخشایش نیست اما آن که سر چشمه را گل آلود میکند از همه خطاکارتر است.
اشاره ام فقط به دولت و حکومت و سران نیست
همین خود من و شما..خب..لابد این هم شد شعار..هما آش و همان کاسه هم برقرار!


بله این فقر در همه جای ایران نمود داره . چیزی که اون جا بیتشر دیده میشه اینه که فقرا مجتمع تراند و همه فقیرند . این پتانسیل رو قوی تر هم می کنه

سهیل چهارشنبه 8 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 22:05 http://www.parchen

وقتی خبر رو شنیدم شیفت بودم
برای بچه ها شیرینی پایان خدمت گرفته بودم
خبر رو که اخبار گفت بغض کردم
به زور تونستم جلو بچه ها خودم رو کنترل کنم

نمی دونم ماجرا 4 سال پیش سربازهایی که گروگان گرفته شده بودند یادت میاد یا نه!!؟
ایران گفت با ترویست ها گفتگو نمی کنه
سربازها سرشون بریده شد!!

هی هی هی
چه تجربه موفق داشت ترکیه سر عبداا.. اوجالان
و ما 14 تا اونها کشتن ما هم 16 تا
دید دو تا بیتشر
دلمون خنک شد!!
اما دقت نداریم اونها یک گروه کوچک هستند و ما یک کشور!!!

نه اون ماجرا رو به یاد ندارم ولی دهشتناک بوده که !
منم از این مقابله به مثل بوی خوبی به مشامم نرسید برادر جان

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد