کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

دلار ، از بهمنی تا سیف


وقتی دلار تحت عامل روانی جو مثبت نیویورک روحانی روز به روز در حال کاهش بود و حتی به زیر 3000تومان رسید ، رئیس جدید بانک مرکزی ناگهان اعلام کرد که نرخ فعلی دلار کف بازار است و دلیلی ندارد این نرخ بیشتر از این کاهش پیدا کند و این روند کاهش متوقف شد و رو به افزایشی هرچند اندک گذاشت . بعد از این از افراد مختلفی بیاناتی شد مبنی بر این که چرا نگذاشت ارزش پول ملی تقویت پیدا کند و حتی او را همپایه سلف خود بهمنی دانستند .


اما حقیقت قیمت طبیعی دلار چیست ؟ من معتقدم که قیمت دلار طی این سالها به طور مصنوعی پایین نگه داشته می شد وگرنه ریال ما که دومین یا اگر بخواهیم تخفیف دهیم چهارمین پول بی ارزش دنیاست کجا و دلار قدرتمند کجا !؟ یعنی واقعا هر دلار فقط هزار تومان می ارزید؟ واقعا که این طور نبود . اما دولتهای ایران وظیفه شرعی عرفی خودشون می دونستند که از چاههای نفت بریزند پای سوبسید(یارانه) دلار به تولید کننده های خارجی و بهشون حال های سنگین بدهند . پول ملی ما بی ارزش بود و هست .


اصلا منظور از ارزش پول ملی در واقع چیه ؟ تصور اینکه ارزش پول ملی فقط در برابر ارز خارجی معین می‌شه، تصوری ناقص و نادرسته. به بیان ریشه ای تر باید بگم که ارزش پول ملی یعنی قدرت خرید پول هر کشور در بازار کالا و خدمات جهانی .یعنی اگه یه تومان بدی چی بهت می دن؟ این هم مشخصه که هرچی نرخ تورم بالاتر باشه به مقدار کمتری می‌توان کالا و خدمات دیگه گرفت . به قول دکتر نیلی « هرچه نرخ تورم بالاتر رود ارزش پول نیز کاهش خواهد یافت».


و چی تورم رو بالا می بره ؟ بهره وری پایین که از سرمایه گذاری های غلط و سیاستهای غلط تر اقتصادی دولت قبل حادث شده . وقتی ما تورم دو رقمی داریم . چیزی که در دنیا دیگه نیست ( سال قبل مجموعا از 220کشور دنیا ، 18 کشور تورم منفی، 5 کشور تورم صفر و 192 کشور تورم تک‌رقمی داشته‌اند!!) پس طبیعیه که پولمون هم بی ارزش و بی ارزش تر بشه و حالا که مهار این وضع از دست حکومت در رفته ،قیمتش مثل فنری که مدتها فشرده شده بوده به بالا جهیده و از 3000 گذشته .


گرفتاری این بوده که این افزایش قیمت زیاد ارز رو ما قبلا هم داشتیم . چه در دوره دولت موسوی ، چه رفسنجانی و چه خاتمی .در ابتدای دولت موسوی دلار 27تومان بود که در انتها به 120تومان رسید (یعنی ۴برابر) . در انتهای دولت رفسنجانی به 480تومان سید  (یعنی ۴برابر) و در انتهای دولت خاتمی به 900تومان رسید (یعنی ۲برابر) و این رقم برای دولت احمدی نژاد رسید به 3100 (یعنی۳برابر).


خب ، گرفتاری عمده ای که الان وجود داره در واقع گرانی دلار نیست که اگر دلار به قیمت طبیعی خودش بود بسیاری از گرفتاریهای امروز نبود ، بلکه بی ثباتی سیاستهای اقتصادی حکومتها و به طبع اون بی ثباتی قیمت اون و بقیه مخلفاتشه که به طور مستقیم روی همه کالاها و خدمات تاثیر فوق العاده نامطلوبی می ذاره و نمی ذاره من تولید کننده و فروشنده و توزیع کننده بدونم تکلیفم چیه و چه گلی باید الان یا هفته دیگه یا ماه دیگه به سر بگیرم ؟ این بی ثباتی برای این کشور سم بسیار مهلکیه که هر روز به پیکره نحیفش داره تزریق می شه .


کاری که الان روز آقای سیف و تیم اقتصادی شیخ حسن باید بکنند اینه که با سیاستهای اقتصادی صحیحشون و بدون تزریق بیش از حد ارزهای نفتی اقتصاد رو ثباتی بده اون وقته که دلار هم قیمت واقعی مناسب و بی تنش خودش رو پیدا میکنه تا همه تکلیف زندگی خودشون رو خوب بفهمند .


نظرات 7 + ارسال نظر
محمد مهدی یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:12 http://mmbazari.blogfa.com

سلام

دلار همه را به بازی گرفته است ...

ستاره یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:42 http://derakhshesh3tare.blogfa.com

خوب با این حرف‌ها پس باید گفت بگذاریم دلار در همین قیمت بالای خودش ثبات پیدا کنه دیگه... درسته؟
اما اگر یادتون باشه شعار شیخ حس این بوده که ارزش پول ایران رو برگردونه... خوب این با اونی که گفتید در تعارضه یا اینکه شیخ حسن حواسش نبوده داره چه شعاری می‌ده؟؟

مهم اینه که دولت دست از دخالت کردن مستقیم دستکاری وانگولک کردن بازارها برداره . اونها باید وظیفه اشون تعین راهبردهای درست باشه . اون موقع قیمت همه چیز حالت اصلی خودش رو خواهد داشت

ترمه یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:11

دلیل صحبت های رئیس بانک مرکزی کاملا مشخصه. نمی دونم چرا مردم این قدر بی منطق شدن. اگر دلار بیاد پایین دولت از پس هزینه هاش بر نمی یاد. حقوق این همه کارمند دولت و از همه مهم تر یارانه ها رو کی می خواد بده؟
هم می خوان یارانه بگیرن، هم تورم پایین باشه، هم نرخ دلار پایین باشه. ... حتما بعدش روحانی بیاد بهشون کولی هم بده.


از شوخی گذشته درست می گی . دلار پایین یعنی دادن یارانه به تولید کننده خارجی. این یارانه گرفتن کل مردم هم باید قطع بشه

بولوت یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 14:21 http://maryamak.blogfa.com/

یه جایی میخوندم قیمت واقعی دلار بین 5 تا 6 هزار تومن باید باشه.
خب وقتی با سیاست اقتصاد مال خره پیش بری برداری دانشکده اقتصاد تحصیلات تکمیلی شریف رو ببندی که یه وقت چهار تا باسواد پیدا نشه معلومه این چیزا زیاد باشه!
مردمم خیلی ها این موضوع رو نمیفهمن. فقط میبینن هر تومن بالا رفتن دلار یعنی ده تومن بالا رفتن قیمتها. طبیعیه که واکنش منفی نشون بدن به این حرف و فکر.

والا من دقیقش رو نمی دونم اما این درسته که توی این سالیان کار دست آدمایی غیر کاردان بوده .
مردم عادی هم قادر به درک درست ماجرا نیستند و همیشه فکر میکنند دلاری که به طور مصنوعی پایین نگه داشته باشه بهترین چیزه

سنجاق..ک یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 14:55

خوب نگه داشتن و ثبات قیمت دلار هم خودش مصیبتی است دوستان من...
می دونید به عبارتی اگه قیمت دلار بیاد پایین ...متاسفانه ارزش ریال به قهقرا خواهد انجامید و مثلا کسیکه الان به طور مثال 300 میلیون سرمایه داره یه دفعه سرمایش میشه 30 میلیون تومن و این عمق فاجعه ایست که دولت حسن آقا باید جلوشو بگیره..........
بگیرین بابا......

من که مخالف با ارزش شدن ریال نیستم . مخالف انی هستم که این ارزش فقط عددی باشه روی تابلو

یه مریم جدید یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 16:03 http://newmaryam.blogsky.com

سلام

وقتی رئیس بانک مرکزی آن اظهار نظر رو در مورد نرخ ارز کرد، از خوشحالی داشتم بال در می آوردم. بالاخره یکی پیدا شد که با اطلاع از علم اقتصاد دست به تعیین نرخ ارز بزنه. نه اینکه اینقدر قهرمانانه در برابر بازار جهانی بایسته تا اقتصاد و مردم و کشور، همه با هم از پا در بیان!

به نظر من اگر حتی ارزش ریال پایین تر از این هم بیاد ولی برای مدتی طولانی (دست کم 4 یا 5 سال) ثبات داشته باشه، اقتصاد کشور رونق می گیره و بازار امن برای سرمایه گذاری ایجاد میشه.

دقیقا مریم . چیزی که من می گم ثباته و ثباته و ثباته . دلار باشه 3000 تومان عیب نداره . ولی کارها رونق بگیره و حداقل درآمدها بشه 5میلوین تومان

نیره دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 18:46

نقش تحریمها در کاهش ارزش ریال چیه؟ و چرا ناگهان این قدر سقوط کرد؟

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد