کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

راز داوینچی دن بروان و ران هوارد




تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی یکی از مشهورترین و باارزش‌ترین نقاشی‌های جهان که بر خلاف بسیاری از نقاشی‌ها قابل مالکیت شخصی نیست .این نقاشی سراسر یک دیوار تالار مستطیل شکلی را می پوشاند که سالن غذاخوری صومعه سانتا ماریا در میلان ایتالیاست .


وقتی سالها قبل ، رمان راز داوینچی دن براون رو با ترجمه حسین شهرابی خوندم ، به شدت تحت تاثیر فضای کتاب قرار گرفتم . نویسنده با دقت مثال زدنی ای جزئیاتی جدید از چیزهای کهن که باور بهشون جزء مقدسات مسیحیته رو مطرح کرده بود که برای من اونموقع واقعا تازه بود . مثل این که مثلا در تابلوی شام آخر داوینچی کسی که کنار عیسی نشسته زن عیسی مریم مجدلیه است نه یکی از حواریون و عیسی صاحب فرزند بود و این که کلیسا به طور عامدانه این حقیقت رو مخفی کرده بوده چون زنها در اون عصر نباید دارای شان و مقامی می بودند و مسیح پسر خدا نبود و یه انسان عادی بود و . . . همه این مطالب رو در قالب رمانی کارآگاهی و پر رمز و راز بیان می کرد . داستان درپاریس و موزه لوور و لندن و  کلیساهای تاریخیش می گذشت .


چندی بعد هالییود برگردان سینماییش رو با بازی تام هنکس و ژان رنو ساخت و اتفاقا فروش خوبی هم کرد ولی من دوست نداشتم ببینم از فکر این که شاید فیلم به خوبی کتاب در نیومده باشه و بنابر این هم ندیدمش .


اما چند روز قبل دی وی دی این فیلم به دستم رسید و این دفعه تصمیم گرفتم ببینم و چه کار خوبی هم کردم . اولا این که مدت زیادی از داستان خوندن گذشته بود و جزئیات به یادم نبود و برام از این بابت نو و تازه حساب می شد و ثانیا این که وقتی کتاب رو می خوندم چقدر حس می کردم که داستان یه دستان تصویریه . اعم از نقاشی ها و مجسمه هاو کلیساها و نمادهایی که در سر تا سر داستان بهش اشاره می شه . خب فیلم ران هوارد به این عطش تصویری ما جواب بسیار خوبی میده .


فیلم ما رو به یه تور کامل توی موزه لوور و شهر پاریس و لندن و جاهای تاریخی می بره . روی تابلوی شام آخر تحلیل تصویری خوبی می ذاره و کلا من یکی که از دیدن این فیلم لذت زیادی بردم . این فیلم رو مخصوصا به کسایی که به نوعی دغدغه های مذهبی دارند توصیه می کنم . البته به خاطر تصاویر زیبایی که داره اگه بتونین نسخه با کیفیت رو تماشا کنین لذتتون دو چندان میشه .


پنجشنبه و جمعه خوبی داشته باشین . 


....


کامنت برگزیده


حافظ کوزه شکسته گفته :

و سال پیش بطور اتفاقی کتاب"نماد گمشده" دن برون رو خریدم. با صفحه صفحه ش زندگی کردم! نزدیک هزار صفحه ست. پاورقی ش توضیحات خوبی داشت. منم یادداشت برمی داشتم و توی نت در موردش بیشتر تحقیق می کردم! و بعضی موارد رو توی کتاب های نماد شناسی پیدا می کردم!
آقا دو هفته نگذشته یه پا نماد شناس شده بودم!! "رمز داوینچی" از 84 فکر کنم، ممنوع الچاپ شد.هیچ جای بابل می رفتم نداشتن! Pdf رو خوندم.اما لطف کتاب رو نداشت! یه مدت بیخیالش شدم.pdf "فرشته گان و شیاطین" رو خوندم. کتابش رو نتونستم پیدا کنم. بعدش قلعه دیجیتال، بعدش "حقیقت یخی"،... خلاصه همه کتاب هاش رو خوندم اما هیچ کدوم مثل نماد گمشده نبود!
بالاخره یه بنده خدایی برام پیدا کرد و فتوکپی شده ی رمز داوینچی رو اورد. راستی من تا مدن ها فکر می کردم اسم نویسنده"دِن بــِراوُن" هست!!!
و اما فیلمش. اول"فرشتگان و شیاطین" رو دیدم. تقریباً مشابه کتاب بود. در کل قشنگ بود. دوستم"رمز داوینچی" رو با کیفیت fhd داشت. رفتم خونه شون و دیدم. بسیار قشنگ بود. اما خب، شاید دو سوم کتاب به تصویر کشیده شده بود. کلیات همون بود، اما جزئیات در فضای فیلم یا توضیح بعضی موارد که به تصویر می کشه، کمه! در کل خیلی خوب بود.
یکی از ارزو هام اینه که بتونم"مرد ویتریونر" و "شام آخر" رو خودم بکشم!

ن براون زیر پوستی اعتقادات افراطی مسیحیت رو زیر سوال می بره! کلیسا،حرفاشو تایید نکرده اما برای تکذیبش سند قابل قبولی رو نکرده. در این چند کتابش که رابرت لنگدان نماد شناس به دنبال حل معما هست، افکار خواننده رو قلقلک می ده!آخر ماجرا نظر خودش رو می گه اما تصمیم نهایی رو به عهده ی مخاطب می ذاره. این مطلب برای من که از آموزه های مسیحیت چیز زیادی نمی دونم توی فیلم و کتاب"فرشتگان و شیاطین" قابل لمس بود.
در مورد تصویر شام آخر، مورد جالبی بودش برام، اونم اینکه توی این تصویر "یک دست زیادی" کشیده شده!
 توصیه می کنم حتماً کتابش رو بخونید.

نظرات 9 + ارسال نظر
نیره پنج‌شنبه 28 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:38

کتاب نخوندم. فیلم رو هم ندیدم. گیرم بیاد میبینم حتما.

aghaye khone پنج‌شنبه 28 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 12:27 http://meandgoldoonekhanom.mihanblog.com/

یکی از دلایلی که باعث شد فیلم موفق بشه به اندازه‌ی رمان شهرت پیدا کنه، انتخاب یه فیلمنامه‌نویس حرفه‌ای به نام آکیوا گولدسمن برای تبدیل رمان به فیلمنامه بود. کسی که فیلمنامه‌های کم‌نظیری مثل یک ذهن زیبا، مرد سیندرلائی، زمانی برای کشتن و من افسانه هستم رو نوشته.
البته بازی خوب تام هنکس و کارگردانی کم‌نقص ران هاوارد هم مزید بر علته.

ممنون از این اطلاعاتت

رعنا پنج‌شنبه 28 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 13:00

سلام آقای رگبار

من کتابش رو نخوندم ولی فیلمش رو فکر می کنم سه یا چهارساله که روی لپ تاپم دارم و گاهی که به بی فیلمی برمیخورم، می بینمش
رازآلودیه فیلم واقعا جالبه
نمادها و تحلیلهای خیلی قشنگی داره.

با وجود زمان طولانی ای که داره اصلا خسته کننده نیست یا آدم حس نمی کنه مثل بعضی فیلمهای ایرانی آب بستن بهش!
برای هر صحنه و حرکت تفکری وجود داره که برای مخاطب جالبه.

ضمن اینکه بررسی تاریخی قشنگی داره.

البته طبق یه تحلیلی که قبلاها خونده بودم فیلم پر از نمادهای ماسونیه و از این زوایه خیلی بررسیش کرده بودن چون خیلی وقت پیش خوندم خیلی زیاد ازش یادم نیست.

ممنون که یادم آوردین همچین فیلمی دارم که میتونم دوباره ببینمش

آخر هفته خوش بگذره

دقیقا . فیلمیه بدون داشتن لجظه ای وقت تلف شده و الکی .
درباره این ماسون ها واقعا جای حرف زیاده . باید بهش وقتی دیگر پرداخت

حافظ کوزه شکسته پنج‌شنبه 28 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 13:51 http://jamewazhehha.blogfa.com

سلام؛
دو سال پیش بطور اتفاقی کتاب"نماد گمشده" دن برون رو خریدم. با صفحه صفحه ش زندگی کردم! نزدیک هزار صفحه ست. پاورقی ش توضیحات خوبی داشت. منم یادداشت برمی داشتم و توی نت در موردش بیشتر تحقیق می کردم! و بعضی موارد رو توی کتاب های نماد شناسی پیدا می کردم!
آقا دو هفته نگذشته یه پا نماد شناس شده بودم!! "رمز داوینچی" از 84 فکر کنم، ممنوع الچاپ شد.هیچ جای بابل می رفتم نداشتن! Pdf رو خوندم.اما لطف کتاب رو نداشت! یه مدت بیخیالش شدم.pdf "فرشته گان و شیاطین" رو خوندم. کتابش رو نتونستم پیدا کنم. بعدش قلعه دیجیتال، بعدش "حقیقت یخی"،... خلاصه همه کتاب هاش رو خوندم اما هیچ کدوم مثل نماد گمشده نبود!
بالاخره یه بنده خدایی برام پیدا کرد و فتوکپی شده ی رمز داوینچی رو اورد. راستی من تا مدن ها فکر می کردم اسم نویسنده"دِن بــِراوُن" هست!!!
و اما فیلمش. اول"فرشتگان و شیاطین" رو دیدم. تقریباً مشابه کتاب بود. در کل قشنگ بود. دوستم"رمز داوینچی" رو با کیفیت fhd داشت. رفتم خونه شون و دیدم. بسیار قشنگ بود. اما خب، شاید دو سوم کتاب به تصویر کشیده شده بود. کلیات همون بود، اما جزئیات در فضای فیلم یا توضیح بعضی موارد که به تصویر می کشه، کمه! در کل خیلی خوب بود.
یکی از ارزو هام اینه که بتونم"مرد ویتریونر" و "شام آخر" رو خودم بکشم!
اگه کامنتم طولانی شد، شرمنده!

سهیل پنج‌شنبه 28 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 21:29 http://www.parchenan.blogfa.com

سلام
من فقط فیلم رو دیدم
و خیلی خوشم آمد
راز آلود
بود
کلن راز آلودها رو دوست دارم
کلن این قدر هر چی فکر می کنمو می خورم به راز
راز برام کلمه به معنای زندگی شده
فیلمش و رزفرنساش به کتاب عهد قدیم و جدید
من و یاد طالع نحس انداخت

بهت پیشنهاد می کنم که کتابش رو هم حتما بخونی . نکاتی درش هست که ورای فیلمه

حافظ کوزه شکسته جمعه 29 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 13:40 http://jamewazhehha.blogfa.com

اینا رو فراموش کردم بگم:
دن براون زیر پوستی اعتقادات افراطی مسیحیت رو زیر سوال می بره! کلیسا،حرفاشو تایید نکرده اما برای تکذیبش سند قابل قبولی رو نکرده. در این چند کتابش که رابرت لنگدان نماد شناس به دنبال حل معما هست، افکار خواننده رو قلقلک می ده!آخر ماجرا نظر خودش رو می گه اما تصمیم نهایی رو به عهده ی مخاطب می ذاره. این مطلب برای من که از آموزه های مسیحیت چیز زیادی نمی دونم توی فیلم و کتاب"فرشتگان و شیاطین" قابل لمس بود.
در مورد تصویر شام آخر، مورد جالبی بودش برام، اونم اینکه توی این تصویر "یک دست زیادی" کشیده شده!
با اجازه آقای رگبار، توصیه می کنم حتماً کتابش رو بخونید.

خیلی کامنت خوب و جامعی بود ازش کلی بهره بردم و چیز جچدید یاد کگرفتم مرسی

شیوا شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 14:04 http://sheeva.blogfa.com

من هم خیلی خیلی هیجان زده بودم وقتی کد داوینچی رو خووندم و بعد فیلمش رو هم دیدم... به نظرم فوق العاده بود هنوز هم خیلی خیلی دوستش دارم نشان گمشده رو هم خووندم ولی کتاب دیگه ای ازش رو هنوز نخوندم واقعا جزئی نویسی داره و به شدت هم سرگرم کننده ست ...

نشون گمشده رو هنوز نخوندم و با توصیه دوستانی چون شما باید بخونمش

حافظ کوزه شکسته شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 17:58 http://Jamewazhehha.blogfa.com

هعــــــی برادر...
پنج شنبه که که کامنت می ذاشتم یه چرخی تو نت زدم ببینم آقای براون اثر جدید داد یا نه. یه هویی چشمم خورد بهhttp://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AF%D9%88%D8%B2%D8%AE_(%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86_%D8%AF%D9%86_%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%88%D9%86)
دو روزه دارم همه جا رو می گردم. کتابش هیچ جا نیست! پی دی اف فارسی ش هم نیست! خارجکی ش هست! می خوام برم انگلیسی یاد بگیرم کتاب رو هرچه زودتر بخونم!!!

خافظ جان شما یه دن براون شناس درجه یکی برادر

مهسا یکشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:42

نوشته های دان براون رو دوست دارم و کتاب هاش رو به انگلیسی خوندم و رازداوینچی رو هم به فارسی و هم انگلیسی خوندم که البته لطف کتاب اصلی یه چیز دیگه است.
اما خوب فیلمش رو اصلا دوست نداشتم، درسته نباید انتظار داشت جزئیات کتاب در فیلم رعایت بشه اما خوب تا اونجایی که یادمه بسیاری از کلیات رو هم در فیلم حذف کرده بود. اما در کل همونطور که شما هم گفتید دیدن موزه لوور و تابلوی شام آخر لطف خاصی داشت

بله لطف اصلی فیلم نمایش اون جاها بود . اما مجموعا برای خواننده های یک کتاب فیلم کمتر می تونه چیز جدید داشته باشه

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد