کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

مسعود و الناز ، تضاد دیالکتیک

  

 

 

 الناز شاکردوست در رسوایی برای چندمین بار تو این چندسال اخیر نقش یک دختر لات رو بازی کرده ،شریفی نیا هم برای چندمین بار نقش یک ظاهر الصلاح آب زیر کاه رو . نوع بازی عبدی اما جدیده یعنی تا حالا نقش آخوند بازی نکرده بود که این دفعه کرد ولی بازی اکبر هم چندان به دلم نچسبید . یه جوری شل و ول صحبت کردن که بناست انگار نشون دهنده عرفان اون روحانی باشه اما نمیشه .  

 

فیلم پر پر پره از شعار دادن های وقت و بی وقت . حرکتهای بی جهت زیاد و نچسب .یه فیلم فارسی واقعی . ده نمکی 4تا فیلم ساخته تا حالا . اولیش بد نبود واقعا و چیز نویی بود . دومی تکرار اولی بود تو یه مکان دیگه ولی ضعیف تر . سومین اخراجی ها یه افتضاح بود . اما رسوایی رو که پریشب دیدم چیزیه بالاتر از اخراجی های 2 و پایین تر از اخراجی های 1 .  

 

اما به نظر من هر چقدر ده نمکی بلد نیست خوب فیلم بسازه اما آدم باهوشیه و میدونه با چه چیزهای تماشاجی رو بکشه روی صندلیهای سینما . اون المانهای فیلم فارسی رو می شناسه و می دونه که تماشاچی عام هنوز اونها رو دوست داره . شخصیت جاهل کلاه مخملی ، شخصیت دختر معصوم و آفتاب مهتاب ندیده ، شخصیت بازاری جا نماز آب کش و تو این آخری شخصیت فاحشه . 

 

این دفعه دو تا آس رو کرد .جذب الناز شاکر دوست که تو زندگی واقعی مشهوره به مندبالا بودن و بالاشهری بودن با اون تصاویر مکش مرگ مای تبلیغاتی ای که با روسری قرمز و کفش پاشنه بلند قرمز و رژ لب قرمزش برای این فیلم داشت و تضاد ظاهرش با ده نمکی انصار حزب اللهی سابق ته ریش دار پیرهن روی شلوار انداز و دیگه به بازی گرفتن یک کمدین معروف برای اجرای نقش یک آخوند و وارد شدن به این حیطه که تا به حال برای کارگردانی قابل دسترس نبوده .  

 

این دو تا آیتم رو داشته باش اصلا دیگه مهم نیست که تو فیلمت چی و چجوری داری بیان می کنی . اصلا منطق داستان اهمیت چندانی دیگه نداره . موارد مثالی زیاده من فقط به یکی از شاخ ترین هاش اشاره کنم . اواخر فیلم اون بازاری ظاهر الصلاح بدباطن که افسانه بهش گوشه چشمی نشون نداده برای انتقام حاج یوسف روحانی رو بی آبرو کرده و کاری کرده که هیچ کس پشت سرش به نماز نایستد ،عده ای از بازاری ها رو تحریک می کنه که به سمت خونه افسانه بدنام هجوم ببرن و مث رمی جمرات اون جا رو سنگسار کنن . جماعت هم میکنن و وقتی یکی از سنگها سر افسانه رو می شکنه ، افسانه خانوم تو بالکن میاد و بهشون می گه تو اونها تنها مرد واقعی همون حاج یوسف روحانی محل است که همه به اون تهمت زدند و بی اعتنایی کردند و بلافاصله در پاسخ دیالوگ های کوبنده ی افسانه همه متنبه شده و در سکانس بعدی پشت سر حاج یوسف غیب دان و وارسته وسط بازار جماعتی عظیم به نماز می ایستند. 

 

به هر حال و به هر صورت ،با این که مردم زیادی این نوع سینمای ده نمکی رو دوست دارند و حاضرند بابتش پول هم خرج کنن . شاهدش هم فروش مثلا بالای 6میلیارد تومنی برای رسوایی ایه در حالی که میانگین فروش فیلمها در ایران چیزی بین 400تا 500میلیونه ، باز هم من این نوع سینمای ده نمکی رو دوست ندارم .

 

 

نظرات 14 + ارسال نظر
نیره سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:27

من فکر میکنم این فیلمها ارزش وقت گذاشتن ندارن
خصوصا که از کارگردانش خیلی بدم میاد و حاضر نیستم یک قرون تو جیبش پول بریزم...

خیلی ها هستند که مثل تو فکر می کنن ولی من شخصا این قده که تو نوشتی ازش یدم نمیاد

ترمه سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:15

من زیاد اهل فیلم دیدن نیستم. راستش اینه که فیلم های خوب رو هم حوصله و وقت ندارم ببینم. این فیلم ها که دیگه هیچی. اصلا ندیدم.
اما درباره ی ده نمکی دوست دارم یه چیزی بگم. یادمه برای اخراجی ها 1 ده نمکی با پیمان قاسم خانی صحبت هایی کرده بود که فیلم نامه رو بنویسه. این وسط رامبد جوان میاد و قاسم خانی رو منصرف می کنه. قاسم خانی در نهایت فیلم نامه رو نمی نویسه اما حرف جالبی می زنه. میگه من ترجیح می‌دهم که آن آدم ابزار شیطنتش را کنار بگذارد و بیاید سراغ سینما. من می‌گویم اگر هیتلر هم بیاید و حرفهای من را بزند ایراد ندارد.
من خیلی این حرفش رو دوست دارم.
ده نمکی و ده نمکی ها عوض شدن. اونها تغییر کردن چون ما تغییر کردیم. ما تونستیم روی گفتمان اونها اثر بذاریم. ما اثر گذاریم. کاش قدر خودمون رو بدونیم.

چه حرف جالبی زده پیمان !
قبوله . مسعود ده نمکی زمانی انصار حزب الله بودو از گروه های فشار چماق به دست حمایت می کرد . همین که حداقل سعی میکنه فیلم شرافتمندانه ای بسازه (گرچه چون به کارگردانی مسلط نیست نمی تونه ) خودش جای تقدیر و تشگر داره خب

عطیه سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:40 http://zendegi-va-porharfi.persianblog.ir

من حیرون استقبال مردم از فیلمهای این مدلی ام! خصوصا که کارگردانش هم چنان پیشینه ای داره!
یعنی مصداق اون جمله است که : ببین با کیا 74 میلیون شدیم!!

همون آخرین جمله ات ریپیت !

heti سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 13:46 http://khalehhetiking.persianblog.ir/

(مندبالا بودن و بالاشهری بودن با اون تصاویر مکش مرگ مای تبلیغاتی ای که با روسری قرمز و کفش پاشنه بلند قرمز و رژ لب قرمزش )اینا ظاهر وپوسته الناز شاکر دوسته باطنش یه دختر ضعیفه که با لات بازی می خواد پسرونه به نظر بیاد وبا چشم ابرو دلبری کنه .
مردم می خوان بخندن .اینا هم خنده دار بودن .

والا من از باطنش بی خبر م هتی جان ولی چیزی که مردم ازش می بیننن دختر جوونیه که زیباست و ماشینای مدل بالا سوار میشه و لباسای شیک و گرون تنش میکنه .
اما قبول دارم که بازی اش تو این فیلم افتضاح بود

قاصدک سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 14:23

دقیقا نظر همسر من همینه ..
کارگردان بلده چطور مردم رو به سینما بکشونه .. عده خاصی هستن که در هر حال اهل سینما هستن و برای دیدن فیلم ها میرن و هزینه میکنن .. ولی عده ای به نوعی سینما رو تحریم کرده ان .. و این فیلم تونست پول بلیط رو از خانواده هایی بگیره که مدتهاست روی سینما رو ندیده بودن .. به هر وسیله ای ...
کاری به وسیله و نوع رسیدن به هدف ندارم .. ولی طرف رو تحسین میکنم بابت شناختی که از اکثریت داره .. و اینطور تونست بیزینس موفقی داشته باشه ..

خب آره دیگه بیزنیش خوبی راه انداخته فکر کنم سرجمع فروش این 4 تا فیلمش به 20میلیاردتومن رسیده باشه

باران پاییزی سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 14:33 http://baranpaiezi.blogsky.com

رسوایی از قبل عید تو سینماها اکران داشته و تو همه 24 هم سانس و البته هر ارگانی هم سهمیه ای ازین فیلم رو داشتن. پس بی دلیل نیست که فروش میلیاردی داشته باشه.
ده نمکی نون به نرخ روز خوره که گاهی توهم پیغمبر بودنش حال آدم رو خراب میکنه اونم شدید.
بعد خیلی از فیلمهایی که بهترین کارگردانان ایران می سازند یا دچار کات میشه یا تحریم میشه یا چندسال بعد سر از گیشه درمیاره.
وقتی هنر یک مملکت با 30 یا ست قاطی بشه نتیجش میشه ده نمکی و مزخرفاتش

بله حمایت های مخصوصی که میشه هم بی تاثیر نیست ولی خود فیلم هم برای تماشاچی عام جالبه .
نمی خوام از ده نمکی دفاع کنم ها ولی کدوممون نرخ به روز خور نیستم آخه ؟ این آدم فرقش با کارگردانهای بزرگ اینه که می دونه چجوری بسازه و با روباطی که داره اونایی که می سازه دچار جرح و تعدلی نمی شن

یک موجود مونث سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 14:46 http://www.andishetahavo.persianblog.ir

متاسفانه
وقتی هنوز بازیگرانی هستن که حاضرن وقت، اعتبار و هنرشون رو صرف بازی در همچین فیلم هایی کنن.. خیلی هم نمیشه به سلیقه ی عامه ی مردم خرده گرفت..

چرا فکر می کنی بازیگر آدمیه فراتر از عامه مردم ؟ حتی اکه به این نوع سینما علاقه ای هم نداشته باشه باید دونست که اون هم زندگی داره و باید خرجش رو درآره .

heti سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 15:55

آقای رگبار دیدی چه جوری قضاوت کردم باطن این هنرپیشه رو ؟نه که ازش نفرت داشتم اون کامنتو گذاشتم والا مگه میشه با دیدن فیلم یه ادم باطنشو قضاوت کرد .اون تیکه جوابتون خیلی تاثیر گذار بود .

ای بابا این حرفا چیه ؟ ولی خب خوبه که آدم این جوری مردم رو قضاوت نکنه . حالا چرا ازش نفرت ! داری؟

شیوا چهارشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 13:34 http://www.sheeva.blogfa.com, shivapoorang.blogsky

خیلی خوب گفتی به خاطر اکبر عبدی و صورت شاکردوست که فوق العاده دوستش دارم این فیلم رو دیدم اما آبدوغ خیاری تر و مزخرف تر از اون فیلم این مدت ندیده بودم...

البته آبدوغی تر از این زیاد داریم خواهر عزیز شما ندیدی .
به نظر من موضوع خوبی رو بسیار آبکی بیان کرده بود

تیراژه چهارشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 14:15 http://tirajehnote.blogfa.com

من حتی حاضرنیستم در مورد این کارگردان حرف بزنم
در مورد شاکردوست هم که کلا روال کارهایش مشخص است..یک بازیگر تجاری و بس.

البته گاهی کارهای خوبی هم داشته . مقل درباره امیر ...

یک موجود مونث چهارشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 23:32 http://www.andishetahavo.persianblog.ir

میدونم منظورتون چیه.. چیزی شبیه به حرفای اکبر عبدی..
میفهمم
اما..هنر چیزی متفاوته..خیلی والاست.. من سخته برام ببینم اکبر عبدیه "هنر پیشه" " ناصرالدین شاه.اکتور سینما" و غیره که به قول خودش میخواست چارلی چاپلین شود.. حالا اخراجی های چرند رو بازی کنه!!

یا به نظرتون شاکردوست کم درامد داره!! که اون نقش های چرند و کلیشه رو بازی میکنه..

هنرمند میتونه عامه باشه..اما به شعور تماشاچیش احترام بذاره..منظور من این بود

aghaye khone دوشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 12:39 http://meandgoldoonekhanom.mihanblog.com/

همونطور که خودتون گفتین ده‌نمکی اگرچه کارگردان نیست -خوب و بدش بماند- اما آدم زبلیه و نبض کلی جامعه رو میدونه.
سینمای ایران زیر پوشش اینهمه اسم ژانر خوشگل فقط دو دسته‌ی کلی داره: عام و خاص. این هم فیلمه عوامه و مشخصاً باز هم از این فیلمها ساخته بشه خیلیها میرن و میبینن.

همنبض رو می دونه و هم می تونه اجراشون کنه .این نکته رو نادیده نگیر .ممکنه باشند خیلی ها که بدونن بازگیر کمدی در نقش روحانی چه پتانسیلی داره ولی آیا همه می تونن ؟

مرضیه یکشنبه 10 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:00

یک نکته در نظر بگیرین که فقط ده نمکی که اگه هر جور فیلم بسازه مجوز اکران میگیره
فیلم زندگی خصوصی رو یادتونه؟؟ اگه ده نمکی ساخته بود بالاتر از رسوایی فروش میکرد اما چون یکی دیگه ساخت دو روز رو پرده بود و کشیدنش پایین

آره همینه . خصوصی رو البته دیدم اصلا نمی دونم چرا جلوش رو رکفته بودن

مسعود پنج‌شنبه 2 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 19:36

سلام
ده نمکی سینمای ایران را شناخته
شناختی که خیلی ها توانایی فهمش رو ندارن
این حرف ها هم از حسودیه.
شما هم از سر انصاف صحبت نکردین.
شعور مردم از خیلی از کارگردان ها بیشتره.

والا با جمله آخرت موافقم ولی کاشکی می نوشتی کجا در حقش یی انصافی کردم ؟

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد