کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

اولویت های روحانی

 

 

تا چند روز دیگر همه یا عمده وزرای پیشنهادی روحانی از مجلس رای اعتماد می گیرند و عملا دولتش شروع خواهد شد . در هنگامه ای که عمده فاکتورهای اقتصادی و سیاسی ایران دچار تنش و نقص هستند و جامعه ملتهب از شرایطی که دولت قبل به وجود آورد ، روحانی باید چه سیاستهایی را اولویت های خود قرار دهد ؟ 

سعید حجاریان توصیه های خوبی دارد . خلاصه آن را که برایتان آورده ام  بخوانید :  

 

آقای روحانی در حوزه سیاست خارجی باید نخست به فکر کشورهای همسایه باشد. بهتر آن است که ایشان به جای سفر به آمریکا، به عربستان سعودی سفر کرده و با مقامات آن کشور دیدار داشته باشد. وظیفه دولت آتی به جای طرح مسائلی چون اداره امور جهان و هولوکاست و نامه به سران کشورها و از این قبیل اقدامات نمایشی، باید بهبود رابطه با همسایگان باشد.   

 

آقای روحانی باید برنامه‌ای مدون برای هشت سال آینده داشته باشد. به‌طوری‌که بعد از هشت سال نتوان از آن برنامه عدول کرد . دولت باید با تعیین اهدافی با صبر و دقت به گونه‌ای پیش رود که پس از هشت سال نتایج ملموس و مثبتی برای مردم به همراه داشته باشد. نمونه‌هایی مانند دولت پارک در کره، دن شیائوپینگ در چین، ماهاتیر محمد در مالزی، کاردوسو در برزیل، آنائر در آلمان وجود داشته که در مثلا دو برنامه توانسته‌اند مسیر کشور را تعیین کنند.  

 

در دوران هشت‌ساله پیش‌رو رییس دولت نباید خود را خیلی مطرح کند و در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های فراوان شرکت کند. اساسا در زمان دولت مهرورز، نام ایران بسیار در تیتر اخبار جهانی بود و من ترجیح می‌دهم در هشت سال آینده اساسا خیلی نامی از ایران در رسانه‌های بین‌المللی برده نشود. به‌قدری آرام و صبورانه کارها پیش رود که لازم نباشد دنیا ما را پررنگ جلوه دهد.  

 

 دولت روحانی، باید بتواند سرمایه‌های خارجی را، جذب کند. سرمایه‌دار داخلی وقتی سرمایه خود را به میدان می‌آورد که سرمایه‌دار خارجی قبلا به میدان آمده باشد. زیرا این نشان‌دهنده امنیت است. نخستین وظیفه ما جلب توجه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برای سرمایه‌گذاری در ایران است. آنگاه سرمایه‌دار خارجی هم به میدان می‌آید و سپس سرمایه ملی به جریان خواهد افتاد.  اگر واقعا به دنبال حل مشکلات اقتصادی باشد به قول خودش باید چرخ کارخانه‌ها بگردد، آنگاه ایران دارای پایگاه اجتماعی کارگری و کارفرمایی بزرگی خواهد شد که می‌تواند حامل شعارهای دوران اصلاحات نیز باشد.   

 

با توجه به این‌که آقای روحانی دانش آموخته حقوق است، اگر بتواند پای قانون گرایی بایستد و اجازه ندهد از قانون تخطی شود امید بهبود می‌رود. مثلا هرکسی که وزیر علوم شد بداند که نمی‌شود بدون دلیل استادان را اخراج یا دانشجوها را ستاره‌دار و از تحصیل محروم کرد. تا قانون و محکمه نباشد نمی‌توان کسی را از حق تحصیل محروم کرد.

 

 

نظرات 5 + ارسال نظر
نیره دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:12 http://salimi.blogfa.com/

به نظرم الان رسیدگی به اوضاع اقتصادی از همه چی مهم تره
یعنی توقع مردم در این موضوع بالاتره
بعدش کم کم سراغ درست کردن بقیه خرابکاری های دولت قبلی برن!!!

موافقم . ماها الان نیاز اصلیمون همین مسائل اقتصادی است . وقتی که دغدغه های مالی کم بشه میشه سراغ مسائل دیگه هم رفت

ترمه دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 09:02

خیلی خوب و عالی. متشکرم از آقای حجاریان و آقای رگبار (مصاحبه رو دیروز توی خبرگزاری ها دیدم اما طولانی بود. نه وقت خوندنش بود نه حوصله اش. خلاصه کردنش خیلی خوب بود).

قابل دار نبود . خلاصه و مفید

محمد دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:13

توی دوره ی خاتمی که مملکت رو به گند کشیدن دوباره سر و کله اشون پیدا شده و میخوان بازم مملکت رو به گند بکشن. آیا ما توی دوره ی خاتمی پیشرفت اقتصادی سیاسی ، علمی داشتیم؟ اصلا انرژِی هسته ای یا هوافضا داشتیم؟

والا محمد آقا فکر کنم تفاوت این دو دوره این قدر واضح هست و برای شما نیز که نیازی به توضیحات من نباشه .فقط این رو بگم که هر دولت دیگه ای هم بود اون دو تا کار رو انجام می داد منهای خرابکاریهایی که دولت مد نظر شما داشت

heti دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:39 http://khalehhetiking.persianblog.ir/

روحانی باید اخلاقیاتو بر گردونه به جامعه
خداوکیلی با اینکه رشته م انسانیه ولی اولین بار واژه تدلیس رو شنیدم .اونم سیستماتیکش رو

اخلاقیات وقتی بر می کرده که نیازمندا کم باشن

shirin دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 21:46 http://ladolcevia.blogfa.com

رگبار عزیز گاهی هرقدر می خوام سکوت کنم تعجب و حیرت ناشی از شنیدن بعضی اظهار نظرات بهم اجازه نمی دن. نه که خیلی متخصص در پیشرفت و توسعه ممالک باشم، اما اگر تجهیزات هسته ای و هوا فضا نشانه رفاه و توسعه یک کشور باشند باید هندوستان و پاکستان را جزو کشورهای رده اول به حساب آورد!

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد