کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

محاسن دولت احمدی نژاد

 

 

 

دولت احمدی نژاد ،شنبه همین هفته ، پس فردا ، ساعت 5عصر ، به اتمام می رسه .  

 

توی این 8سال من و امثال من خیلی سختی ها کشیدیم ، مخصوصا در بعد مالی و وضعیت اقتصادی . با این که دولتش بیشترین درآمدهای تاریخ رو کسب کرده بود ولی نتونست ازشون درست استفاده کنه و تورم و فوران نقدینگی سرگردان و تحریم ها و موضع گیری های تند و رادیکال علیه بقیه دنیا و بی برنامگی های بی حد و حصرش یک روز خوش برای ما نذاشت .   

چیزی که بود این بود که کلی تصمیمات خلق الساعه گرفته می شد که هیچ پشتوانه فکری و محاسباتی نداشت و همین ها جو رو بدجوری به هم می زد . شواهد هم تا بخواین زیاده. از وعده 3برابر کردن یارانه تا دادن 1000متر زمین به هر خانواده و یک میلیون به هر بچه جدید و انتقال آب شور خزر به بیابونای سمنان و گرفتن غرامت جنگ جهانی از متفقین و . . . . 

 

خیلی چیزها در این دولت اتفاق افتاد که بی سابقه بود . اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی ، کاهش ارزش پول ملی کشور ظرف مدت یکسال به یک سوم ، گرانی چندبرابری کالاهای اساسی ظرف مدت یکسال، تغییر پی در پی وزرا حتی در هواپیما ، انحلال الله بختکی سازمان مدیریت ، انحلال شورای پول و اعتبار ، نابودی پیایی تالاب ها و دریاچه ها ، کسب دومین نرخ تورم  اقتصاد ایران ، تاخیر فراوان در ارائه بودجه سالانه به مجلس ، دادن آمارهای مختلف و متضاد آمار ایران (این یکی تازه تره : اداره آمار اعلام کرد که در دوران 8 ساله احمدی‌نژاد کمی بیش از 500 هزار شغل ایجاد شد، در حالی بود که خود دولت اعلام کرده  که 7 میلیون شغل در این سالها ایجاد کرده‌!)، جهش متوسط قیمت مسکن از هر متر مربع 660هزار تومان به 3.2میلیون تومان و اجاره مسکن هم از 306 هزار تومان به 980 هزار تومان ،  . .  .و این رشته سر دراز داره . این لینک رو هم ببینین که جالبه .قیمت اقلام مهم مصرفی در آغاز و پایان دولت احمدی‌نژاد رو با جدول بهتون نشون میده .  

 

اما حالا که این دولت داره می ره و ما هم می خواهیم خوش بدرقه باشیم و به قول شاعر این همه ایراد گفتی ار حسنش نیز بگوی می خوام سه تا حسن این دولت رو بگم. کاری هم به انگیزه های اجرای این کارها و یا چگونه اجرا کردنش هم نداشته باشم و می خوام بگم که فقط نفس اجرای این کارها خوب بود . 

 

مهمترین کاری که تو این 8سال کرد اقدام برای حذف سوبسید (یارانه) بود . بار سنگینی که بر گرده اقتصاد ایران نشسته و تمامی منابع مالی و انسانی دولت ها رو می بلعید و جا برای پیشرفت و تعالی مملکت نمی ذاشت  .کاری که تا حالا هیچ دولتی نتونسته بود انجامش بده که از حذف این یارانه های کمرشکن می ترسیدند اما این احمدی نژاد بود که انجام داد . دومیش اجرای مسکن مهر بود برای اقشار ضعیف تر جامعه و سومیش هم سفرهای استانی و این که عامه مردم تونستند از نزدیک و فیس تو فیس رئیس جمهور مملکت رو ببینن.

 

 این شنبه چشم به راه دولت روحانی هستم و واقعا امیدوارم ، واقعا امیدوارم و برای بار سوم می گم که واقعا امیدوارم که دولت شیخ حسن دولتی باشه به تمامی متفاوت از دولت احمدی نژاد .

 

 

. . . . 

 

کامنت برگزیده  

 

افسانه گفته : آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهور منتخب من نبود. شعارها و آرمانهایشان - بماند که چقدر از آنها عملی‌ شد - دغدغه‌های من نبود. موج بزرگ مهاجرت نخبه‌ها متأسفانه در این دوره شروع شد. وجه ایران در عرصه بین الملل خدشه دار شد و پاسپورت ایرانی‌ بی‌ ارزش تر از همیشه. اقتصاد بیمار ایران از پا افتاد. هوا برای نفس کشیدن روز به روز کمتر شدو زندانها فشرده تر. لایحه‌های ضّد زن در این دوره تصویب شد و عملا گردش به عقب در بخش حقوقی زنان داشتیم و و و هه همه بهتر از من در جریان و امور این ۸ سال هستید.
اما از حق هم نباید گذشت که رئیس جمهور محبوب خیلی‌‌ها بودند. از اقشار پایین جامعه. زنان بی‌ سرپرستی را میشناسم که با دریافت همین رایانه‌ها میتونند زندگی‌ محقّر اما ابرومندی داشته باشند و عرصه کمتر بهشون تنگ می‌شه. همین رایانه‌ها موجب شد که خیلی‌ از ایرانیها در مصرف آب و برق و گاز و ... کمی‌ توجه کنند و مثل سابق با مصرف بیرویه ذخایر را به باد ندند و به محیط زیست آسیب نرسانند.
همین سفرهای استانی را بهش اشاره کردید جدا از اینکه هدف واقعاً چی‌ بود اما برای مناطق محروم و دور افتاده چیز کمی‌ نبود. و مسلما خیلی‌ پارامتر‌های دیگر که اگر نبود رای ایشون در مرحله قبل خیلی‌ پایین می‌آمد و خوب ایشون مخاطبان و هواداران خودشون را داشت.
و یا مسکن مهر ایده خوبی بود برای کمک به خانه دار شدن قشر خاص که خوب متأسفانه پروژه آنطور که باید پیش نرفت.
در اینکه اقتصاد ایران در این سالها از پا در آمد و سیاست‌های اشتباه و غیر کارشناسانه خیلی‌ خرابی‌ به بار آورد هیچ شاکی‌ ندارم و جای توجیه هم نیست، اما شاید دو نکته را هم نباید فراموش کنیم که بحران اقتصادی در این سالها معضل خیلی‌ از کشورهاست و تورم، نرخ بیکاری و ... اینجا هم بالا رفته. ویک مقدار از مشکلات دیگر هم برمی‌گرده به خود ما مردم و منش و فرهنگمون که این سالها به قهقرا رفته- میدونید که چی‌ میگم - و آقای احمدی‌نژاد " به تنهایی‌" مسول تمام بدی ها و ویرانه‌ها نیست.
به‌هرحال امیدوارم آقای روحانی بتونه رئیس جمهور محبوب تمامی‌ قشر‌ها بشه و برای ایشون آرزوی موفقیت و سر بلندی دارم.
به امید ایرانی‌ آبادتر و آزاد تر  

 

نظرات 11 + ارسال نظر
یه مریم جدید پنج‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 09:24 http://newmaryam.blogsky.com

سلام...
من هم امیدوارم. همه امیدواریم.

سارا پنج‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 09:57 http://biadonyabesazim.blogfa.com

با اون سه تا کار که نوشتید، موافقم.

فقط اینکه در مورد یارانه، این ایده دیگران هم بود. فقط اون جسارات زیاد رو میخواست که اینجا به کارش اومد.

در مورد سفرهای استانی هم خودتون بهتر میدونید که بخش زیادی از هزینه های این سفرها، برای جلب توجه مردم بوده و ایرادات زیادی به اون سفرها و مصوباتشون وارد ه. نفس عمل، بسیار خوب بوده.

اگر تعداد سفرهای داخلی و خارجیش رو تقسیم بر تعدا روزهای این 8 سال کنیم، عدد جالبی به دست خواهد اومد که کمی جای تفکر داره!

ولی کفه ترازو به سمت خرابکاریهاست. یعنی هی میخوام کله ام رو بچرخونم اون یک کفه رو هم نگاه کنم، نمیشه که نمیشه.

بله ایده دیگران و خیلی ها بود ولی فقط اون بود که جرات انجام دادنش رو داشت و انجام داد .
درباره سفرهای استانی هم گفتم که انگیزه و اجرا رو کار ندارم نفس عمل مفید بود

بولوت پنج‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:10 http://maryamak.blogfa.com/

یه خوبی دیگه م بود. وزیر زن داشت دولتش. جز قدمهایی مثبتی بود که برداشتنش احتیاج به احمدی نژادیسم داشت. اگه اون انجامش نمیداد تا سالهای زیادی خیلی ها جرات این کار رو نداشتن.

آهان . این هم نکته خوبی بود

مهتاب پنج‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 14:08

من خیلی اطلاعات اقتصادی و اجتماعی ندارم اینایی که می نویسم بیشتر سواله در مورد اون سه حسنی که در دولت احمدی نژاد گفتید مگه نباید پروژه مسکن مهر در صورت موفقیت مانع از افزایش بی رویه قیمت مسکن بشه نباید یه روش برای کنترل قیمت مسکن می بود؟ خوب همین طور که اشاره کردید اصلا" اینطوری نشده پس خیلی هم موفقیت آمیز نبوده در مورد حذف یارانه خوب یکی از مهم ترینش یارانه سوخت بود که تقریبا" یه دفعه به قیمت اصلی رسوندن اما دقت کنید با بالا رفتن قیمت دلار دوباره قیمت بنرین یارانه ای با قیمت اصلی تفاوت خیلی زیادی پیدا کرد مگه نه؟ من بقیه چیزا رو نمی دونم بازم قراره چقدر گرون بشه تا به قیمت اصلی برسه در مورد سفر های استانی هم نمی فهمم یعنی چی عامه مردم فیس تو فیس دیدار داشتن مگه تو اون شلوغی هر کسی می تونه رئیس جمهور رو ببینه فکر کردید راحته؟ مسلمه که نمیشه یه مثال میزنم واسه شما به نظر شما رئیس جمهور باید بره با تک تک بیکارا حرف بزنه تا بفهمه بیکاری خیلی بده چه مشکل بزرگیه؟ بعد رئیس جمهور مشکل اون بیکارایی که باهاشون حرف زده رو حل میکنه فقط ؟ بیشتر روستا ها و مناطق محروم مشکلات یکسانی رو دارن حالا اگه رئیس جمهور نرسید به یه تعدادی از اونا سر بزنه یعنی به اونا که سر نزده دولت کم تر رسیدگی کرده؟ خوب این که میشه عین بی عدالتی نمیدونم من فکر میکنم شاید با یه روش بی سر و صدا تر هم بشه همینقدر یا حتی بیشتر نسبت به شرایط آگاهی پیدا البته نمی گم سفر استانی خوب نبوده ولی اصلش اینه که آگاهی رئیس جمهورو در مورد مشکلات بالا ببره بعدش مشکلات حل بشه مگه نه ؟ نتیجش اینه که نباید اون چیزایی اول پستتون نوشتین اتفاق بیوفته مگه نه؟

ممنون که به این مطالب فکر و دقت کردی . درباره مسکن مهر باید بگم که بله پروژه ناموفقی بود ولی نه این که طرحش هم بد بود . به نظر من طرح خوبی بود که بد اجرا شد . می دونیم که بخش خیلی زیادی از قیمت یک مسکن رو قیمت زمین اون مسکن تشکیل میده خب اگه قیمت این زمین حذف بشه طبیعتا قیمت آپارتمان هم خیلی پایین میاد . ایده اصلی مسکن مهر همین بود. اما به نظرم به دو عامل توجه نشد و مثل بسیاری از پروژه ها طرح خوب بود ولی بد اجرا شد .اول این که قیمت آپارتمان و مسکن در تهران و شهرهای بزرگ ارزون نشد و همون طور که می دونیم بسیار گرون تر هم شد ،چون مسکن مهر در جاهایی ساخته می شد که من نوعی حاضر نبودم اونجا برم بنابرابن روی تقاضای ما تاثیری نذاشت . دوم ابن که زیرساختها آماده نبودند . مسکن مهر در جاهایی راه افتاد که امکانات رفاهی نظیر پارک‌ها، فضای سبز، مکان‌های ورزشی، فرهنگسراها و حتی مراکز درمانی و جایگاهی برای استقرار نیروی انتظامی نیز در اون تعبیه نشده بود . خب مردمی که اون جاها رفتند از اون جا راضی نبودن و در کمال عسرت و ناچاری زندگی ادامه دادند .این از طرح مسکن مهر
اما سفرهای استانی . منظور من واقعا دیداری مفید و فیس تو فیس یه معتای واقعی کلمه نبود . همین که یه روستایی که تا به حال بخشدار رو هم از نزدیک ندیده بود و این دفعه می تونست از یه فاصله چندین متری ببینش و ببینه که ظاهر اون آدم که اسمش رئیس جمهوره با ظاهر اون فرقی نداره (می دونیم که احمدی نژاد تیپ و سر و شکلش و مدلش مثل خیلی از طبقه متوسط رو به پایین این جامعه بود ) یه خوشحالی ای هرچند کاذب درش ایجاد می شد که الحمدلله مردم مسئولین مملکت شکل و تیپ خود ما هستند و این روحیه برای مملکت داری خوب بود .

یاس پنج‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 21:44 http://www.soundsoflife.blogfa.com

منم با این موافقم که اجرای طرح هدفمندی یارانه ها از معدود کارهای خوب دولت بود که البته خوب اجرا نشد و فقط اجرا شد. اما با مسکن مهر موافق نیستم. تا جایی که من خبردارم خیلی از اینهایی که کار ساخت این واحد ها رو به عهده گرفتن به خاطر عدم پرداخت بدهی های دولت ورشکست شدن. و دادن خونه به طبقه بی بضاعت به چه قیمت؟ به قیمت نابودی همون چند تا کارآفرینی که داریم؟ ضمن اینکه فکر می کنم باید سرمایه های مملکت صرف کارهای تولیدی بشه. وقتی تولید داشته باشیم کار و اشتغال زایی هم داریم، درآمد هم داریم، درآمد که باشه همه می تونن در یک سطحی از رفاه قرار بگیرن و خونه تهیه کنن. اما اگر سرمایه صرف ایجاد مسکن بشه فقط خونه داریم با یه عده آدم بیکار. اونم چه جور خونه ای؟ خونه هایی که اصلا بنای محکمی ندارن متاسفانه.

آره خوب اجرا نشد ولی خود طرح اجرا شد و این گام خوبی بود . به این جنبه مسکن مهر توجه نکرده بودم و اطلاعی هم نداتشم ممنون . ولی در ایره باره پاسخی به مهتاب دادم که می تونی بخونی

غریبه جمعه 11 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 05:21

افرین مهتاب خانوم.با نظر شما کاملا موافقم.

س.ه شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:07

مهتاب خانوم حرفی باقی نگذاشته!اینکه جو گیر بشیم وبگیم اینام محاسنه دولته از اون کارهاست-من از خود دولت هستم داخل دولت!با اطمینان عرض میکنم مسکن مهر شکست بزرگی بوده ایده مناسبی که با اجرای نامناسب عملا شهید شده!یارانه ها حذف شد که منشا کدام اثر باشد؟اگر زیر ساختهای لازم فراهم نباشد که نبوده همین میشود که میبینید تورم افسار گسیخته که هزار عاقل هم قادر به بیرون کشیدن سنگ جهل و نادانی آن از ورطه معضلات پس از اجرای آن عاجزند!-سفرهای استانی که فرمودید فیس تو فیس!تمام شو بوده ایشان از روز اول دولتشان دنبال جلب آرای طبقات ضعیف جامعه برای دوره بعد بودند و در دوره دوم هم صرفا در تمام سفرها مشاهده کردند که پروژه ها ناقص و ناتمام مانده ودر اثر سو مدیریت ها برآورد بودجه نامناسب ودر اثر اجرای بی نظارت عملا نا کار امد به حال خود رها شده اند!در انتها یاد آوری میکنم که جهالت جسارت هم با خود می آورد!وقتی مسائل کلان مملکت وجهان را کوچک ببینیم وفکر کنیم با دور هم نشستن ما وقدرتهای اول دنیا!!! همه حل خواهد شد حاصل خرابه ای خواهد بود بنام ایران که تحویل دولت بعد که نه تقدیم ملت خسته وتاوان پس داده ایران میشود-اینقدر از تصمیمات غلط وشخصی ایشان میدانم که میتوانم کتابی قطور برایتان بنویسم -فعلا قضاوت راجع به محاسن محمود را به خوانندگان وبلاگ و مردم کوچه وخیابان میسپارم.در آینده از کرامات ایشان بیشتر خواهید شنید!

س. ه عزیز تا اون جا که نوشته من نشون می ده بنده طرفداری این دولت نکردم که شما این جوری و برآشفته کامنت گذاشتی . اما این سه تا کاری که انجام داده کارهای خوبی بودند . من هم قبلش گفته بودم که به نیت این کارها و نحوه انجام دادنشون کاری ندارم ولی خود نفس کار خوب بود و باید انجام می شد . من هم خودم می دونم که این کارها خوب به انجام نرسید نه برداشتن یارانه ها درست انجام شد نه مسکن مهر به در چندانی خورد توی جواب مهتاب بخونی متوجه میشی . اما فرضا همون برداشتن یارانه قدم مهمی بود که خیلی ها دل نمی کردن که از روش عبور کنند که این دولت عبور کرد حالا نیتش هر چی باشه جای صحبتش توی این وبلاگ عمومی نیست طبیعتا

نیره شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 22:37

به نظر من مهمترین کاری که احمدی نژاد کرد، برخورد صمیمی با همه مردم و شهرستانی ها بود. آدمهایی که توی دولتهای قبلی تحقیر شده بودند یکدفعه احساس دیده شدن کردند. متاسفانه صدا و سیما و سینما و کلا فرهنگ ما خیلی پایتخت زده ست و احمدی نزاد با سفرهای استانی ش این احساس حقارت رو کمرنگ کرد.
هنوز که هنوزه توی مسافرتها حس نفرت از تهرانی ها رو درک میکنم...شهرستانی ها طوری رفتار میکنن انگار ماها حق اونا رو خوردیم و توی پول غرقیم...اینه که میخوان همه چی رو دولا پهنا با ما حساب کنن!

واقعا این نفرت رو می بینی ؟ من یه جور دیگه برخود کردم . نفرت نبوده شاید یه حسرتی بوده

مریم انصاری یکشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 05:20

سلام.

الحق و الانصاف، درست بود. یه انتقاد درست و حسابی. عیب های بی شمار، در کنار حُسن های اندک (البته من یه حُسن دیگه هم می بینم آقای رگبار: انرژی هسته ای ).

دویست تومن بسته ای ؟!!

نیره یکشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 14:36

یه خوبی دیگه ش اینکه برای اولین بار {...} ایستاد! تا اون موقع هیچ رئیس جمهوری جرات نکرده بود با سایر سران قواها دربیفته!!!
البته این مسئله باعث شد طرفداران پروپاقرص طردش کنن! خیلی ها رو میشناسم که قبلا برای احمدی نژاد یقه پاره میکردن ولی بعد اون اتفاقات ازش متنفر شدن

اتفاقا نکته جالبی رو گفتی و باهات موافقم ولی به خاطر . . . نتونستم منتشرش کنم و . . . !!

Afsaneh دوشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:17

آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهور منتخب من نبود. شعارها و آرمانهایشان - بماند که چقدر از آنها عملی‌ شد - دغدغه‌های من نبود. موج بزرگ مهاجرت نخبه‌ها متأسفانه در این دوره شروع شد. وجه ایران در عرصه بین الملل خدشه دار شد و پاسپورت ایرانی‌ بی‌ ارزش تر از همیشه. اقتصاد بیمار ایران از پا افتاد. هوا برای نفس کشیدن روز به روز کمتر شدو زندانها فشرده تر. لایحه‌های ضّد زن در این دوره تصویب شد و عملا گردش به عقب در بخش حقوقی زنان داشتیم و و و هه همه بهتر از من در جریان و امور این ۸ سال هستید.

اما از حق هم نباید گذشت که رئیس جمهور محبوب خیلی‌‌ها بودند. از اقشار پایین جامعه. زنان بی‌ سرپرستی را میشناسم که با دریافت همین رایانه‌ها میتونند زندگی‌ محقّر اما ابرومندی داشته باشند و عرصه کمتر بهشون تنگ می‌شه. همین رایانه‌ها موجب شد که خیلی‌ از ایرانیها در مصرف آب و برق و گاز و ... کمی‌ توجه کنند و مثل سابق با مصرف بیرویه ذخایر را به باد ندند و به محیط زیست آسیب نرسانند.
همین سفرهای استانی را بهش اشاره کردید جدا از اینکه هدف واقعاً چی‌ بود اما برای مناطق محروم و دور افتاده چیز کمی‌ نبود. و مسلما خیلی‌ پارامتر‌های دیگر که اگر نبود رای ایشون در مرحله قبل خیلی‌ پایین می‌آمد و خوب ایشون مخاطبان و هواداران خودشون را داشت.
و یا مسکن مهر ایده خوبی بود برای کمک به خانه دار شدن قشر خاص که خوب متأسفانه پروژه آنطور که باید پیش نرفت.

در اینکه اقتصاد ایران در این سالها از پا در آمد و سیاست‌های اشتباه و غیر کارشناسانه خیلی‌ خرابی‌ به بار آورد هیچ شاکی‌ ندارم و جای توجیه هم نیست، اما شاید دو نکته را هم نباید فراموش کنیم که بحران اقتصادی در این سالها معضل خیلی‌ از کشورهاست و تورم، نرخ بیکاری و ... اینجا هم بالا رفته. ویک مقدار از مشکلات دیگر هم برمی‌گرده به خود ما مردم و منش و فرهنگمون که این سالها به قهقرا رفته- میدونید که چی‌ میگم - و آقای احمدی‌نژاد " به تنهایی‌" مسول تمام بدی ها و ویرانه‌ها نیست.

به‌هرحال امیدوارم آقای روحانی بتونه رئیس جمهور محبوب تمامی‌ قشر‌ها بشه و برای ایشون آرزوی موفقیت و سر بلندی دارم.
به امید ایرانی‌ آبادتر و آزاد تر

پاراگراف یکی مونده به آخر خیلی عالی و نو بود . بله این عادت ماست که مه چیز رو به گردن دولت بندازیم و از نقش خودمون به تمامی غافل باشیم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد