کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

9 شب یادت نره !

 

ای ملتی که صبح اول وقت و وسطای روز زباله های ترتون رو می ذارین دم در یا توی این سطل آشغال گنده ها ، و خیالتون راحت می شه که ار شرش خلاص شدین ، استدعای عاجزانه دارم که لااقل در این گرمای بی پیر تابستون شب ساعت 9  بیارین بذارین . والله از 5 متر قبل از هر سطل آشغالی بوی تعفن حال آدم رو به هم می زنه تا 5 متر بعدش .  

 

پیوست : متن زیر رو دیدم که سازمان مدیریت پسماند برای بچه ها نوشته . جالبه . شما هم بخونیدش . 

 

اگر زباله جمع آوری نشوند، خیلی زود خانه پر از زباله می شود. وقتی دقیق تر به زباله ها نگاه کنیم تازه متوجه می شویم که خیلی از چیزهایی که در بین پسماند ها وجود دارد، هنوز هم ارزش دارند و می توان دوباره از آنها استفاده کرد. داخل هر کیسه زباله فقط مقدار کمی مواد بدبو و کثیف وجود دارد و بیشتر مواد داخل کیسه های زباله مواد باارزش و قابل استفاده هستند. پس باید:

*  اول از همه باید کمتر زباله تولید کنیم یعنی:

-  قبل از اینکه چیزی بخریم اول خوب فکر کنیم که آیا واقعا به آن نیاز داریم یا نه.
- وقتی به مهد کودک یا مدرسه می رویم به بزرگتر ها بگوییم بجای اینکه تغذیه را در کیسه های یکبار مصرف بگذارند آنها را در کیسه های پارچه ای یا ظرف های چندبار مصرف بگذارند.
-  در مصرف کاغذ صرفه جویی کنیم .
- بجای دستمال کاغذی از دستمال های پارچه ای استفاده کنیم.
 - در لوازم التحریر  صرفه جویی کنیم.
- از کاغذهای بازیافتی استفاده کنیم.
- از پاک کن کمتر استفاده کنیم. سالیان سال طول می کشد تا پاک کن در طبیعت تبدیل به خاک شود.
- از پشت کاغذهای باطله می توان برای نقاشی و چکنویس استفاده کنیم.
- باطری های را برای اسباب بازی هایمان بخریم که چند بار شارژ کرد. باطری ها جزء زباله ها خطر ناک هستند.

 
 

**  دوم اینکه اگر دقت کنیم میشه دورریزها را دوباره برای استفاده های دیگه بکار ببریم مثلا":
-  شیشه های مربا، عسل، کشک و بقیه چیزهایی که داخل آشپزخانه ها وجود دارد را می توانیم یا دوباره بشوئیم و برای کارهای دیگر استفاده کنیم 
-  وقتی پارچه ها و لباسهای کهنه مان را داخل سطل پسماند می اندازیم فقط مقدار پسماند های داخل سطل پسماند را زیاد می دهیم، در حالیکه می توانیم لباسهای کهنه را تمیز بشوییم و به افرادی که نیاز دارند هدیه کنیم. 
- از دورریزها می توانیم کاردستی درست کنیم. حدود 100نمونه کاردستی در قسمت کاردستی های بازیافتی وجود داره که می توانید درست کنید.
- از لوازم دورریز می توانیم کارت تبریک یا کاردستی درست کنیم و به دوستانمان هدیه دهیم.

 

***   سوم اینکه زباله های خشک را از زباله های تر جدا نگه داریم.
-  زباله های تر مثل آشغال میوه و پسماندهای غذایی را باید در سطل مخصوص به خودش بریزیم. کیسه زباله تر باید ساعت 9 شب در مخزن مکانیزه زباله قرار بگیره تا مامورین زحمتکش شهرداری اونها رو جمع آوری کنند. از زبال های تر کود آلی یا کمپوست تهیه میشه که بهترین غذا برای گیاهان و درختان است.               
-  زباله های خشک مثل نان خشک ، کاغذ ، مقوا ، شیشه ، قوطی و پلاستیک را هم باید در ظرف مخصوص زباله خشک بریزیم . آنها را می توانیم به مامورین جمع آوری زباله های خشک با ماشین های ملودی دار تحویل بدهیم یا اینکه آنها رابه غرفه بازیافت ببریم و در مقابل دفتر و لوازم التحریر بگیریم. این زباله ها به مراکز بازیافت برده می شوند و تبدیل به لوازم و وسایل دیگری می شوند. مثلا پلاستیک ها تبدیل به توپ و کاغذهای باطله دوباره به کاغذ یا مقوا تبدیل می شوند. قوطی کنسرو، رب گوجه فرنگی، ذرت و سایر قوطی های فلزی را می توانیم دوباره برای ساختن کالاهای جدید استفاده کنیم. 

-  زباله را فقط در ظرف مخصوص خودش بریزیم . ریختن زباله روی زمین باعث آلودگی آب، هوا و زمین می شود.
-  قبل از آنکه بطری ها و قوطی های پلاستیکی را داخل سطل های قابل بازیافت بیندازید، آنها را خالی کنید، بشوئید و کمی فشرده کنید.

-  شیشه ها را قبل از انداختن داخل سطل بازیافت، خالی کنید و بشویید. آنها را نشکنید.
- قبل از آنکه قوطی های فلزی را داخل سطل قابل بازیافت بیندازید، آنها را خالی کنید و خشک کنید و اگر توانستید کمی فشرده کنید

 

 

نظرات 19 + ارسال نظر
بولوت دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 11:16 http://maryamak.blogfa.com/

وا! آقای رگبار! انتظارایی داریدا! زباله ها رو نگه دارن تو خونه؟ نمیشه که خونه شون بو میگیره اون وقت!

یه کار بهتر هم می تونن بکنن . سطل زباله نداشته باشن و هر چیزی رو مستقیم پرت کنن وسط کوچه !!!

بولوت دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 11:20 http://maryamak.blogfa.com/

یه منبع زباله ساز که این چند ساله بسیار بسیار زیاد شده بطری های آب معدنی و قوطی های نوشابه س! ماهام که خدای استفاده نادرست و بی رویه هستیم. اونم تو کشوری که بازیافت درست و حسابی نداره. داشته باشه ام اکثر مردم تنبل تر از این حرفان. آدم وحشت میکنه از این حجم پلاستیک و فلزی که وارد طبیعت میشه.

برای همین هست که اینها حتکا باید بازیافت بشن و حتما باید این ها رو تفکیک کرد

بولوت دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 11:25 http://maryamak.blogfa.com/

قسمت دوم توصیه های دوم رو دوست نداشتم. لباس کهنه هامون رو بدیم به افراد نیازمند! خیلی تبلیغ بدیه. صدقه دادن لباسی که به نظرمون قابل پوشیدن نیست! تازه اون نیازمنده هم بلاخره میندازدش دور. با به نیازمند دادنش که حذف نمیشه.
دوست ندارم این تبلیغا رو. حتی اگه به نفع طبیعت باشه که نیست.

چرا ؟ شما با لباسهای کهنه می تونی دو کار کنی یا بندازی دور یا به کسی بدی که احتیاج داره . چه بخوایم و چه نخوایم قشری هستند که همین لباس رو هم ندارند چه خوبتره که به جای دور نداختن تمیز بشوریشن و بدی به اونا . الیته شاید بگی باید لباس نو به نیازمندا دادکه مخالف اون هم نیستم

بولوت دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 12:52 http://maryamak.blogfa.com/

بله! خیلیا هستن که حاضرن لباس کهنه رو بپوشن. ولی چون وجود دارن باید تبلیغ بشه لباسی که از نظرمون لایق دور انداختنه رو بدیم به اونا؟ مگه اونا آدم نیست؟ لباسامون رو نندازیم دور بدیم اونا تنشون کنن؟ تنشون همردیف سطل آشغاله؟ منبع بازیافتن برامون؟ چرا؟ چون فقط محتاجن؟ این مدل خیلی اشتباهی از تبلیغ کمک کردن به دیگرانه. اصلن همچین تبلیغایی باید منسوخ بشه. شان و شخصیت آدما رو میبره زیر سوال.
لباسی که به نظرم ارزش نداره خودم بپوشمش. ارزش این رو که هیچ انسان دیگه ای هم بپوشدش نداره.
با لباسای کهنه کارای دیگه ایم میشه کرد. مثلن میشه ازشون دستمال درست کرد!

خب اینم یه جور استفاده از اون لباسه !
اما قبول داری که سلیقه ها فرق داره ؟ ممکنه کسی لباسی رو با چند بار پوشیدن بخواد بندازه دور ولی من حاضر باشم اون لباس رو تنم کنم . در این باره یه خاطره از به خارجی پولدار دارم که باید یه وقتی برات تعریف کنم

نگاه دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 14:15

یکی از مصیبت ها هم شده رواج ظروف یک بار مصرف-به حدی که ملت یه پیک نیک هم دارن میرن ظرف یه بار مصرف می برن-درسته که حمل و نقل کاسه بشقاب سخته ولی خداییش ملامین رو برای همین روزا گذاشتن دیگه!هم سبکه و هم احتمال شکستنش خیلی پایینه-

من به یه نتیجه ای رسیدم سر و کله زدن با این جماعت فایده نداره فقط باید حرص بخوریم از دستشون -گاهی میگم کاش میشد تو مغز این موجوداتی که به طبیعت رحم نمی کنن یه گلوله شلیک کرد ... که دلم خنک شه!!!!-والا

از یه طبیعت دوست انتظار نمی ره این جوری خشن!

sanjaghak دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 14:32 http://www.sanjaghaak2011.blogfa.com

سلام دوست من....
کاملا و صددرصد موافقم ...بایستی اونقدر تبلیغ بشه این قضیه تا تو استانها و شهرهای کوچکتر و حتی روستا ها و روستاهای توریستی این تفکیک زباله های خشک و تر و پلاستیک و چوب و و.....حتما اتفاق بیفته .
باور کنید ما هنوز به اون معضل عدم تفکیک خوب نیندیشیدیم و نمی دونیم داریم چه بلایی سر محل زندگی و زیستمون میاریم؟؟؟!
به امید روزی که حداقل در این مورد و مرتبه یبعدی که به دولت برمی گرده و فراهم کردن امکان تبدیل و بازیافت این زباله هاست...بتونیم به مالزی و همین بغل دستیامون نزدیک بشیم....
ممنون از این پست بودار زیبات ....

قبول داری که تبلیغات تو این زمینه خیلی ضعیفه ؟

سهیلا دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 15:01

سلام جناب رگبار.
یه بار برای مهمونی رفتیم جایی و بعد از شام صاحبخونه تمام بطری های نوشابه و دوغ رو که محتویاتشو بلعیده بودیم رو از پنجره ی آشپزخونه به خیابون پرتاب کرد.آقا منو بگو چشمام از تعجب گرد شد و گفتم این چه کاریه؟ اگه تمام مردم محله تون اینکار رو بکنن که دیگه هیچییی؟؟؟!!!
میدونید در جوابم چی گفت؟گفت اولا که اینجا جامون کوچیکه و نمیتونم ازشون نگهداری کنم تا بدم بازیافت.ولی همیشه یه چند نفری گونی به پشت کوله شون و داره خیابونا رو متر میکنن و اینا رو جمع میکنن.در واقع جناب رگبار متوجه شدم که چه خانواده ی خیری هم هستن و به همین راحتی از حقشون میگذرن تا بعضیا به یه نوایی برسن.یه همچین آدمای خیری تو مملکت داریم و ما از وجودشون بی خبریم...بعععله

مرام و جوانمردی رو والا باید از همون دوست شما یاد گرفت . آخه آدم هم این قده لوطی؟!!

لیلی دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 15:45

متاسفانه فرهنگ جداسازی زباله های خشک و تر تو جامعه ما هنوز یه کار عبث و مسخره به نظر میرسه. پیک نیک که سهله، بعضی ها رو می بینیم حتی تو خونه هم که مهمون دارن از ظروف یک بار مصرف استفاده می کنن!!! آدم والا شاخ در میاره از شنیدن بعضی چیزا.
انقدر میشنویم که تو مصرف برق صرفه جویی کنید اونوقت یکی از دوستان که شکر خدا وضعشون خوب شده!!، می خواستن 2 روز کولر خونه رو روشن بذارن تا موقعی که برگشتن، خونه خنک باشه!!!:S035:]
قشم که رفته بودیم، راننده یه روستایی رو نشون داد که پاکیزه ترین روستا در ایران شده بود. باور نمی کنید، با اینکه کوچه هاش آسفالت نبودن ولی اصلا اثری از خاک نبود. به قدری تمیز بود که آدم لذت می برد. اونوقت به لطف دوستان توریست یه کم که از این ده دور شدیم بطری های آب بود که رو زمین ولو بودن
والا اگر همه به اندازه خواهر من به محیط زیست اهمیت میدادن، همه جا گلستون بود
رگبار خان با این پستهای هر روزه ، داری کم کاری چند وقت قبل رو خوب جبران می کنیاااا
مستدام باشی

راستش ما هم چندباری ظرف یه بار مصرف تو مهممونیهای خودمونی استفاده کردیم که کار غلطی بود . بیشتر به این عنوان که ظرف شستن در کار نباشه !
اما درباره اون روستای قشمی . واقعا تاسف خوردم که از ماست که بر ماست واقعا . این مردم که با شما اومده بودند چی فکر کرده بودن؟ اصلا فکر کرده بودن؟!
ممنون که من رو شاژ کردی این جوری روزی دو بار پست می ذارم !!

shirin دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 16:33 http://ladolcevia.blogfa.com

رگبار عزیز این سازمان مدیریت بازیافت چه برنامه هایی برای بازیافت زباله ها داره؟ فقط یک اسمه یا واقعا کاری هم می کنند؟
بنظرم تاسیس چنین سازمانی قبل از برقراری "تفکیک زباله خانگی" کار بیهوده ای هست. باید برای هر خانه یا مجتمع یا محله، محفشه های مناسب و با رنگهای مختلف برای زباله های مختلف تعبیه شوند. مثل همانهایی که در تمام اروپا هستند: زرد برای کاغذ، آبی برای شیشه و فلز، قهوه ای برای ارگانیک، سیاه برای زباله هایی که قابل تفکیک نیستند و غیر قابل بازیافتند.
در شهرهای کوچک برنامه جمع آوری زباله خانه به خانه است و شهرداری برای هر محله، هر سال یک تقویم جمع آوری زباله چاپ کرده و تحویل می دهد. خانه به خانه.
یعنی من نوعی می دانم در کل سال 2013 چه روزهایی، چه زباله ای جمع می شود و بنابراین محفظه نگهداری ان زباله را بیرون در می گذارم.
ضمنا از آنجا که تمام اینکارها هزینه دارند، مالیات سالیانه برای جمع اوری و بازیافت زباله هم تمام شهروندان پرداخت می کنند. در بعضی شهرها که درصد بازیافت بسیتر بالاست از اینهم جلوتر رفته اند و ماشینهای جمع اوری زباله مجهز به ترازو هم هستند و یک ترمینال اطلاعاتی وزن هر نوع زباله را در بانک اطلاعاتی برای هر شهروند ثبت می کند. هر شهروندی که زباله غیر قابل تفکیک کمتری تولید کند، مالیات کمتری نسبت به پر زباله ها و کم توجه تر ها پرداخت خواهد کرد.

چه اطلاعات خوبی ! کلی چیز یاد گرفتم . من که پیشنهاد می کنم جهت تنویر افکار عمومی همین رو یه پستش کن . ماها در این باره اطلاعت خیلی کمی داریم . ماها فکر میکنیم که آشغال سازی وظیفه ماست و آشغال جمع کردن وظیفه دولت .
اما بله این سازمان بازیافت داره کارهایی می کنه . مثلا ما الان سطلهای آبی ای داریم برای جدا سازی زباله خشک از تر اما همه خشکها رو یه جا می ذاریم . فعلا به اون بخش وارد نشدیم

سارا دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 16:38 http://biadonyabesazim.blogfa.com

پس پاک کن کمتر مصرف کنیم!

اینقدر به سمت مصرف ظروف یکبار مصرف نرویم.

موقع امتحانات کلاسی، برگه های A4 قدیمی که یکطرفش قبلا پرینت گرفته شده و حالا باید دور ریخت رو میدهم و میگم پشت برگه، مورد استفاده قرار بگیره. .. پرینت های نه خیلی مهم رو روی همین برگه ها بگیریم. شاید یک درخت، نجات پیدا کنه.

به نظر من طرح تفکیک زباله ها تا چند ساله دیگه، بیشتر جا میوفته اگه تبلیغات رو بهتر کنند. مجتمع ما که آدمهای با فرهنگش، همکاری میکنند. من امید دارم. مثل کمربند که واقعا فرهنگ سازی شد، اینم میشه.

راستش من هم راجع به پاک کن چیزی نمی دونستم . چقده چیزای خطرناک دور و بر ما هستند .
آره داره قدمهاش برداشته میشه . اینا چیزایی بود که قبلا نبود و الان داره بهتر میشه .
از بابت اون کاغذها هم ممنون!

نیره دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 17:27

من تقریبا همه این کارها رو میکنم
اول اینکه موقع خرید، فکر میکنم و به مقدار نیاز خرید میکنم
دوم سطل زباله تر و بازیافتی ما جداست
سوم شیشه های خالی رو می شورم و میدم به مامانم. چون مامانم خیلی مربا و ترشی درست میکنه و تعارف میده همیشه شیشه نیاز داره. به این ترتیب شیشه ها دوباره به چرخه مصرف بر میگردن.
چهارم. خیلی چیزها رو فله ای میخرم و در نتیجه بسته بندی پلاستیکی نداره. مثلا شیر باز میخرم که خیلی از این کارخونه ای ها بهتر و سالمتره و برای 5 کیلو شیر فقط یه کیسه نایلونی استفاده میشه. درحالی که برای 5 کیلو شیر کارخونه ای 5تا بطری به زباله اضافه میشه. قارچ و پنیر لیقوان و خیلی چیزای دیگه رو میشه فله خرید.
پنجم معمولا بیشتر چیزها رو خودم درست میکنم مثل خیار شور و ترشی، که بازم از شیشه های قبلی استفاده میشه
ششم. لباسهای بی مصرف رو میدم مامانم که بده به مستحق.
هفتم. از کیسه های زیپ کیپ استفاده میکنم که چند بار مصرف هستند.
هشتم. هرچند وقت یکبار کلی مجله و کاغذ بی مصرف رو تحویل بازیافت میدم تا مطمئن بشم به صورت اصولی به چرخه مصرف بر میگردن.

نیره دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 17:33

یادم رفت این توضیح رو بدم
لباسهای کهنه رو معمولا دستمال میکنیم! باور کنین هیچ دستمالی به خوبی عرقگیر کهنه آبکشی نداره!
لباسهای قابل مصرف رو میدیم افراد نیازمند
نکته دیگه اینکه تو خونه ما همه چیز طبیعی و ارگانیک مصرف میشه
ما سالی یکبار آبلیمو تهیه میکنیم و در نتیجه هی شیشه آبلیمو نمی ره توی سطل زباله
سالی یکبار رب خانگی از یه خانم مطمئن می خریم و توی یخچال نگه میداریم. در نتیجه هفته ای یه قوطی رب روانه سطل نمی شه
در مورد آبغوره هم همین طوره
اینا رو توی بطری ها و دبه های بزرگ نگه میداریم که خیلی دیر خالی میشن
مامانم که هنوز کلی شیشه بنزینی از قدیم داره که آبغوره و آبلیمو و سرکه خانگی توشون نگهداری میکنه
واقعا قدیمیها چقدر با الانی ها در تولید زباله متفاوت بودند!

نیره این ها هم که نوشتی چه راهکارهای خوب و عملی ای بود . لطفا تو هم یه پست اختصاصی بذار برای همه تا بتوننن همه استفاده کمنن . من که واقعا کلی چیز خوب آموختم استاد!

نیره دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 17:45

در مورد باطری ها هم، چند روز پیش یه بیلبورد شهر داری دیدم که نوشته بود باطری های کهنه رو تحویل بازیافت بدید و باطری نو بگیرید
نمیدونم این طرح همه جای تهران اجرا میشه یا نه
به هرحال طرح خوبیه چون باطری ها خیلی خطرناکند.

اتفاقا من هم دیروز این بیلبرد رو دیدم !

ترمه سه‌شنبه 1 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:28

از mail های رسیده:
ما از این خونواده های باکلاسی هستیم که زباله هاشون رو تفکیک می کنن:
هسته های زردآلو - سایر زباله ها.

بامزه بود . ولی چرا این تفکیک بین اینها اتفاق افتاده بود ببخشین دوزاریم کجه ها

زویا سه‌شنبه 1 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:30 http://zoya31.blogfa.com

نصف این چیزهایی که قرار بوده بچه ها یاد بگیرن ، بزرگترهای بچه ها هم یاد بگیرن شهرهامون تمیز میشه

والا گل گفتی زویا جان ولی من به بزرگترهاشون خیلی امیدی ندارم

ترمه سه‌شنبه 1 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 14:35

ای بابا! پس کجاش بامزه بوده وقتی شما نگرفتی؟
خب هسته های زردآلو رو می شکنن مغز سفید داخلش رو می خورن. برای همین تفکیک میشه. نگید که تا حالا مغز هسته ی زردآلو نخوردید!

آهان از اون لحاظ !! (این بلاگاسکای بعد از آپگریدش آیکونهای شکلش رو برداشته وگرنه یه دونه جاش بود )

در دوردست‌ها پنج‌شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 09:44 http://farfaraway.blogfa.com

ممنون از تذکر به جا

خواهش

مستوره پنج‌شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 15:47 http://shaparaksh.blogfa.com

یاد کارتون زباله ساز افتادم

ندیدیم

سرزمین آفتاب جمعه 11 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 00:17 http://sarzamin-aftab.blogsky.com

عااااااااااااااالی بود دوست من
حتی برای منی که فکر می کنم جزو اقشار با سواد کشور هستم ( مثلا و با کمال تاسف) ...
کلی مطلب آموختنی و قابل استفاده داشت. برم خجالت بکشم از خودم که دانسته هام فقط لای کتاب و جزوه ها موند و هیچ استفاده یی ازشون نمی کنم

من به سهم خودم واقعا ازت متشکرم و البته ...امشب بسیار شرمسار شدم !!

مرسب از این توجه .

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد