کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کویر می تازد

 

 

وقتی کسی راجع به سرمربی جدید پرسپولیس صحبت کنه همه می فهمند ، وقتی کسی از گرونی مرغ صحبت می کنه همه حرفش رو می فهمند و درک می کنند ، اگه کسی راجع به کمبود مسکن صحبت کنه اکثریت مردم حرفش رو می فهمند ، حتی اگه کسی درباره بهبود رابطه با جهان صحبت کنه هم عده قابل توجهی ازش مردم درک می کنن که چی داره می گه . . . 

 

اما اگه کسی بیاد و درباره بحران زیست محیطی حرف بزنه حاضرم قسم بخورم که صدی نود مردم فقط با دهن باز نگاش کنن و تو دلشون بگن طفلی حیف شد جوون مردم ، چه خزعبلاتی داره سر هم می کنه . این چیزیه که همیشه وقتی دارم راجع به محیط زیست چیزی می نویسم به ذهنم میاد ! 

 

سال گذشته پستی نوشتم تحت عنوان بساط کشاورزی را جمع کنید و اونجا گفتم که با توجه به عوامل مختلف از جمله هدررفت شدید آب شیرین در این بخش که به 80% می رسه اصلا به صلاح ما نیست که این قدر روی همه اقلام محصولات کشاورزی سرمایه گذاری کرده ، سفره های آب زیر زمینی رو با حفر چاه های عمیق بخشکونیم و مسیر رودخانه ها رو سد کنیم و نابودشون کنیم و . . .  

 

حالا این حرف چاه های عمیق و توسعه غیر اصولی زمین های کشاورزی با ما چه کرده ؟ سفره آب زیرزمینی رو خشکونده ، تمامی تالابها و دریاچه ها رو نابود کرده دیگه از دریاچه ارومیه، بختگان، تشک، پریشان، کافتر، گاوخونی، هورالعظیم،‌هامون، جازموریان چیزی نمونده.عیسی کلانتری می گه  تا 20 نهایت 25سال دیگه جنوب البرز و شرق زاگرس غیرقابل سکونت می‌شه . اینا همه اش واسه چیه ؟ واسه این که نمی دونیم از این چند مثقال آبی که در دامن طبیعتمون هست چجوری استفاده کنیم . 

 

بهمن پارسال نتایج مطالعه جدیدی که ناسا انجام داده بود منتشر شد . اونها طی یک بازه 7 ساله که از سال 1382 آغاز شده  متوجه شده اند که بخش‌هایی از ترکیه، سوریه، عراق و ایران که در امتداد حوزه آبگیر رودخانه‌های دجله و فرات قرار دارند، 144 کیلومتر مکعب از کل ذخیره آب شیرین خود را از دست داده‌اند یعنی  144میلیارد مترمکعب( محض مقایسه بد نیست بدونین کل ذخیره سد کرج 200میلیون متر مکعبه .یعنی به اندازه 720 سد کرج آب شیرین نابود شده!! ) به عقیده اونها 60%  از این فقدان آب ،ناشی از استخراج بیش از حد آبهای زیرزمینی موجود در سفره‌های آب زیرزمینی منطقه است. اونها گفته اند که داده‌ها نشان از نرخ هشدار دهنده‌ای از کاهش ذخیره کلی آب در حوزه آبگیر رودخانه‌های دجله و فرات دارد. پس از هند، این حوزه دومین نرخ سریع از دست دادن ذخایر آب زیرزمینی را در جهان به خود اختصاص داده است.  

 

این یعنی یه بحران بزرگ بزرگ بزرگ بدتر از هر بحرانی که تا کنون این آب و خاک به خودش دیده .

 

  

.... 

کامنت برگزیده   

نیره گفته : قبلا هم گفته بودم که بخش کشاورزی رو نمیشه تعطیل کرد. خیلی ها بیکار میشن و ملت هم گرسنه میمونن.
به نظرم مشکل از جای دیگه آب میخوره: گندیدن نمک!
عمده این چاه ها رو نهادهای دولتی زدن و به قانون توجهی نکردن. بخش خصوصی نمی تونه چنین تخریب عظیمی به وجود بیاره.
ضمن اینکه باید دولت برنامه ای بذاره برای کنتزل سیستم های آبیاری کشاورزی و اونا رو از سنتی کم کم به مدرن تبدیل کنه تا آب هدر نره
همین الان تیو شهرها 50 درصد آب شیرین به دلیل فرسودگی شبکه توزیع و لوله ها هدر میره بعد هی به مردم میگن صرفه جویی کنین!
راه دیگه ش تصفیه فاضلاب شهرها و استفاده مجدد از اون برای کشاورزی هست که اینم تو ایران فقط یه شوخیه!
همین الان در اطراف تهران کلی باغ زمین خشکیده هست که آب برای کشاورزی ندارن. اگه آبی که تو تهران مصرف میشه بعد از تصفیه برگرده به روستاها هم مشکل کشاورزی حل میشه هم تهران تو فاضلاب خودش فرو نمی ره
بیشتر ریزش منازل مسکونی به دلیل همین سست شدن زمین در اثر ریزش چاه هاست... 

 

 

نظرات 14 + ارسال نظر
ترمه شنبه 29 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 12:20

چندین سال پیش به خاطر آب کشور ما با کشور همسایه اش جنگید.
این سال ها به خاطر آب استان های همسایه با هم می جنگند.
چند سال بعد به خاطر آب هر خانه ای با خانه ی همسایه خواهد جنگید.

کدوم جنگ بابت آب بود ؟
اما با همه حرفهای این کامنتت موافقام با کمال تالم همینه

shirin شنبه 29 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 14:45 http://ladolcevia.blogfa.com

رگبار عزیز این واقعیات حقیقتا درد دارند. امان از حاکمان نادان و مردم بی توجه. امان ...!

بله متاسفانه . حکاممون هم چندان بهتر از عواممون تو این فقره فکر نمیکنند

nani شنبه 29 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 17:22 http://www.abcd1.blogfa.com

سلام.
نمی دانم دریاچه ی ارومیه را از نزدیک دیده اید یا نه؟؟ یادم میاد بچه که بودم می رفتیم دریا و بساطی داشتیم برای خودمان شنا قایق و...... عین یه دریای واقعی.
حالا وقتی می روی انجا تا چشم کار می کند شوره زار است و هوای نمک الود

من بچگیم دیدم و همین چیزسی که می گی بود اما الام فقط عکسای دلخراشش رو تونستم ببینم و گذارم واون طرف ها دیگه نیافتاده

بولوت شنبه 29 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 17:25 http://maryamak.blogfa.com/

باز اگه این آب برای محصولات درست هدر میرفت یه چیزی! اعصاب خورد کنش میدونید کجاست؟ که بیشتر این آب نه برای محصولات درجه اولی مثل گندم وسیب زمینی و پیاز و امثالهم. که تو شهر من داره برا کشت تخمه آفتابگردون و کدو هدر میره. چرا باید بیان گندم بکارن؟ محصولی میکنارن که هم فروشش براشون خیلی راحته. هم پول یه کیلوش پول 10 کیلو گندمه! بعد نتیجه ش می شه هم آب شیرینمون از بین میره. هم باید گندم وارد کنیم! هم پیاز سیب زمینی رو با قیمتای نجومی بخریم.

شهر شما کجاست بولوت؟
و ازاون اعصاب خرد کن تر اینه که می دونی که حداقل 30% از محصولات به دست اومده تلف میشن؟

نیره شنبه 29 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 18:26

مسئله اینه که همه فقط و فقط به زمان حال فکر میکنن. به اینکه خر از پل بگذره. بعدش دیگه مهم نیست براشون که چه اتفاقی می افته
سازمان حفاظت از محیط زیست هم فقط یه مترسکه که در برابر اقدامات ادمهای قدرتمند دولتی کاری از دسش برنمیاد.

دقیقا همینه سارمان حفاظت از محیط زیست می شینه و نگاه می کنه در حالی که اکه بخواد مر قانون رو راعایت کنه هیچ نهادی جلودارش نیست اما کاری نمی کنه چوت اعتقادی به این حفاظت نداره

نیره شنبه 29 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 18:49

قبلا هم گفته بودم که بخش کشاورزی رو نمیشه تعطیل کرد. خیلی ها بیکار میشن و ملت هم گرسنه میمونن.
به نظرم مشکل از جای دیگه آب میخوره: گندیدن نمک!
عمده این چاه ها رو نهادهای دولتی زدن و به قانون توجهی نکردن. بخش خصوصی نمی تونه چنین تخریب عظیمی به وجود بیاره.
ضمن اینکه باید دولت برنامه ای بذاره برای کنتزل سیستم های آبیاری کشاورزی و اونا رو از سنتی کم کم به مدرن تبدیل کنه تا آب هدر نره
همین الان تیو شهرها 50 درصد آب شیرین به دلیل فرسودگی شبکه توزیع و لوله ها هدر میره بعد هی به مردم میگن صرفه جویی کنین!
راه دیگه ش تصفیه فاضلاب شهرها و استفاده مجدد از اون برای کشاورزی هست که اینم تو ایران فقط یه شوخیه!
همین الان در اطراف تهران کلی باغ زمین خشکیده هست که آب برای کشاورزی ندارن. اگه آبی که تو تهران مصرف میشه بعد از تصفیه برگرده به روستاها هم مشکل کشاورزی حل میشه هم تهران تو فاضلاب خودش فرو نمی ره
بیشتر ریزش منازل مسکونی به دلیل همین سست شدن زمین در اثر ریزش چاه هاست...

یادمه . البته نمی گم بدون این که کار جانشین براشون پیدا کنیم هم رو تعطیل کنیم که . این کار زمان بره . باید سناع جانشین ایجاد شن و به تدزیج اینها به اون سمت حرکت کنن
با بقیه حرفاتم نیره 120% موافق موافقم !

لیلی یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 00:17

کاملا با شما موافقم. جداً تاسف انگیزه! نمیدونم چی بگم. قبلنا میگفتن به فکر آیندگان باشین، الان آینده که هیچ! داریم خودمون رو هم نابود می کنم. شده اون شعرسعدی که فرمود:
یکی بر سر شاخ و بن می برید خداوند بستان نظر کرد و دید

بگفتا گر این مرد بد می کند نه بر من که بر نفس خود می کند
از مسئولان که بگذریم ( چون هیچ امیدی نیست بهشون) خود ما مردم عادی هم خیلی مقصریم با این نوع مصرفمون چه آب، چه پلاستیک و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی ، چه توجه به پاکیزگی شهر و چه های بسیار دیگر!!!!!

نکته خوبی گفتی جوری داریم نابود می کنیم که این تبعات این نابودی به زودی گریبانگیر همین نسل حاضر میشه آیندگان رو بی خیال !
اصلا راستش رو بخوای لیلی می خوام بگم این گرفتاری ما عمده عمده اش برای فهم همین مردمه

نگاه یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 01:03

من شدیدا رو محیط زیست حساسم-به حدی که هر بار طبیعت گردی برم با دیدن زباله و رودهای پر آشغال در واقع روزم کوفت میشه

بزن قدش پس نکاه

یاس یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 01:04 http://www.soundsoflife.blogfa.com

حالبه که این چند سال اخیر که یکم بارون اومد همون 4 تا آگهی هم که برای صرفه جویی در مصرف آب بود قطع شد. مردم هم که سریع همه چیزو فراموش می کنن.

آره والا دیدی ؟ خود مسئولین هم تا بهوشن زور نیاد عین خیالشون نیست

ترمه یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 08:19

منظورم اروندروده.

الان گرفتم

Maman Falco یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 12:55

من هم با شما هم عقیده هستم که مقول محیط زیست برای ما ناشناخته و یا غیر ضروریه و خوب بخش بزرگیش به فرهنگ و ادب و رسوم ما بر میگرده. که مردم راحت طلب و خود خواهی‌ هستیم- البته منظورم توهین نیست و خود من هم یکی‌ از همین مردمم.
به نظافت خانه خودمون کاملا مقیّد هستیم تا آنجا که به مهمان اجازه وارد شدن با کفش را نمیدیم ... از طرف دیگر بدون عذاب وجدان اشغال تو خیابان و پیاده رو می‌ریزیم، کیسه زباله را دقیقا کنار سطل شهرداری می‌گذiرdم و نه داخلش، جوی آب را می‌بندیم و وقتی‌ باران میاد و شهر مختل می‌شه خانواده شهردار و رئیس جمهور و ... را مورد عنایت قرار میدیم ... تمایلی به جدا کردن زباله‌های پلاستیک و کاغذ نداریم و محیط ماشین خودمون باید تمیز باشه و ریختن آشغال از پنجره عیب نیست ... و شما خودتون این داستان‌ها را بهتر از من می‌بینید هر روز.

به نظرم باید خودمون در وحله اول از همین قدم‌های کوچک شروع کنیم و به خصوص به کودکان اهمیت تمیزی محیط را به همان اندازه منزل یاد بدیم که فکر کنم امید زیادی به نسل پیر ما دیگه نیست. اینها پله‌های اول هستند. فندامنتی برای بحث های بعد‌ی شما ... و امیدوارم که روزی مردم ما به این نکات هم حساس بشند که "محیط زیست" رابطه مستقیمی‌ با سطح فرهنگ هر کشور داره. به امید آن روز

اتفاقا افسانه جان من هم مدتی است که به این نتیجه رسیدم که به ما بزرگترها امدی نیست باید روی نسل کودک و کوچیک کار کنیم . باید کلاسهایی برای اونها داشته باشیم یا این که این متون وارد کتب درسیشون بشه .باورت نمیشه من بزرگترهایی رو دیده ام که از لحاظ کلاس و تریب در سطح بالا ولی آدمایی بودن که برای طبیعت و محیط زیستشون تره هم خرد نمی کردن . مثلا به راحتی آشغالا رو از ماشینشون می ریختن کف اسفالت. آشغال رو هر موقعی میذاشتن دم در و خیلی از این کارای این جوری .
فندامنتی چیه ؟

Afsaneh یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 13:21

شالوده؟ اساس؟

بولوت یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 16:10 http://maryamak.blogfa.com/

شهر من تو آذربایجان غربیه.

نه دیگه نشد ! کدوم شهر ؟ اونجا اقلا 17تا شهر داره !

بولوت دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 13:09 http://maryamak.blogfa.com/

از میان آن اقلن 17 شهر تنها یکی شهر من است! اسمشم نمیگم!
خوی به ضم خ.

من که آخر نفهمیدم کدوم شهر؟!!!

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد