کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

هفتمین رئیس جمهور - (2) شکست شهردار

 

حسن روحانی سابقه کار اجرایی چندان مهمی نداره . پیشتر نماینده مجلس بوده و نماینده رهبری در چندجای مختلف مثل شورای امنیت و مجمع تشخیص مصلحت . آدم با سر و صدا و جلب توجه کنی نبود . یه جورایی همیشه در سایه بوده  . مهمترین پستش مذاکره کننده هسته ای بود در دوره خاتمی .  به نظر نمی اومد سابقه کاریش بتونه کسی رو جلبش کنه در جایی که باقر قالیباف حضور داره .    

 

 

من خودم فکر می کردم قالیباف برنده این انتخابات بشه . نظرسنجی هایی زیاد دیدم که اون رو در صدر قرار می داد . آدمهای زیادی رو می دیدم که بهش اعتقاد داشتند که آدمیست کاربلد و مدیر و ریاستش در نیروی انتظامی و شهرداری رو شاهد حرفشون می گرفتند . آدمی که می تونه این اقتصاد مادر مرده رو سرو سامانی بده . آدمی افراطی نمی دونستندش و به نوعی کسی بود که چندان وارد دعواهای حیدری نعمتی نمی شد و سرش تو کار خودش بود . همشهری های من که بسیار دیده بودم از شهردارشون راضی اند. اصلاح طلبان و سنتی های زیادی بودند که بهش دل بسته بودند. کثیری از نماینده های مجلس ، بخشی از نیروهای نظامی ، ائمه جمعه ، . . . حمایتش می کردند .فضای رسانه ای انتهای سال قبل و ابتدای امسال رو ببینید . 

 

اما توی این انتخابات، قالیباف دو جا بی سیاستی کرد و گاف داد و همون ها زمین زدش . اول وقتی بود که هنوز رفسنجانی تازه اسم نوشته بود و صلاحیتش هم تایید نشده بود به شدت به او تاخت و متهمش کرد به ایجاد اختلاف با رهبر (فیلمش رو دیدم که با بغض و حرص این ها رو می گفت ) . البته رفسنجانی کنار گذاشته شد و آرایی که مال رفسنجانی بودن و می تونستند مال او باشند رو از دست داد. من خودم موج مخالفت با این نوع بیان قالیباف رو تو فضای مجازی خبرگزاریهای داخلی خیلی زیاد دیدم که قالیباف رو بر حذر کرده بودند از رفتن این جور راه ها که بعضی ها ! قبلا رفته بودند. 

 

 دوم وقتی بود که در مناظره سوم ، روحانی رو متهم کرد که در حالی که او که فرمانده نیروی انتظامی بوده موافق دادن مجوز به دانشجوها بوده ، روحانی نمی خواسته به دانشجوها مجوز برگزاری گردهمایی بده که روحانی درجا جواب داد که شما می گفتی بدید که ما گازانبری قائله رو جمعش کنیم . با این گاز انبری بودن! ، آرای اصلاح طلب ها رو هم از دست داد و مجموعا 6میلیون رای معادل 16% بیشتر رای نیاورد .

 

راستش هنوز هم به نظر من محمدباقر قالیباف سپاهی سابق ، پلیس سابق و شهردار فعلی از معدود آدمهای با لیاقت و مدیر و کاربلد در این نظامه که دوست دارم دولت جدید از تواناییهاش در پستی اساسی و مهم استفاده کند که خیر و برکتی برای خودش و این ملک و ملت داشته باشه .

 

ادامه دارد  

 

.... 

 

 

کامنت برگزیده  

 

امیر گفته : یادمه که 8 سال پیش هم بعضی ها از موفق بودن احمدی نژاد تو شهرداری و کاربلد بودنش صحبت می کردند ، نمی خوام که قالیباف را با احمدی نژاد مقایسه کنم ولی به نظر من مهمترین فاکتور برای رییس جمهور لایق و مدبر اینکه بتونه یه کابینه قوی و متخصص از افراد با تجربه و کاربلد تشکیل بده که روحانی به خاطر معتدل بودنش خیلی بهتر از رقیباش می تونه این کار را انجام بده و نخبگان طیف اصلاح طلب و اصولگرا را به سمت خودش بکشونه. امیدوارم که این کار را انجام بده و از مشاوره آدم های بزرگ و باتجربه ای که در کنارشن بخوبی استفاده کنه.
من اخبار تبلیغات نامزدها را دنبال می کردم و با نظر سایه موافقم . خصوصا اون اواخر ،فکر کنم سه شنبه بود، که تا می تونست به روحانی حمله کرد.
درباره نظر سنجی ها باید بگم که تنها نظرسنجی که نزدیک به نتیجه انتخابات بود نظرسنجی ایرنا بود که اونم بخاطر این بود که دولت نامزدی در انتخابات نداشت . بقیه نظرسنجی ها که دست ارگانهای اصول گرا بود همه می گفتند که قالیباف اوله که با توجه به تجربه انتخابات قبلی، بی اعتبار بودنش را راحت می شد حدس زد . سال 84 در دور اول نظرسنجی ها نشون می داد که قالیباف دومه ولی دیدیم که از احمدی نژاد و کروبی هم کمتر رای آورد و در جایگاه چهارم نشست.
فراموش نکنید که قالیباف صراحتا از حضور نیروهای مسلح در عرصه اقتصادی حمایت کرد که به نظر من این ضعف خیلی بزرگیه و در مورد سیاست خارجی و پرونده هسته ای و دفاع از آزادی بیان ، دیدگاه های روحانی خیلی روشن تر از بقیه بود. 

 

نظرات 14 + ارسال نظر
داش بهی دوشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:01 http://behii.persianblog.ir

بحث سوتی و گاف دادن نبود
اینجا الان اختلاف بین چنتا رای نیست که بگیم بخاطر این دوتا باعث شد مثلأ هزارتا یا نه دو هزارتا از رای هاشون کم شه
به شخصه از کسایی بودم که قبل از بازی دو روز اخر اصلاح طلبان مطمئن بودم رقیب ایشون جلیلیه
چون بقول شما ما بقی سابقه کاری درست درمونی ...
ولی قصه دو چیز است کسایی که دور شهردار را گرفته بودند و قرار بود مثلا برایش کار کنند
از جلو دیده مشان
با چسم هایم دیدم که دو زار نمیارزن سرتاپایشان با ان کار کردنشان
کار به جایی رسیده بود که امیدم بر این بود در دوم یک هفته بس شب و روز وسایلمان را خودمان برداریم و ببریم و فلان جا مستقر شیم و شروع کنیم به کار که ...
1. شهردار بازی برنده شده را باخت بخاطر دو گروه نادان
2. ملت بردند بخاطر یک بازی تاکتیکی دو روز آخر

یعنی شما معتقدی اطرافیان شهردار باعث زمین زدنش شدن؟

ستاره دوشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:15 http://derakhshesh3tare.blogfa.com

شاید درست می‌گید... اما به نظر من اگر جلیلی و ولایتی و رضایی کنار می‌کشیدند رای قالیباف تکونی می‌خورد و حداقل به دور دوم کشیده می‌شد... ولی مناظره دوم رو موافقم که سوتی داد....

طرفدارای جلیلی که به خون قالیباف تشنه ان و نمی دونم چرا اصلا ؟ اما رضایی و ولایتی شاید

عطیه دوشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:20 http://zendegi-va-porharfi.persianblog.ir

به نظرم اگه شهردار باقی بمونه که عالی یه. چه اشکالی داره کاری رو که توش موفقیت بوده رو بازم ادامه بده...

بله این هم حرفیه ولی فکر نکنم خودش راضی باشه دیگه

م . ح . م . د دوشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:47

آقای قالیباف تو مناظره ورژن جدیدی از " بگم بگم " رونمائی کرد !

تو دولتی که قراره اخلاق حرف اولو بزنه بهتره جای اینجور آدما نباشه

من این جوری فکر نمی کنم که با یه خطا باید از تمام خدمات یک نف رگذدشت

بانوی بهمن ماه دوشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:31 http://bahmanbanoo.persianblog.ir/

یک گاف مهم دیگه شم این بود که تو دوران تبلیغاتش تو جمع بسیجی ها گفته ازینکه تو مسئله کوی دانشگاه روی موتور نشسته و با باتوم دانشجوها رو میزده افتخار میکنه. این صحبت به گوش دانشجوها میرسه و تو جمع دانشجوها وقتی بخاطره این حرفش ازش انتقاد میشه میگه : نه من این حرفو نزدم و علنا زیرش میزنه !
این چند میلیون نفری که بهش رای دادن تهرانیا بودن بخاطره زحمتاش تو شهرداری و گرنه ما همشهریاش که به خونش تشنه ایم !

البته ظاهرا اون یه نوار تقطیع شده بود که بعد کل نوار دراومده بود و این جور ینبوده ولی کاری بود که شده بود .
از تهرانی ها 2.5میلیون بیشتر شرکت نکرده بودن بانو و خیلی هاشون به روحانی رای داده بودن . باید تو همشهریهاتوت بیشتر بگردین !!

بولوت دوشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:41 http://maryamak.blogfa.com/

من از رفتارش تو مناظره خیلی تعجب کردم. مرد گنده یعنی عقلش نمیرسید روحانی واینمیسته نگاهش کنه؟ بلاخره جوابش رو میداد. حالا شاید انتظار این جواب رو نداشت. ولی هر جوابی هم داده میشه به ضررش بود. مگه این که فکر میکرده روحانی تو جواب میگه درست میفرمایید من اشتباه کردم اون موقع.

منم نمی دونم چی فکر میکرد والا!!

سایه دوشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:24

این جناب توی جمع های تبلیغاتی بسیار دو رو بود. اگه با چشمای خودم ندیده بودم باور نمی کردم یکی بتونه اینجور دورو باشه!!

تو اون جمع ها نبودم و نمی تونم قضاوتی داشته باشم سایه عزیز

ترمه دوشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 13:02

می خونمت.

عجب

ترمه دوشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 13:57

مسخره می کنید؟ حاضری زدم خب!

اوه . از اون جهت !

امیر دوشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 14:43

یادمه که 8 سال پیش هم بعضی ها از موفق بودن احمدی نژاد تو شهرداری و کاربلد بودنش صحبت می کردند ، نمی خوام که قالیباف را با احمدی نژاد مقایسه کنم ولی به نظر من مهمترین فاکتور برای رییس جمهور لایق و مدبر اینکه بتونه یه کابینه قوی و متخصص از افراد با تجربه و کاربلد تشکیل بده که روحانی به خاطر معتدل بودنش خیلی بهتر از رقیباش می تونه این کار را انجام بده و نخبگان طیف اصلاح طلب و اصولگرا را به سمت خودش بکشونه. امیدوارم که این کار را انجام بده و از مشاوره آدم های بزرگ و باتجربه ای که در کنارشن بخوبی استفاده کنه.
من اخبار تبلیغات نامزدها را دنبال می کردم و با نظر سایه موافقم . خصوصا اون اواخر ،فکر کنم سه شنبه بود، که تا می تونست به روحانی حمله کرد.
درباره نظر سنجی ها باید بگم که تنها نظرسنجی که نزدیک به نتیجه انتخابات بود نظرسنجی ایرنا بود که اونم بخاطر این بود که دولت نامزدی در انتخابات نداشت . بقیه نظرسنجی ها که دست ارگانهای اصول گرا بود همه می گفتند که قالیباف اوله که با توجه به تجربه انتخابات قبلی، بی اعتبار بودنش را راحت می شد حدس زد . سال 84 در دور اول نظرسنجی ها نشون می داد که قالیباف دومه ولی دیدیم که از احمدی نژاد و کروبی هم کمتر رای آورد و در جایگاه چهارم نشست.
فراموش نکنید که قالیباف صراحتا از حضور نیروهای مسلح در عرصه اقتصادی حمایت کرد که به نظر من این ضعف خیلی بزرگیه و در مورد سیاست خارجی و پرونده هسته ای و دفاع از آزادی بیان ، دیدگاه های روحانی خیلی روشن تر از بقیه بود.

من هم الان همین رو می پذیرم که روحانی می تونه کابینه بهتری تشکیب بده و آدم با سیاست تری هم هست . اما این که شهرداری احمدی نژاد رو با شهرداری قالیباف یکی کنیم عین بی انصافیه .
من نمی دونستم که قالیباف از حضور نیروهای مسلح در اقتصاد دفاع کرده بود که این به نظر من بدترین تصویمه

sanjaghak دوشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 15:09

سلام دوست من...
نمیدونم با این پستتون میخواید برسونید که دوست داشتید قالیباف رای بیاره؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
ولی من به شخصه مخالفم.به دو جهت
1- ایشون اگه شهردار خوبیه که هست ...بهتره همونجا بمونه و به خلق خدا خدمت کنه که صد چندان هم بهتر و بیشتر می تونه اینکاررو انجام بده...علاوه بر تهران میشه اختیاراتی بهش داد که بتونه تو شهرهای بزرگ دیگه هم نفوذی و نظارتی داشته باشه...
2- سابقه فعالیت تو قبل از شهرداریشون و خیلی قبل ترهاشون زیاد مناسب نبوده و ضمن اینکه به نظر من و گواه تاریخ افراد نظامی به درد مدیریت کلان و برخوردهای دیپلماتیک مناسب نبوده و نیستند....
البت نظر این حقیره و شاید اشتباه هم توش فاوون....تا بعد...

من کاملا با بخش دوم کامنتت موافقم

آبینه دوشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 17:00

من البته خوشحالم ازشکست شهرداروایشان رادرحدواندازه رییس جمهورنمی دانم؛لزومایک شهردارخوب که نمی دانم چقدراجماع هست درخوب بودنش،یک رییس جمهورموفق نخواهدبود.

نه خوب بودنش که واقعا هست

Maman Falco سه‌شنبه 28 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:05

می‌دانم که در این روزها باید خیلی فکر کنیم که از این به بعد چه کار باید بکنیم و چه کار نباید بکنیم. بخصوص به نظر من خیلی باید به تجربه سال‌های ۷۶ تا ۷۹ برگردیم و ببینیم چه اشتباه‌هایی کردیم که الان بهتر است تکرارشان نکنیم (می‌دانم شرایط فرق دارند ولی به نظر من شباهت‌های مهمی هم دارند). من هم دارم مثل همه در این مورد فکر می‌کنم و نوشته‌های بقیه را می‌خوانم و قاعدتا اگر چیزی به ذهنم برسد می‌نویسم. هنوز سرم شلوغ‌تر است از آن است که بتوانم سر فرصت فکر کنم.

اما در این نوشته می‌خواهم اعضای کابینه روحانی را حدس بزنم. بیشتر به عنوان تفریح. و البته به نظر من وزرایی که روحانی به مجلس معرفی می‌کند تا حدود زیادی جهت‌گیری او و انتظاراتی را که می‌توانیم ازش داشته باشیم نشان خواهد داد (و این را هم می‌دانم که در این دو سه ماه همه سیاسیون تا می‌توانند فشار می‌آورند که روی ترکیب این کابینه تاثیر بگذارند). در عین حال من فکر می‌کنم ترکیب کلی کابینه روحانی تا حدودی قابل حدس است. این‌هایی که این‌جا می‌نویسم کاملا بر اساس شناخت همین‌جوری از روحانی و اطرافیانش و جریان‌های سیاسی است و به هیچ خبر یا اطلاعات ویژه‌ای دسترسی ندارم. بعدش هم طبعا همه این‌ها به نظر من است و حدس است و از این حرف‌ها. خودتان اول هر جمله یک «به نظر من» بگذارید. در کل این را هم بگویم که به نظر من بیشتر آدم‌های کابینه روحانی چهره‌های آشنای دهه ۷۰ خواهند بود. مدیران رده‌بالای دولت دوم هاشمی و آدم‌های اصلی مجلس پنجم.

- محمدباقر نوبخت آدم اصلی اقتصادی روحانی است. احتمالا معاون‌اول خواهد بود یا رئیس سازمان برنامه و بودجه یا وزیر اقتصاد (قاعدتا به تصمیم خودش بستگی دارد). در دهه هفتاد و در مجلس پنجم (و شاید چهارم هم) مخبر کمیسیون تلفیق مجلس بود و سه ماه آخر سال هر شب یازده به بعد می‌آمد در تلویزیون و یکی دو ساعت مذاکرات و مصوبات آن روز را توضیح می‌داد و من خوره هم بیشترش را نگاه می‌کردم.

- وزیران و مدیران اقتصادی دولت دوم هاشمی آدم‌های اصلی اقتصادی کابینه خواهند بود. آنها همین الان هم یا از آدم‌های اصلی ستاد روحانی هستند یا از آدم‌های نزدیک به او حساب می‌شوند: نعمت‌زاده، ترکان، نجفی، شافعی، جهانگیری، نهاوندیان، عبدالعلی‌زاده.

- به خاتمی و اصلاح‌طلبان دو سه تا پست فرهنگی و اجتماعی می‌دهد، از بین وزارت ارشاد، آموزش و پرورش، آموزش عالی، ورزش و جوانان، محیط زیست. اگر مسجدجامعی در انتخابات شوراها شرکت نکرده بود به نظرم اصلی‌ترین گزینه وزارت ارشاد بود، گرچه هنوز هم محال نیست. پورنجاتی هم گزینه محتمل دیگری است. قاعدتا وزارت آموزش عالی را هم به عارف پیشنهاد می‌کند که باید ببینیم می‌پذیرد یا نه.

وزرای سیاسی از روحانی‌های دست‌راستی میانه‌رو (مثل خود روحانی خواهند بود). مثل یونسی که قاعدتا انتخاب اول او برای وزارت اطلاعات است. یونسی شش، هفت سال سابقه وزارت اطلاعات دارد و از نزدیک‌ترین آدم‌ها به روحانی است. اگر خامنه‌ای مخالفت نکند، یونسی وزیر خواهد شد و با توجه به سابقه او این به نظر من اتفاق خیلی خوبی است. مسیح مهاجری هم گزینه دیگری است. در مورد وزارت کشور واقعا ایده‌ای ندارم.

- وزیر خارجه بعید نیست عوض نشود. راستش من قبل انتخابات هم تصورم این بود که هر کس رئیس‌جمهور شود صالحی را دست نمی‌زند. هم نسبتا وجهه دارد، هم دو سه تا زبان بلد است، هم این‌قدر خنثی است که با هر کسی می‌تواند کار کند، و هم این‌که خامنه‌ای با او موافق است. اگر روحانی در اطرافیانش کسی نداشته باشد که خیلی مشتاق وزارت خارجه باشد احتمال دارد صالحی بماند. اگر بخواهد صالحی را عوض کند، واعظی (که به عنوان نماینده‌اش به تلویزیون آمد و با باقری مناظره کرد) انتخاب اصلی است.

- راست‌های سنتی هم قطعا چند تا سهم دارند. شاید یکی از وزیران اقتصادی (آل‌اسحاق) و یک معاونت رئیس‌جمهور و ریاست یک یا دو سازمان.
.
.
.
این متن از وبلاگ " آق بهمن " هست که به دلیل آقا فیله براتون کلش را گذ1شتم. من هم تا حدود زیادی کابینه را به این شکل میبینم. اینم لینکش
http://bahmanagha.blogspot.de/2013/06/blog-post_16.html

کامنت جالبی بود مرسی

نیره جمعه 31 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:12

مسئله دیگه تاکیدش روی کارهای انجام شده در تهران بود
خوب شهرستانی ها خیری ازش ندیدن که رای بدن بهش
چه بسا از اینکه این همه پروژه توی تهران انجام داده عصابنی هم بشن و احساس کنن حقشون ضایع شده

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد