کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

آرگو در ایران ۵۸

 

 آرگو رو بالاخره دیدم . بعد از کلی حرف و حدیث فراوونی بر علیهش از دوست و آشنا شنیده بودم که ضد ایرانیه و تصویری غیر واقعی از مردم ایران نشون میده و مضحکه و ایران علیه هالیود شکایت رسمی کرده . . .. باید بگم که نخیر، هیچ کدوم از این ایرادات بهش وارد نیست .  

 

بن افلک (کارگردان و بازیگر نقش اول) فیلم رو خیلی خوب و خیلی طبیعی ساخته بود . با این که لوکیشین هاش در ترکیه فیلمبرداری شده بود نه در ایران ،تونسته بود به مقدار خیلی زیادی برای کسایی که اون دوره رو دیده اند مکانها رو باور پذیر کنه . اون بدون این که بخواد شعار بده و حرف بزنه که چی درسته و چی غلط داستان رو به روونی روایت می کنه به طوری که متوجه نمیشین چه مدته روی صندلی نشستین و دارین فیلم رو تماشا می کنین .  

 

جالبه که در ابتدا فیلم تعریف می کنه که چرا مردم شاه رو بیرون کردند و چرا به سفارت حمله کردند . این چیزیه که براش یه منطقی قائله . جالب یه دیالوگی بود که بین دوتن از مقامات بالای سیا . میگه کارتر (رئیس جمهور وقت آمریکا )این چند وقت این قدرر ریده که می تونه باهاش یه هرم درست کنه! یعنی می خوام بگم که بدون پیش داوری خاصی وارد داستان میشه . 

 

صحنه حمله به سفارت ،خوب و باورپذیر بود و به کسایی که می گن فیلم مردم رو هیجانی و غیر قابل باور به تصویر کشیده ،نمونه حمله به سفارت انگلیس در 30سال بعد (همین دو سال قبل) در ایران رو یادآور میشم . عکسهاش در اینترنت موجوده. نوع برخورد مردم با خارجی ها همین بود که در فیلم دیده می شد . اون بازاری هایی که نمی ذاشتن از مغازه شون عکس بگیرن و دعوا راه انداختن هنوز هم در ایران هستن و برای یه عکس ،دعوا راه میاندازن . این مورد رو من خودم چندین بار به چشم دیدم .  

 

خود فیلم یک تریلر جذاب بود بدون زد و خورد و تیراندازی . هیمن حسی که تماشاچی می دونه اگه این 6نفر کارمند سفارت دستگیر بشن و اگه بشن چی میشه آدم رو تا انتهای داستان می کشونه . داستانی که همه عالم ،آخرش رو میدونن . این هنر کارگردانه .

  

... 

 

کامنت برگزیده  

 

مامان فالکو گفته : فیل ارگو را یک ماه پیش دیدم. فیلم خوش ساختی هست و بن افلک - هنرپیشه مورد علاقه من نیست - بازی‌ بسیار خوبی ارائه داده. راستش من هم نمی‌فهمم چرا برخی‌ از هم وطن‌ها نسبت به این فیلم جبهه گرفتند چون یک رویداد سیاسی- تاریخی‌ هست که به عینه اتفاق افتاده و کتمانش هم بی‌ فایده هست. کما اینکه هنوز‌ تو تظاهرات‌ها پرچم میسوزونند و کارهای بچگانه انجام میدند و فریاد مرگ بر سر به آسمان می‌پیچه و دولت ایران از چی‌ می‌خواد شکایت کنه بابت فیلم راستش این را هم نمی‌فهمم. فیلم سعی‌ داشت بیطرف باشه و بدون غرض و موفق هم شد اما من و حتی خیلی‌ از دوستان ایرانی‌ هم معتقدیم فیلمی در خور جایزه اسکار نبود. به عنوان مثل فیلم لینکلن خیلی‌ خیلی‌ - حتی به زعم کریتیک در اینجا - جلوتر بود. اما خوب این فیلم روی احساس و وطن پرستی‌ مردم آمریکا به درستی‌ انگشت گذاشت و شاید درستش هم همین بود که این فیلم اسکار را ببره.

 

نظرات 13 + ارسال نظر
نیلوفر سه‌شنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 10:11 http://delneveshtehayenilo.blogfa.com/

من هنوز موفق به دیدنش نشدم اما تعریفشو شنیدم بی خود نیست که جایزه گلدن کلوپ رو گرفته ، خیلی جالبه می گن چون بر علیه ایرانه جایزه گرفته یکی نیست بگه اینجا همون جایی بود که فرهادی هم بابت جدایی نادر از سیمین هم جایزه گرفته . واسه اون موقع خوبه واسه الان بده . علاوه بر اون چون رشته ام هم به این قضایا ربط داره باید بگم کاملا" درسته و چیزی واسه شکایت کردن وجود نداشت

اینایی که این حرف رو می زنن فکر می کنن اسکار هم یه چیزی مثب جشنواره فجره که یه چند نفر داور دست چین شده میان و اعلام می کنن فلان فیلم رو دوست داشتیم و فلان فیلم رو نه .
آرگو جازیه بهترین فیلم اسکار رو هم گرفت و سیستم رای گیری اسکار این جوریه . فهرست نامزدها برای حدودا ۶۰۰۰ عضو فعال فرستاده میشود.(نه ۶نفر داور انتخابی دولت! ) اعضای گروه های مختلف افراد مربوط به حوزه خودشان را به عنوان نامزد انتخاب می کنند(کارگردانان به کارگردانان رای می دهند، نویسندگان به نویسندگان، بازیگران به بازیگران و غیره)؛ به استثنای فیلم های خارجی، مستند و انیمیشن که توسط کمیته ای خاص متشکل از اعضای تمام حوزه ها انتخاب می گردند. در بخش خاص انتخاب بهترین فیلم، تمامی اعضا صلاحیت انتخاب نامزدها را دارند. اعضای گروه های مختلف افراد مربوط به حوزه خودشان را به عنوان نامزد تعیین می کنند. سپس برندگان در دور دوم رای گیری که در آن تمامی اعضا در بیشتر گروه ها از جمله بهترین فیلم حق رای دارند انتخاب می شوند.
آرگو هم همین جوری رای گرفت . اصلا از چی می خوان شکابت کنن ؟!

الف سه‌شنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 10:56

من در صحنه های اخر داشتم از فرط هیجان می مردم ..خیلی دوست داشتم اونها از ایران سالم و صحیح برن ..اصلا من به این فیلم به چشم یک ایرانی نگاه نکردم ..فقط به عنوان فیلمی که اتفاقی تاریخی از تاریخ کشور ما رو بازسازی کرده بود و البته با چاشنی هالیوود مخلوط کرد ه بود نگاه کردم ... خب فکر نکنم به این فیلم به چشم یک حادثه تاریخی نگاه کرده باشن در حافظه تاریخی جامعه اونها گروگان گرفته شدن چندین نفر از هموطنانشون در ایران تاثیر بدی گذاشته وحق داشتن که این فیلم رو انتخاب کنند ...اما اون سرباز توی فرودگاه (که اتفاقا ایرانی بود) خیلی کاریکاتوری بود ووحشتناک

دقیقا همین بود . هیجان آخرش قوی بود این قدر که من هم دلم می خواست موفق بشن ! خودم از این حسم خنده ام گرفته بود . آخرش رو که می دونستم !!
اما اون پاسدار آخری طبیعی بود . از این جور آدمها که اسلحه به دستشون می گیرن و فکر میکنن که خدایی هستند بری خودشون به پستت نخوردن تا حالا؟

نیره سه‌شنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:18 http://salimi.blogfa.com

اتفاقا من آخرش رو نمی دونستم. یعنی بعد دیدن فیلم فهمیدم داستانش واقعی بوده! فکر میکردم تخیل رو با واقعیت قاطی کردن.
از این جهات که میگید فیلم نسبتا خوب بود. ولی در حدی نبود که اسکار بگیره. یعنی در مقایسه با اسکارهای سالهای قبل کیفیتش خیلی پایین تر بود.

نه به نظر من هم اسکار بهترین فیلم رو نمی گرفت ولی ظاهرا اون ۶هزار نفر نظرشون با من و تو فرق داشت !

نیره سه‌شنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:20 http://salimi.blogfa.com

شاید دلیل اینکه گفتن فیلم غیر واقعی هست این باشه که نسل فیلم بین و اسکار بین ایران تو سال 58 اصلا نبوده یا بچه بوده! ماها اون فضا رو درک نکردیم...اون خشونتها و اعدامهای بی حساب و کتاب و...

آره چون این چیزا دیده نشده به نظر واقعی نمیاد ولی واقعا همین جور بوده

شیرین سه‌شنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 12:20 http://ladolcevia.blogfa.com

منهم فیلم رو خیلی دوست داشتم. در سینما بهمراه دوستان غیر ایرانی فیلم را دیدم و اصلا مجبور نشدم شرمنده باشم!
کسانی که از تصویر برادران ناراحتند حتما تا بحال با حراستی ها سر و کارشان نیفتاده!


حق داری اصلا شرمندگی نداشت . هیچ جور عقب موندگی یا حماقتی برای ایرانی ها تصویر نشده بود

سارا سه‌شنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 15:08 http://biadonyabesazim.blogfa.com

فکر میکنم افلک سعی کرده یک از خودشون ایراد بگه، یکی از ما. باز یکی از خودشون یکی از ما. نه؟ در واقع نخواسته بگه آدم بده کیه.

درست می گی یه طرفه به قاضی نرفته . در واقع آدم بد خاصی وجود نداره .حتی گروگان گیرها . مثلا معصومه ابتکار رو نشون میده که سخنگوی گروگان گیرها بوده و دانه دانه می گوید که چرا ما این کار رو کردیم و شاه رو باید برای محاکمه پی بفرستین

گلابتون بانو سه‌شنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 15:45 http://golabatoonbanoo.blogsky.com/

من از اینش که از افغانیا برای نقش ایرانیا استفاده کرده بودن که فارسی رو با لهجه افغانی حرف می زدن خوشم نیومد!
فیلم جذابی بود. خصوصا من که اصلا نمی دونستم آخرش چی میشه و نمی دونستم جریان فیلم واقعی بوده. اما سعی کرده بود آمریکایی ها رو زیادی درست و موجه جلوه بده!

خب آره بعضی جاها طرف لهجه افغانی هم داشت ولی نمیشه گفت که ضعف مهمیه . خب بله بالاخره فیلم آمریکایی بود دیگه

دختری از یک شهر دور سه‌شنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 22:14

من این فیلمو قبل اینکه اسکار بگیره دیدم... یعنی راستش ندیدم...
من یکی از آدمهایی ام که کاملا با انقلاب مخالفم و حرصم میگیره هر چی در این باره میشنوم! این فیلم هم کاملا روو اعصاب بود! احتمالا اگه تا آخر فیلم نگا میکردم ناخن که هیچ دست برام نمیموند! اونقدر خل بازی و نفهمی ملت اون دوره برام مسخره و اعصاب خورد کن بود که نتونستم تا آخر فیلم نگا کنم! شاید برای آمریکایی ها این یه فیلم جذاب باشه اما برای من ایرانی که توو این بدبختی دارم بزرگ میشم هیچ حس هنری و لذت بخشی نداشت!
و اینکه میشل اوباما اعلام کرد برنده شدن آرگو رو اونجاش خیلی سیاسی بود! حتی تا اینجایی که من چون مراسم رو از تلوزیون ترکیه میدیدم مجری برگشت گفت بازم یه حماسه سیاسی آمریکایی برنده اسکار شد! گفت من نمیدونم کی قراره این آمریکا دست از سر ایران برداره!
اما اینکه ایران بیاد شکایت کنه دیگه خیلی مزخرفه! چون خود خود واقعیت بود!

واقعا متاسفم که این جوری شد . کاشکی می شد که بدور از گرفتاری ها و تعصبات میدیدی و ازش لذت می بردی

Maman Falco چهارشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:42

سلام آقای رگبار عزیز

یک مدتی‌ که سفر بودم دسترسی‌ به اینترنت نداشتم و خوشحالم میبینم که کافه با پشتکار و جدیت رو به راه.

همسر من هم ارادت خاصی‌ به این مجموعه داره و هر بار که تلویزیون فیلم یا کارتون را پخش می‌کنه برای هزارمین بار باید ببینه و هر بار انگار که مرتبه اولش هست، اینقدر با شور و ذوق می‌بینه.

فیل ارگو را یک ماه پیش دیدم. فیلم خوش ساختی
هست و بن افلک - هنرپیشه مورد علاقه من نیست - بازی‌ بسیار خوبی ارائه داده. راستش من هم نمی‌فهمم چرا برخی‌ از هم وطن‌ها نسبت به این فیلم جبهه گرفتند چون یک رویداد سیاسی- تاریخی‌ هست که به عینه اتفاق افتاده و کتمانش هم بی‌ فایده هست. کما اینکه هنوز‌ تو تظاهرات‌ها پرچم میسوزونند و کارهای بچگانه انجام میدند و فریاد مرگ بر سر به آسمان می‌پیچه و دولت ایران از چی‌ می‌خواد شکایت کنه بابت فیلم راستش این را هم نمی‌فهمم. فیلم سعی‌ داشت بیطرف باشه و بدون غرض و موفق هم شد اما من و حتی خیلی‌ از دوستان ایرانی‌ هم معتقدیم فیلمی در خور جایزه اسکار نبود. به عنوان مثل فیلم لینکلن خیلی‌ خیلی‌ - حتی به زعم کریتیک در اینجا - جلوتر بود. اما خوب این فیلم روی احساس و وطن پرستی‌ مردم آمریکا به درستی‌ انگشت گذاشت و شاید درستش هم همین بود که این فیلم اسکار را ببره.

در مورد کنسرت هم حتما بهتون خوش خواهد گذشت و چون ریتمیک هست خوابتون نمیبره. من هم چهار سال پیش در کنسرت استاد شجریان با همه ارادتی که بهشون دارم خوابم برد. در ضمن عطیه با هدیه سی‌ دی من را با این گروه آشنا کرد- سلام عطیه جان.

براتون فروش خوبی را در نمایشگاه آرزو دارم و اگر هنوز تهران بودم یک سری بهتون میزدم.

خوشیهاتون مستدام.

منظورت کارتون آستریکسه ؟‌چون اینجا هنوز کارتونش نیوده به جز همون یه مورد
من هم نمی دونم چرا این جله گیر علیهش درست شد ؟
پس شما هم ؟!!
مرسی . دوست داشتم می تنستم زیارتتون کنم

ستاره چهارشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 14:42 http://derakhshesh3tare.blogfa.com

از نظر بنده این فیلم از نظر هنری اصلا جذاب نبود... کاری به داستانش ندارم که گرچه اونم سیاه‌نمایی‌های زیادی داشت که به ذائقه خیلی‌ها خوش اومد و برای خیلی‌ها نیز ناخوشایند بود...
اینکه از نظر هنری برای من نوعی جذاب نبود به این خاطر بود که به زود می‌تونستم بشینم پای فیلم... صحنه‌هایی که اصلا خنده‌دار بودند بیشتر تا شبیه به واقعیت مثل اواخر فیلم که ایرانی‌ها مثل ببخشید، اسگل‌ها، می‌دوند دنبال هواپیما... کاملا غیر واقعی... ببخشید دیگه درسته ایرانی هستیم اما این قدرم ابله نیستیم که... اون ابتدا هم برای منطقی کردن روند فیلم لازم بوده...
به هر حال از نظر بنده اصلا شایستگی جایزه اسکار رو نداشت و اسکارش کاملا سیاسی بود... مخصوصا اعلام اون توسط همسر رئیس‌جمهور آمریکا...
برای بنده که شخصا فیلم‌های اسکار رو هر سال تهیه می‌کردم و سعی می‌کردم ببینم و به نوعی فیلم‌های انتخاب شده در اسکار رو هنرمندانه تر می‌دونستم، واقعا دردناک بود انتخاب چنین فیلم متوسطی به عنوان بهترین فیلم اسکار... و ملاکم برای انتخاب فیلم‌های خوب طبیعتا دیگه کسب جایزه اسکار نخواهد بود...

فیلم یه فیلم تریلر بود با همه مشخصات یه همچین فیلمی و بهنظر من هم همچین فیلمهایی هنر خالص نیستند و ادعایی هم ندارند اما سیاه نمابی ای در اون نبود . ضعفهایی چرا . تو صحنه پردازی تفاوتهایی بود که اهمیت چندانی نداشت .
اما ایرانی ها رو اصلا اسکل نشون نداده بود . اتفاق زیرک و حواس جمع نشون داده بود که برای مثال کاغذهای ریز ریز شده رو کنار هم چسبونده بودن و از اون به اصطلاح کانادایی ها عکس گرفته بودند .
نه تنها تو به نظر خیلی های دیگه از جمله خودم اسکار به لینکلن می رسید بهتر بود ولی نمبشه گفت چون این مطالق سلیقه ما نبوده پس فبلم بدی هم بوده

نسرین پنج‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 00:30

عمق فاجعه اینجاست که به یه بابایی کلی پول دادن که بره از حقوق ملت ایران دفاع کنه و هالیوود رو بکشونه به دادگاه تا خودمونو مسخره همه دنیا نکنیم ول کن نیستیم

پس فقط اون بین افلک مبوده که پول خوبی به جیب زده اون وکیله هم حالش رو می بره !!

بولوت شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 17:30 http://maryamak.blogfa.com/

منم فیلم رو دیدم کلی تعجب کردم که این کجاش ضد ایرانیه؟
تازه به نظرم بیشتر ضد هالیودی و ضد آمریکایی اومد. توش کلی هالیود رو مسخره کرده بود و نقشه هایی که برای برگردونن کارمندای سفارت داشتن رو نقشه های مسخره نشون داد! اون قسمت آخرم که ماموریت نجات رو کنسل کردن که از همه بدتر.

در تکمیل حرفت باید بگم که اون جایی که رفته بود با اون گریموره صحبت کنه و همه اش به هالیوود تیکه میانداختن رو یادت میاد ؟

ستاره چهارشنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 13:05 http://derakhshesh3tare.blogfa.com

جمعآوری کاغذ‌ها هم که خیلی جالب بود چون یه عده کودک و زن در حال چسباندن کاغذ‌ها بودند که از نظر بنده با عقل اصلا جور در نمی‌آید؟
در مورد صحنه‌های آخر فیلم که به دنبال هواپیما می‌دویدند و داد و بی‌ داد می‌کشیدند نهایت ابله‌ بودن ایرانی‌ها رو نشون می‌داد که بنده چون در حیطه کارهای فرودگاهی بسیار بوده‌ام اصلا درست نبوده و غیر قابل باور بوده...

نکته اول برای من هم شگفت انگیز بود . یعنی چی که چند تا بچه کوچیک کاغذها رو کنار هم می گذاشتند ؟
نکته دوم به نظرغیر عادی نمی اومد .می خواستند با ماشین بپیچند جلوی هواپیما که بلند نشه . این چه ابله بودنیه ؟
ولی از این نکات ریز که بگذریم باید گفت که کلیتش نه تنها ضد ایرانی نبود که ضد هالیوودی هم بود

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد