کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

خورشید خانوم مهربون

 

 

 

در زمینه رفع این آلودگی هوای شهر باید بگویم که برای هر نسخه ای باید به حال و روز مریض توجه کرد . تهران شهری 700کیلومتر مربعی است که ته کاسه ای قرار گرفته که از چندطرف در محاصره کوههای چندهزار متریست ،شمال ، شمال غرب ،جنوب و جنوب شرق .این آلودگیها نمی توانند به وسیله باد پراکنده و از شهر دور شوند چون 70% بادهای شهر ضعیفند و جهت مشخصی هم ندارند . بارندگی هم در تهران بسیار کم است چیزی حدود 250میلیمتر در سال که مقایسه کنید با کوالالامپور با 2500 و کراچی با 1520 و باکو با 1150 میلیمتر در سال !   

 

پس نتیجه ای که می گیریم این است که برای رفع آلودگی هوا، به هیچ عنوان روی عوامل طبیعی اطرافمان نمی توانیم تکیه کنیم . باید دست روی زانوی خود گذاشته و عمل کنیم . اما جدا از راهکارهای توصیه شده در پست قبل باید بگویم یکی بهترین کار ها در ایران این است که از پتانسیل موجود کشورمان استفاده کنیم که همان استفاده از انرژی های پاک مثل خورشید است .  

 

 

ایران در کمربند خورشیدی واقع شده و دارای زمینهای بلااستفاده بسیار در این مسیر است، می‌توان از آنها برای ساخت نیروگاه های خورشیدی استفاده کرد. موقعیت جغرافیایی ایران در بین مدارهای 25 تا 45 درجه عرض شمالی و در منطقه‌ای که به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در بین نقاط جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد. میزان تابش خورشیدی در ایران بالاتر از میزان متوسط جهانی است و به طور متوسط سالیانه بیش از 300 روز آفتابی داریم . تابش خورشید بزرگترین منبع تجدیدپذیر کره زمین است. به طوری که اگر فقط یک درصد از تابش صحراهای جهان توسط نیروگاه های حرارتی خورشیدی بکارگرفته شود، می‌تواند کل تقاضای برق سالانه جهان را تامین کند!

 

البته در حال حاضر قیمت تمام شده انرژی خورشیدی درمقایسه با قیمت تمام شده سوخت‌های فسیلی گران‌تر است اما با توسعه و صنعتی شدن این انرژی ،هزینه تمام شده کاهش خواهد یافت .  

 

 

پیوست : این دو عکس رو که سارا از هواپیما گرفته یکی روی تهران و دیگری خارج از تهران با هم مقایسه کنین .تاسف باره  

 

 

.... 

 

 

کامنت برگزیده  

 

 

شیرین گفته : بهره برداری از انرژی خورشیدی یکی از راه حل هاییست که بعنوان یک شیمیست صنعتی - شیمیست محیط زیست بشدت کشته و مرده اش هستم.حضرات باید بجای پرداختن به موضوعات عجیب و غریب - مثلا گذرنامه بانوان زیر چهل سال- در زمینه کمک رسانی و یارانه به داوطلبان نصب تجهیزات و پانل های خورشیدی کمک کنند. مثلا میشود به امر مهم بازیافت زباله ها هم بپردازند که یکی از بهترین نتایجش استفاده از بخش ارگانیک زباله هاست برای تولید انرژی برای ادارات دولتی مثلا.تصویب قانون در مورد زمان مجاز و درجه حرارت مجاز را اندازی سیستم های گرمایشی. ایران تنها جایی است که با اولین باران پاییزی و در حالیکه براحتی و با یک پوشش مناسب میتوان خود را با تغییر دما تطبیق داد در همه جا سیستم های گرمایشی تا آخرین درجه روشن و همه پنجره ها باز میشوند!پیشنهاد میکنم شهروندان تهرانی منتقد به تصمیم گیرندگان اول از خود شروع کنند و همگی درجه سیستم های گرمایشی را از 1 تا 5 درجه کاهش دهند. همین میزان در کاهش مصرف سوخت فسیلی و کاهش آلاینده های اولیه و ثانویه هوا بسیار موثر است. اگر باور نمیکنید قرار بگذاریم که یک دوره فشرده شیمی آلی اتمسفر روی اسکایپ در خدمتتان خواهم بود! 

  

 

نظرات 7 + ارسال نظر
گیل دختر چهارشنبه 15 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 12:27 http://barayedokhtaram.blogfa.com

راهکار شما هم منطقیه و هم تا حد زیادی کاربردی ... فقط یه مشکلی وجود داره جناب رگبار ... اونم اینکه که مفصلای این زانو خیلی وقته آرتروز گرفته ...

نیره چهارشنبه 15 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 18:03 http://salimi.blogfa.com

استفاده از انرژی خورشید رو حداکثر میشه برای برق مصرفی منازل به کار برد. با این ترافیک و بنزین و ماشین چه کنیم؟ خوب میدونیم که استفاده از ماشین های برقی تو کشورمون تقریبا یک رویاست و تحقق این امر سالها زمان می بره.

- خب قدم به قدم دیگه . باید کیفیت سوخت و خودرو ها رو بالا برد و حمل و نقل عمومی رو فعال کرد

شیرین چهارشنبه 15 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 18:46 http://ladolcevia.blogfa.com

بهره برداری از انرژی خورشیدی یکی از راه حل هاییست که بعنوان یک شیمیست صنعتی - شیمیست محیط زیست بشدت کشته و مرده اش هستم.
حضرات باید بجای پرداختن به موضوعات عجیب و غریب - مثلا گذرنامه بانوان زیر چهل سال- در زمینه کمک رسانی و یارانه به داوطلبان نصب تجهیزات و پانل های خورشیدی کمک کنند.
مثلا میشود به امر مهم بازیافت زباله ها هم بپردازند که یکی از بهترین نتایجش استفاده از بخش ارگانیک زباله هاست برای تولید انرژی برای ادارات دولتی مثلا.
تصویب قانون در مورد زمان مجاز و درجه حرارت مجاز را اندازی سیستم های گرمایشی. ایران تنها جایی است که با اولین باران پاییزی و در حالیکه براحتی و با یک پوشش مناسب میتوان خود را با تغییر دما تطبیق داد در همه جا سیستم های گرمایشی تا آخرین درجه روشن و همه پنجره ها باز میشوند!
پیشنهاد میکنم شهروندان تهرانی منتقد به تصمیم گیرندگان اول از خود شروع کنند و همگی درجه سیستم های گرمایشی را از 1 تا 5 درجه کاهش دهند.
همین میزان در کاهش مصرف سوخت فسیلی و کاهش آلاینده های اولیه و ثانویه هوا بسیار موثر است. اگر باور نمیکنید قرار بگذاریم که یک دوره فشرده شیمی آلی اتمسفر روی اسکایپ در خدمتتان خواهم بود!

-چه کامنت عالی ای !
-منم موافقم که ما از خودمون شروع کنیم . این حرارتی که تو خونه هاست برای چله تابستونه نه وسطای پاییر و زمستون .
-این کلاس شیمی آلی اتمسفر هم خوب چیزیه . چجوری باید ثبت نام کرد ؟

سارا چهارشنبه 15 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 22:56 http://biadonyabesazim.blogfa.com

هر چی که نداریم، همون رو می خواهیم.
مثلا انرژی هسته ای. (حالا اون بحثش بماند که چه اهمیت ویژه ای داره و ...).
هیچکی نمیگه انرژی خورشیدی حق مسلم ماست. چون از بس داریمش، نمی بینیمش.

جایی خوندم: توی تهران باد غرب به شمال قوی تره. یعنی برعکس تصور که هوای نیمه شمالی و بالای تهران رو بهتر می دونیم، در بعضی نقاط، بدتر هم هست. توی روزنامه هم یکی از مناطق شدیدا آلوده رو اقدسیه و شهرک چشمه و ... دیدم.

-بله از بس داریم قدرش رو نمی ونم

یک لیلی پنج‌شنبه 16 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 12:27 http://yareaftab.blogsky.com

جناب رگبار
اول عرض کنم از آشنایی با شما به دلیل علاقه و احساس مسوولیتی که نسبت به مسایل زیست محیطی دارید خیلی خوشحالم.
زمان دانشجویی که شیراز بودم، هر وقت مدت اقامتم در تهران از دو روز بیشتر می شد، صبح روز دوم با عفونت چشم از خواب بیدار می شدم. این چند وقت با خودم فکر می کنم واقعا بدن ما چقدر عجیب خودش رو با شرایط محیطی مطابقت داده که دیگه اثری از اون عفونت نیست. وقتی فکر می کنم دوده و غباری که با چشم دیده می شن چطور ظرف دو سه روز می تونن یک خونه ی تمیز رو حسابی خاک آلود و کثیف کنن، دیگه باید از ذرات نامرئی که وارد بدنمون شدن و میشن فاکتور بگیریم به نظرم الان در عروق و نایژه های ما قشر ضخیمی دوده و غبار و سایر آلودگی جا خوش کرده :(
و اما در مورد این خورشید و آفتاب مهربون، می دونید قوانین مشوق سرمایه گذاری در بخش انرژی های تجدیدپذیر داریم؟ اما در اجرا کمیت مان لنگ است؟ می دونید به اعتقاد یکی از اساتید دانشگاه بازرگانی چیبای ژاپن، انرژی خورشیدی ایران می تونست به برون رفت کشورهای صنعتی از بحران 2008 کمک زیادی بکنه؟ و این نظر دقیقا قبل از بحران مطرح شد؟ صد افسوس از منابعی که داریم و نداریم.

نه نمی دونستم این قوانین موجودند . اجرا هم میشن؟

حکایه پنج‌شنبه 16 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 13:50 http://hekayeh.blogfa.com/

باز هم خورشید کارسازتر است.

نیره جمعه 17 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:32 http://salimi.blogfa.com

سفر رفتید؟ کم پیدایید!

-نه هستم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد