کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

تاریخ آمریکا رو بخونیم

 

 

 

آمریکا قدرت اول دنیاست و هیچ کس حتی دشمنای اون نمی تونن این رو منکر بشن

 

 

تولید ناخالص داخلی آمریکا، 25% تولید ناخالص جهانیه و تولید 3 تا کشور غول دنیا یعنی چین ، ژاپن و آلمان روی هم به اندازه آمریکا نیست .  مال ما ؟ سهم تولید ناخالص ما فقط نیم درصده ! یعنی این که تولیدات آمریکایی ۵۰برابر تولیدات ایرانی هستند !!!  

 

اونها دومین تولید کننده گندم و اولین تولید کننده پنبه، توتون، میوه، گوشت و پنیر در جهان اند. اونها به لحاظ تولید نفت در رتبه سوم و به لحاظ تولید گاز در رتبه دوم جهان قرار دارند و اولین ارتش دنیا رو دارند . اونها سومین صادر کننده و اولین وارد کننده جهان اند. اونها . . . 

  


بله آمریکا قدرت اول دنیاست و هیچ کس حتی دشمنای اون نمی تونن این رو منکر بشن و شناخت اون به همه ما می تونه کمک کنه که کشور و ملت بهتری بشویم . این که ببینیم چجوری آمریکا این جوری شده و ما هم این جوری ! آیا تو این تاریخ 400ساله شون از اول همین جوری موفق و ابرقدرت بودن ؟ خوب نیست که تاریخ آمریکا خونده بشه و بفهمیم چه راهی رفتند و ما چه راهی باید بریم ؟  

  

فکر می کنین اونها از همون ابتدا این جوری موفق و برجسته بودند؟ فکر می کنین که صنعتشون از اول پیشرفته بود ؟ فکر می کنین که آزادی بیانشون از اول همین جوری درخشنده و پیشرو بود ؟ فکر می کنین در اون جا همیشه مردمش به حقوقشون می رسیدند ؟ فکر می کنین اون همیشه ابرقدرت بود ؟ 

 

اگه ما بدونیم که اونها هم تو 300سال قبل همین مشکل آزادی بیان رو داشتن و روزنامه نگارها و کاریکاتوریست ها رو برای نوشتن یه مطلب علیه مقامات و کشیدن یه تصویر اونا به زندان می انداختن ، اگه بدونیم اونها حق اعتصاب برای رسیدن به خواسته های مشروعشون رو نداشتن و دولت اعتصاب گرها رو به زندان می انداخت و رهبرانشون رو می کشت ، اگه بدونیم که تا 50 سال قبل یه سیاه رو تو رستوران سفیدها راه نمی دادن و حالا یه سیاه رئیس جمهورشون شده ، اگه بدونیم چندین بحران مالی داشتن و ازش درس گرفتن و دیگه اون بحران رو پشت سر گذاشتن ، اگه بدونیم تلاشهاشون رو در اکتشاف و ساختن و ساختن  ، اگه بدونیم . . .    

 

من که فکر میکنم می تونیم مقایسه ای بین خودمون و اونا انجام بدیم و از راههای اونا درس بگیریم  . اشتباهاتشون رو تکرار نکنیم و پیروزی هاشون رو الگو نماییم . می تونیم برای خودمون هم گرته برداری کنیم و بفهمیم که نابرده رنج ، گنج براشون میسرنشده .   

 

  

                            

 

 

من هفته قبل تاریخ آمریکا رو در یه قالب ساده و دوست داشتنی خوندم و به شما هم برای شروع ، کتاب «آمریکا» به قلم و تصویرگری لاری گونیک و با ترجمه محمود مزینانی رو پیشنهاد می دم . قیمت کتاب در دو جلد ۷هزار تومنه و در اون ، تاریخ آمریکا در ۱۹ فصل با زبانی ساده و طنز آمیز و با تصاویر کمیک روایت شده . روایت ساده و طنز آمیز ازتاریخ 400ساله آمریکا که در کنار کارتون‌هایی که توسط نویسنده کشیده شده جذابیت خاصی به کتاب بخشیده طوری که از خوندنش خسته نمی‌شین .   

 

  

.... 

 

 

کامنت برگزیده  

 

گیل دختر گفته : هوم ... چه جالب ... طرح رو جلدشو دوس داشتم ... تا حد زیادی با حرف تیراژه موافقم ...اما اگه نگاهی به تاریخ بندازیم متوجه میشیم که اکثر کشورهای پیشرفته و قدرتمند دنیا این تاریخچه خونین رو اشتن ...از انگلیس و فرانسه بگیر تا حتی خیلی از کشورهای آسیایی که پیشرفت خوبی داشتن مثل ژاپن . انگار این خونریزی ها و بی توجهی و بیرحمی نسبت سایر کشورها اما در عین حال مسئول بودن نسبت به مردم خودشون بخشی از سیاست کشورهای توسعه یافته ست ...طوری که همین الانشم میبینیم در فجایعی که آمریکا توی عراق و افغانستان و خیلی از کشورهای دیگه مرتکب شده و میشه تنها نیست و خیلی از قدرتهای بزرگ دنیا ازجمله کشورهای اروپایی همراهیش می کنن ...
با این وجود این یه واقعیته که تو خیلی از زمینه ها که این کشور توش سرآمده برای پیشرفت باثی کشورها الگوی خوبی میتونه باشه ... اما نکته ای که وجود داره اینه که اغلب در الگو برداری ها دیده شده که نکات منفی هم همراه نکات مثبت وارد فرهنگ و زندگی کشوری که الگو برداری می کنه میشه ...

 

 

نظرات 16 + ارسال نظر
تیراژه چهارشنبه 8 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:34 http://tirajehnote.blogfa.com

آمریکا کشوریست با سیاست های فوق العاده کثیف
مادری مهربان برای شهروندانی که برایش عزت و ابرو و پیشرفت علمی میاورند والبته سرمایه دارهایش
و گرگی درنده برای باقی کشورها
من اعتقادی به این ظاهر مردم فریب و مهربان و دموکراتش ندارم
امریکا کثیف است و در راه منافعش از انجام هیچ کاری فروگذار نیست
برای من تاریخ و تمدن و هیچ چیز این کشور مهم نیست گرچه تایپ همین چند خط را هم مدیون صنعت و دانش این کشورم اما یادم نمیرود این هیولا سالیان سال خون کشورهای دیگر را مکیده تا این شده که هست...چیزی برای نازیدن ندارد.

تیراژه عزیز این که ما بخشی از هویت و رفتار کشوری رو نپسندیم یه چیزه و این که ما نتونیم ازش درسهای خوبی بگیریم یه چیز دیگه است . اگه این کتاب رو بخونی متوجه میشی که حرفات درسته . تو اونجا به دخالتهای آمریکا در ویتنام در آمریکای لاتین اشاره شده .به اجحافهایی که در حق سرخپوستا و سیاها شده . به دخالتهاش در خاورمیانه و شرق دور به این که چجوری حق مردم خودش رو پایمال می کرده و به خیلی چیزای دیکه .
ولی به این هم باید من اشاره کنم که هر کشوری تو تاریخ خودش این کارها رو کرده و میکنه اگه بتونه ولی شدت وغلظتشون داره در اثر آگاهی ها کم و کمتر میشه . این چیزینه که من دوست دارم خودم بدونم و دوستانم بدونن

سهیلا چهارشنبه 8 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:41 http:////http://soheyla-taha.blogfa.com

ای کاش سردمدارانمون هم بفهمن که :
دشمن دانا بلندت می کند .....برزمینت میزند نادان دوست

ترمه چهارشنبه 8 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 12:18

یه پست بسیار عالی. اصلا فوق العاده.
یه سری آدم توی همین کره ی خاکی تقریبا با همین امکانات و محدودیت های ما تونستن در مدت بسیار کوتاه پیشرفت شگفت انگیزی داشته باشند. چرا از تجربه هاشون استفاده نکنیم؟
البته مسئله اینه که به نظر بعضی از عزیزان، وضعیت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی در آمریکا عالی نیست. خوب هم نیست. بلکه بده!
اصلا مهم مسائل معنوی و اخلاقیه که خوشبختانه ما در وضعیت بسیار مطلوبی به سر می بریم و هاله ی نوره که بالای سر تک تکمون دیده میشه!
از معرفی کتاب ممنون.
راستی یادم رفت بگم به نظر من کشورهای اسکاندیناوی الگوهای بهتری هستن. البته مطالعه م کافی نیست.

- قابل دار نبود .
- من فکر کنم روحیات ما و آمریکایی ها بیشتر شبیه تا اسکاندیناویا

نیره چهارشنبه 8 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 12:29

ای بابا
اگه بنا به مقایسه باشه ما با خیلی ها میتونیم مقایسه بکنیم
ژاپن
کره
چین
امارات
ترکیه
اگه آمریکا خیلی دور از دسترسه اینه که دور نیستن! در طول 20-30 سال چنان از ما جلو زدن که حالا برای دلداری دادن باید خودمون رو با افغانستان مقایسه کنیم!!!!!!!!!!

-بله متاسفانه دوبی مثال دم دست تریه انگار

مهردخت چهارشنبه 8 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 18:58

به نظر من این مقایسه ممکن نیست چون اون‌جا هرگز سابقه‌ی حکومت ایدئولوژیک نداشته و دیانتشون به سیاستشون نچسبیده بوده. این تفاوت قابل اغماض نیست.
ممنون از معرفی کتاب

- از قضا اون ها همیشه مذهبی ترین حکومت ها رو در دوره معاصر داشتند

علی بتاکم چهارشنبه 8 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 22:24 http://betacam.blogfa.com/

ای کاش مسئولان هم این واقعیت ها رو درک می کردن

مهتاب چهارشنبه 8 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 22:41

منم مثل تیراژه از سیاست امریکا متنفرم متنفر و خشمگین مردمشونم به نظرم دوست داشتنی نیستن البته چیزای قابل تحسینم زیاد دارن ترجیح می دم مثل آلمان و ژاپن پیشرفت کنیم نه انگلیس و آمریکا ولی بابت معرفی کتاب ممنونم دوست دارم بخونمش

-من هم عاشق آلمانی ها هستم . اونها که برای خودشون غولی اند

گیل دختر چهارشنبه 8 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 23:43 http://barayedokhtaram.blogfa.com

هوم ... چه جالب ... طرح رو جلدشو دوس داشتم ... تا حد زیادی با حرف تیراژه موافقم ...اما اگه نگاهی به تاریخ بندازیم متوجه میشیم که اکثر کشورهای پیشرفته و قدرتمند دنیا این تاریخچه خونین رو اشتن ...از انگلیس و فرانسه بگیر تا حتی خیلی از کشورهای آسیایی که پیشرفت خوبی داشتن مثل ژاپن . انگار این خونریزی ها و بی توجهی وب یرحمی نسبت سایر کشورها اما در عین حال مسئول بودن نسبت به مردم خودشون بخشی از سیاست کشورهای توسعه یافته ست ...طوری که همین الانشم میبینیم در فجایعی که آمریکا توی عراق و افغانستان و خیلی از کشورهای دیگه مرتکب شده و میشه تنها نیست و خیلی از قدرتهای بزرگ دنیا ازجمله کشورهای اروپایی همراهیش می کنن ...
با این وجود این یه واقعیته که تو خیلی از زمینه ها که این کشور توش سرآمده برای ژیشرفت باثی کشورها الگوی خوبی میتونه باشه ... اما نکته ای که وجود داره اینه که اغلب در الگو برداری ها دیده شده که نکات منفی هم همراه نکات مثبت وارد فرهنگ و زندگی کشوری که الگو برداری می کنه میشه ...

-خیلی ممنون از این جواب و در واقع تکمله مناسب و جامع واقعا
-منم همین رو میگم . خوبها رو برداریم بدها رو بذاریم

amine پنج‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 09:06

از نظر من علت تمام پیشرفتها در هر کشوری چه امریکا چه مالزی مطالعه هست. ایران کشوریست با تمدن بسیار بسیار کهن. دانشندانی در تاریخ خود دارد که هنوز هم به آنها و نامشان مینازیم اما بد نیست کمی هم به بخش کتاب و کتاب خوانی امریکا توجه کنیم:

کتابخانه کنگره آمریکا واقع در واشینگتن دی سی پس از کتابخانه بریتانیا در لندن، دومین کتابخانه بزرگ جهان از نظر تعداد منابع می‌باشد این کتابخانه که متعلق به کنگره آمریکا است، با دارا بودن ۱۳۴ میلیون نسخه احتیاج به بیش از ۸۰۰ کیلومتر قفسه جهت ذخیره سازی کلکسیون خود دارد. گنجینهٔ کتب فارسی این کتابخانه حاوی کتب ارزشمندی همچون نسخه‌های خطی اسکندرنامه نظامی گنجوی، سفرنامه ناصرالدین شاه قاجار، و تفسیر سیزده جلدی مثنوی مولانا جلال الدین رومی اثر سید محمد تقی جعفری می‌باشد.

در حیطه تخصصی، کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده آمریکا (با ۹ میلیون نسخه دارایی) بزرگ‌ترین کتابخانه پزشکی و تاریخ پزشکی جهان است
از دیگر کتابخانه‌های بزرگ آمریکا می‌توان کتابخانه عمومی شهر نیویورک را نام برد

-البته علت اصلی نیست . علت اصلی پشتکار و پشتکار است ولی مطالعه به این پشتکارشون جهت درست داده .
- ممنون از این اطلاعات خوب و جامعی که درباره کتابخونه کنگره دادی .عالی بود

مهسا پنج‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:46

ممنون بابت پستت و معرفی کتاب رگبار جان
اتفاقا چند وقت پیش تو یه جمعی بودم و مقایسه ای بین آمریکای اون دوره و کشور الانمون بود و صحبت سر این بود که با توجه به پیشرفت های کشورهای جهان در این دوره "اگر بخواهیم" میتونیم خیلی سریعتر از آمریکایی ها در اون دوره پیشرفت کنیم

باید بگم نظر تیراژه خیلی برام جالب بود! مطمئنم خیلی ها هستند که مثل اون فکر می کنند.

و من برخلاف این دوست و دوستان دیگه ای که مثل اون فکر می کنند معتقدم هر موفقیتی درس های زیادی برای یادگیری داره. لزومی نداره ما 100% مثل آمریکایی ها باشیم، کما اینکه نمیتونیم هم باشیم، فقط کافیه نقاط ضعف و قدرت عمل کردشون رو ببینیم و ازش درس بگیریم


-خیلی باهات موافقم .
- بله می شه سزیعتر پیشرفت کرد ما الان الگوهای خوبی جلو رومونه که اون موقع جلو روی اونا نبود

بولوت پنج‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 16:47

آدمی زاده دیگه! گاهی حوصله ی کامنت گذاشتن برای همچین بحث گسترده ای نداره! و دوست داره به حواشی بپردازه!

آیا این عکس مربوط به متعلقات خودتونه؟ و آیا مایع موجود در فنجون چایه؟ اگه هر دو گزینه صحیحه پس شما جز افرادی هستین چای رو توی ظرفی که رنگش پیدا نیست میتونید بخورید! و این برای من عجیبه! بعد از آزمون و خطاهای بسیار متوجه شدم ظرف اینجوری مزه ی چای رو عوض میکنه و فقط ظرف شفافه که چای میتونه توش مزه ی واقعی داشته باشه. همون جوری که قهوه ی فوری توی ظرف شفاف مزه ی متفاوتی داره تا توی ظروف غیر شفاف. (توجه داشته باشید که من توی امتحان کردن نوشیدنی ها در انواع لیوان و ماگ و فنجون و... در جنس های مختلف برای خودم پیشکسوتی هستم!)


-والا بولوت جان بنده چای خور آماتوری هستم توی هرچی که بخورم به نظرم یه مزه ست . اما بیشتر دوست دارم تو فنجونها و ماکهای رنگوارنگ بنوشم !

mehrdokht پنج‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 22:42

aghaye ragbar yek soal dasjtam. shoma miduni baraye tashkil parvanedeye bimeye bikari che madareki lazeme???

-نه متاسفانه . اطلاعی ندارم

راد شنبه 11 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:46

خیلی وقت ها خروجی های کار را نشان می دهند حالا با ایمیل با خاطره تعریف کردن که : آنها چنین اند و چنان اند... ما را ببین؟!

اینکه بدونیم از کجا به اینجا رسیدند ... چه بودند و چه شدند ..
این مهمه.. این ارزش داره ...

امیدوارم به جای آیه یاس خواندن یاد بگیریم که خودمون رو اصلاح کنیم

ممنون بابت این پست

منم ممنون بابت جمله قشنگ آخر

شیواپورنگ شنبه 11 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 12:35 http://www.sheea.blogfa.com

برادر نام انتشاراتی رو بنویسیدلطفا
اونطوری کتاب راحت تر پیدا می شه

انتشارات گام

ilalia پنج‌شنبه 8 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:22

الگو برداری مردم ما چیه، فرهنگ لخت بودن، ازادی جنسی، نژاد پرستی، خشونت، ثروت اندوزی و ...،
حالا بگو آینده نگری، سخت کوشی، ریاضت، به فکر نسل های بعدی بودن، فکر و ابتکار و ... آخه کی حالشو دارهـــــــــــــــــــــــه!!!
آخر سر هم چند تا روشنفکر به افق نگاه میکنن و میگن "جدایی دین از سیاست"

اشرف افغان یکشنبه 13 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 15:06

بنده خدا شما شاید یه روز بتونید خودتون رو با آمریکا مقایسه کنید اما هرگز با مادر تمدن افغانستان مقایسه نمیشوید تمام شاهنامه تاریخ افغانستان است ورق بزنید و جغرافیای آن را مطالعه کنید هرگز نامی از فارس در آن نیست مراد فارس نیست بلکه ایران آریانا همان افغانستان جدید میباشد در عصر اسلامی تمام افتخاراتی که شما اسم میبرید متعلق به افغانستان است اگر ابن سینا هست اگر فارابی ناصر خسرو بیرونی خواجه انصاری سنایی مولوی تا آخوند و سید جمال هست همه افغان هستند امروز مهمترین پستهای جهانی توسط افغان ها اداره میشود متاسفانه شما فاشیستها همین چند سالی را میبینید که کشور ما توسط شما خراب شد و مهاجرین ما را به بردگی گرفتید مطمین باشید سرزمین زرتشت و جمشید و کاوه و اسفندیار و سیاوش و رستم و سهراب دوباره از خاکستر سر بلند خواهد کرد و کشورهای جعلی پاکستان و ایران را به تلی از ویرانه مبدل خواهد کرد روح آریایی زنده است و مجوسیان را به دوزخ راهی خواهد کرد

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد