کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

عاشورا و کارکرد اجتماعی آن

 

 

 دیروز بعد از مدتهای مدید ، به خاطر بنیامین که دوست داشت دسته و زنجیر زنی و علامت کشی و سنج زنی و . . .  رو ببینه روز عاشورا بیرون رفتم و توی عزاداری چند دسته هم توی محله مون شرکت کردم .سالهاست که دیگه تو این جور مراسم نرفته بودم .  

 

شاید از موقعی که دیده بودم که روح حاکم بر این مراسم اختلاف خیلی زیادی با قیام یک آزاده و یک از جان گذشته داره ، شاید از موقعی که می دیدم آدمهایی خودشون رو نوکر امام حسین می دونن که نوکر صد تا شمر و یزید زمانه هستن ، شاید از وقتی که می دیدم چقدر این گفته پرمغز شریعتی که « در عجبم از مردمی که خود، در زیر شلاق ظلم و استبداد زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزادانه زیست» بر خیل به اصطلاح عزاداران حسینی صدق میکنه و این که تنها چیزی که در این مراسم نیست حضور حسینه و خیلی شاید های دیگه . 

 

اما دیروز که بعد از مدتها ، دوباره داخل اینها شدم و سالهایی که با این جریان فاصله گرفته بودم دیگه در من اون توقعاتی که قبلا بود رو ایجاد نمی کرد و نسبت به این پدیده سهل گیرتر شده بودم ،متوجه چیزهای جدیدی شدم که جبهه گیری های قبلی نمی ذاشت اون ها رو ببینم . 

 

الآن عاشورا و محرم برای مردم ایران یه جور همبستگی اجتماعی به همراه داره و می شه به جرات گفت که کارکرد مذهبی خودش رو از دست داده و بسیار کم رنگ شده . این یه جور مراسمه که باید هر سال انجام بشه و داره سال به سال با شکوه تر و با آب و رنگ بیشتری برگزار میشه .  

 

خیلی دسته ها علامت و کتل دارن ، سنج زنی ، نقاره زنی ، طبل زنی دارن . لباسهای هم رنگ ، زنجیر زنی های متحد ، سینه زنی های هم زمان ، اجتماعات بزرگ ، ریسه کشی ، خیمه به پا کردن ها ، نمایش و تعزیه اجرا کردن ها همه گیره . مداحی های جدید و به روز و اکثرا ریتمیک ، حضور تا پاسی از شب مردم و مخصوصا جوونها در کوچه و خیابون ، خوردن چای و شیر داغ ، خوردن شام و ناهار نذری و . . . .  

 

ما ایرانی ها مراسم جمعی عمومی مورد قبول حاکمیت که همه بتونن بیان تو خیابون و ابراز وجود کنن نداریم . داریم ؟! پس این مراسم عاشورا تنها مراسم جمعی ای است که از قبل در وجود جامعه ایرانی بود و هست و الآن همون کارکردی که یه مراسم عمومی شاد در یه کشور خارجی داره ، برای مردم ما پیدا کرده است .  

  

 

.... 

 

 

کامنت برگزیده   

 

نیره گفته : البته مراسم های مشابه داریم. مثل چهارشنبه سوری که همه مردم یک جورایی توش سهیم اند. ولی متاسفانه به دلیل برخورد نامناسب حاکمیت و مدیریت غلط تبدیل شده به چهارشنبه سوزی و از حالت اصلیش فاصله گرفته.
یه جشنواره خیلی خیلی بزرگ هم داریم به اسم نوروز که اون خیلی جنبه بیرونی نداره چون به هفت سین توی خونه ها و دید و بازدید مربوط می شه و کلا در محیط خونه هاست نه بیرون و خیابون. ولی چهارشنبه سوری یک جشن خیابونیه که متاسفانه الان تبدیل شده به لت و پار کردن دیگران و ایجاد صداهای گوشخراش و خطر برای همسایه ها.

  

نظرات 10 + ارسال نظر
رز دوشنبه 6 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:42 http://acme.blogsky.com

شما عجب دل خجسته ای داری امام حسین هدف چیزی نبود که اینا دارن اداشو در میارن و شده محل کسب واسه خیلیا

منتظر دوشنبه 6 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:31 http://hamid35.persianblog.ir

سلام. بله تقریبا همینطوره که شما میگی. اکثرا نمیدونن این سبک عزاداری برای چیه. همه دنبال شفاعت و بهشت رفتن هستن و فکر میکنن اینطوری بهشون میرسن.

سارا دوشنبه 6 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 12:59 http://biadonyabesazim.blogfa.com

آقای رگبار؟
دلیل اینکه از چند روز قبل از تاسوعا و عاشورا، خیابونها شکل امنیتی به خود میگیرند، آیا همین نیست که قراره مردم ایران با هم در یک زمان مشخص، اجتماع بزرگی تشکیل دهند و شدیدا همبستگی داشته باشند و با هم مهربانتر! باشند و همون جو زیبا یک هفته قبل انتخابات ایجاد بشه؟

یک زمانی برای منم دیدن این زنجیر و سنج و دسته و ... هیجان داشت. میرفتم نگاه میکردم و کنجکاویم برطرف میشد. اما الان میرم فقط کنار مردم باشم. خیلی رفتارهای زیبای اجتماعی رو میشه توی این چند روز کشف کرد و لذتش رو برد.


-راستش سارا من بر خلاف تو رفتارهای زیبای اجتماعی خاصی نمی بینم . این هجوم به نذری زیباست؟ این رفتارها فقط یه جور با هم بودنه و پشتش هدف و مفهموم خاصی نیست .

shirin دوشنبه 6 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 13:01

دقیقا به مطلبی اشاره کردید که برای من بسیار بارز بود. شاید 10 سال به دیدن این مراسم نرفته بودم. پریروز (تاسوعا) دقیقا همین مطلب به ذهنم اومد که این آدمها برای عزاداری نیومدن! انگار جنس رفتار آدمها فرق داشت. انگار یکجور گردهمایی پنهانی هست...

نه واقعا برای عزاداری نمیرن

زویا دوشنبه 6 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 13:43 http://zoya31.blogfa.com

من بارها به این موضوع فکر کردم و حق میدم به مردم که بخوان از این فرصت استفاده کنن. اما واقعا با نذریهایی که با هدف دستگیری از مستمندان پخته میشد و حالا یه جور فتح جنگی محسوب میشه مشکل دارم

- منم با اونها مشکل دارم

مهرابه دوشنبه 6 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 13:50

دقیقا فرمایشات شما درست هست. این روزها تنها روزهایی هست که دختر پسرها هرجور بخواهند میتونند بیان بیرون و باهم دیگه قرار بگذارند و تا نیمه شب بیرون باشند و کسی بهشون کار نداشته باشه.
یک چیز دیگه که برام جالب هست صفهای طولانی غذای نذری هست و آدمهایی که با تیپهای فشن تو صف هستند.فقط حرف من شمال شهر نیستا امسال تو مرکز شهر هم که تقریبا هنوز اصالت خودشون رو حفظ کردند این رو دیدم.دوست دارم نظر شما رو هم بدونم البته اگر ممکن هست.

-والا یه عده اینا فکر میکنن این غذای امام حسینه و شفا میده و خوردنش ثواب داره و اینها . یه عده هم هم طناب مفت ببینن خودشون رو دار می زنن از بس دنبال چیزای مفتی هستن . من که تا به حال یه بار هم نرفتم تو صفای این جوری وای سم

شادی دوشنبه 6 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 15:00

سلام

سال قبل هم یه همچین پستی نوشته بودین .

-مرسی از دقت

بولوت دوشنبه 6 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 15:22

مراسم دهه ی محرم برای اکثریت حالت تفریح رو داره و به قول خیلی ها مثل کارناول میمونه.

-اصلا همونه

نیره دوشنبه 6 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 16:37

دقیقا همین طوره که می فرمایید
البته مراسم های مشابه داریم. مثل چهارشنبه سوری که همه مردم یک جورایی توش سهیم اند. ولی متاسفانه به دلیل برخورد نامناسب حاکمیت و مدیریت غلط تبدیل شده به چهارشنبه سوزی و از حالت اصلیش فاصله گرفته.
یه جشنواره خیلی خیلی بزرگ هم داریم به اسم نوروز که اون خیلی جنبه بیرونی نداره چون به هفت سین توی خونه ها و دید و بازدید مربوط می شه و کلا در محیط خونه هاست نه بیرون و خیابون. ولی چهارشنبه سوری یک جشن خیابونیه که متاسفانه الان تبدیل شده به لت و پار کردن دیگران و ایجاد صداهای گوشخراش و خطر برای همسایه ها.

-آره ما چهارشنبه سوری هم داریم که با مساعی آقایون تبدیل به میدون جنگ شده و کمتر خانواده ای دوستش داره .خیلی از آدابش هم از بین رفته مثل قاشق زنی و ....

مهردخت سه‌شنبه 7 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 01:27

شاید کارکرد اجتماعیش برای غالب مردم اینی باشه که شما می‌گین ولی از یه چند شب دلخوش‌کنک و شکم‌پرکنک اون که بگذریم در سطحی بالاتر سود تبلیغاتیش برای کیه؟ آبش به آسیاب کی میریزه؟ نونشو کی‌می‌خوره؟

-نونش رو اینایی که شما منظورتونه می خورن .قبول دارم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد