کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

با یه سارق چه باید کرد ؟ (۱)

 

چند روز قبل که در یکی از خیابونهای مرکزی تهران (تقاطع نواب – مرتضوی ) در روز روشن (ساعت 11:30) چند نفر با فراغ بال تمام ، خیابان رو مسدود کرده و سراغ ماشینی وسط خیابون می رن و در حضور مردم، با چرخاندن زنجیرهای قطور در هوا، به این ماشین حمله کرده و پس از شکستن شیشه ، با تهدید به ضرب و شتم و قتل راننده، هر چه در اون بود رو به سرقت بردند ، 

 

سایت خبری خبرآنلاین خبرش رو کار کرده بود و فیلمش رو هم که از یه دوربین امنیتی گرفته شده بود به عنوان شاهدی بر این مدعا گذاشته بود . اما نکته جالبی که سایت بهش پرداخته بود این بود که اهالی محل چرا فقط حادثه را نگاه می کنند ؟ نه کار دیگه ای ؟ 

 

نظرات خواننده های این سایت واقعا جالب بود . بخشی از اون ها رو بخونید :

-انتظار دارید مردم عادی با اراذل درگیر بشن؟
-اگه خود شما بودید کاری می کردید؟ هیچکس حاضر نیست جان خود را به خاطر یه مبلغی پول به خطر بیندازد.
-مردم که زورو نیستند! نیرو انتظامی بودجه میگیره این کارها رو انجام بده

-خوب اگه یکی از مردم یا همشون باشون درگیر میشدن مردمو میکشتن یا مردم یکیشونو میکشتن بعد حکم این چه جوری میشه ؟ یا مردم میشن قاتل یا اگه هم مردم ناقص شدن یا مردن مینویسید اشتباه کرده درگیر شده .مرد که مرد ! نهایت قاتلشو میگیرن محاکمه میکنن . 

-چرا نبود امنیت رو به مردم ربط میدید؟مردم بیچاره برن جلو کی جون و سلامتشونو تضمین میکنه؟

-نقش پلیس تو مملکت چیه؟!؟

-چرا با طعنه نوشتید"اهالی محل هم فقط حادثه را نگاه می کنند"؟! خب مردم چیکار کنند؟ این نا امنی ها هم تقصیر مردمه؟ برقراری امنیت هم دست مردمه؟ انگار هیچ کس دیواری از دیوار مردم کوتاه تر پیدا نمی کنه.

-کی میگه مردم باید دخالت می کردن ؟؟؟!!!! مگه این شهر مامور نیروی انتظامی نداره؟ فکر کنید عابر با این آدما درگیر بشه خراش بهشون وارد بشه فردا باید غیر از دیه وهزار تا دوندگی همیشه از تهدید بترسه . مغلطه نکنید آقا اینجا جای مانور دادن و درگیری مردم نیست اینجا باید پلیس باشه

-آفرین به این مردم قهرمان !! 

 

و از این دست نظرات باز هم بود . من از این ماجرا متوجه 2 نکته شدم . چون نوشته طولانی میشه نکته اولش رو امروز براتون می گم که درباره نقش دستگاه قضا و پلیسه و نکته دومش که مربوط به کامنتهایی که خوندین و نقش مردم میشه رو فردا .  

 

واما نکته اول . تو هر جامعه ای ممکنه جنایت و سرفت مسلحانه رخ بده و مقصر اولیه اون پلیس نیست . پلیس مسلح و وظیفه شناس هم نمی تونه توی هر کوچه و پس کوچه حضور کاملی داشته باشه . این اتفاقات ،ممکنه که سریع رخ بده و سریع هم تموم بشه . تو این مورد خاص که فیلمش دیده میشه کل ماجرا زیر 60 ثانیه اتفاق افتاده . 

 

مقصر اولیه جامعه است که یه همچین شرایطی رو به وجود آورده که اون ها دزد و راهزن بشن . پس باید به این موضوعات ریشه ای تر نگاه کرد که موضوع بحث این پست ما نیست . اما حالا که جرم رخ داده چه باید کرد ؟ به نظر من کل نیروی انتظامی کشور در این زمینه کم کاری می کنه . چرا ؟  

 

چون با دزدها و راهزن ها قاطع و برنده برخورد ندارند . خیلی از این ها اصلا دستگیر نمی شن و خیلی هاشون هم که دستگیر میشن به راحتی وثیقه می ذارن و بیرون میان و اگه هم بیافتن زندان اونجا تحت تعالیم کارکشته های دزدی قرار می گیرن و جذب باندهای مختلف سرقت میشن . و بارها و بارها سرقت می کنن و این میشه شغل نون و آب دارشون . اون ها دست به سرقت های دیگه ای می زنن و زحمات انسانهای دیگه رو به راحتی و یا به زور ازشون می دزدن و دنبال زندگیشون می رن .    

 

این برای خود من اتفاق افتاد که زمانی من برای شرکتی کار اداری می کردم و کارمندشون بودم . روزی برای شرکت از بانک چکی نقد کردم و 20متر اون طرف تر از بانک ، یه موتوری که دونفرترکش نشسته بودند ،پول رو از دستم زدند و فرار کردند  . پولی که دقیقا معادل حقوق 1 سال من بود رو در عرض 1 ثانیه دزدید و  به چنگ آورد ! و من تا چندین سال داشتم تاوانش رو می دادم . بماند که چه حیثیتی از من رفت .  

 

این نظر منه که باید با دزدها و راهزن های حرفه ای ، قاطعانه برخورد کرد که از ترس این برخورد ،به خودشون اجازه ندن این بشه شغلشون. من نظر اسلام رو درباره قطع دست یک دزد حرفه ای قبول دارم .  

 

می دونم خیلی های شما با این جریان خیلی مخالفین و مدعاهایی دارین . ولی بذارین من هم دلایلم رو بگم بعد اگه خواستین شما هم ردش رو بگین . قبل از که مخالفت هاتون رو بگین باید بگم که این جوری نیست که هر دزدی ای مجازات قطع دست به همراه داشته باشه . در اسلام  شرط های زیادی ذکرشده که قاضی باید بادقت همه اونها را مورد بررسی قراربده و وضعیت مالی سارق ، نحوه ی سرقت ، مقدار مال سرقت شده و موقعیت جامعه را ازحیث اقتصادی بررسی و در صدور حکم خود لحاظ کنه  . باید 16شرط زیر باهم موجود باشه . اگر یکی از این موارد نباشه قطع دست انجام نمیشه : 

 

1ـ سارق به حد بلوغ شرعی رسیده باشد.
2ـ سارق در حال سرقت عاقل باشد.
3ـ سارق با تهدید و اجبار وادار به سرقت نشده باشد.
4ـ سارق با قصد سرقت کرده باشد.
5ـ سارق بداند و ملتفت باشد که مال غیر است.
6ـ سارق بداند و ملتفت باشد که ربودن آن حرام است.
7ـ صاحب مال، مال سرقت شده را مخفی کرده باشد.
8ـ سارق به تنهایی یا با کمک دیگری هتک حرز کرده باشد.
9ـ به اندازه نصاب یعنی 5/4 نخود طلای مسکوک .
10ـ سارق گرفتار نباشد.
11ـ سارق پدر صاحب مال نباشد.
12ـ سرقت در سال قحطی صورت نگرفته باشد.
13ـ محل نگهداری مال، قبلا از سارق غصب نشده باشد.
14ـ سارق مال را به عنوان دزدی برداشته باشد.
15ـ مال مسروق در حرز متناسب نگهداری شده باشد.
16ـ مال مسروق از اموال دولتی و وقف و مانند آن که مالک شخصی ندارد نباشد.
تبصره 1: هر گاه سارق قبل از بیرون آوردن مال از محل اصلی دستگیر شود، حد بر او جاری نمی‌شود.
تبصره 2: هر گاه سارق پس از سرقت، مال را تحت ید مالک قرار داده باشد، موجب حد نمی‌شود. 

 


بعد برای ثابت کردن سرقت هم 3 شرط هست و سرقتی که موجب قطع دست است، با یکی از راه های زیر ثابت می شود:
1 .شهادت دو مرد عادل.
2. دومرتبه اقرار سارق نزد قاضی ،به شرط آن که اقرار کننده بالغ و عاقل وقاصد و مختار باشد.
3. علم قاضی .
تبصره :اگر سارق یک مرتبه نزد قاضی اقرار به سرقت کند، باید مال را به صاحبش بدهد اما حد بر او جاری نمی شود. 

 


و نهایتا در صورتی حد سرقت جاری می شود که شرایط زیر موجود باشد :
1 .صاحب مال از سارق نزد قاضی شکایت کند
2 .صاحب مال پیش از شکایت سارق را نبخشیده باشد.
3 .صاحب مال پیش از شکایت مال را به سارق نبخشیده باشد .
4 .مال مسروق قبل از ثبوت جرم نزد قاضی از راه خرید و مانند آن به ملک سارق درنیاید . 

 


می بینین که شرایط خیلی زیاده و طبیعتا اگه آدم بیچاره ای که مثلا تو خرج زن و بچه اش مونده تصادفا و از روی ناچاری دست به این امر بزنه مشمولش نمی شه . اما اگر دزدی حرفه ای داشتیم که نه گرفتاره و نه ناچار فقط به خاطر درآمد خوب و نون و آب دار این کار واردش شده ، آدمی که کارش تجاوز به حریم خصوصی من و شماست ، از دیوار خونه مون بالا می ره، وارد ماشینمون می شه ، حسابهای بانکی ما رو هک می کنه و موجودی ما رو خالی می کنه ، اشیا گران بهای ما رو وسط خیابون می دزده رو باید چیکارش کنیم ؟ 

 

بندازیمش زندان که اون جا اوستا تر بشه و مجهز تر برگرده سر کار؟ خیلی از این دزدهای حرفه ای بارها به زندان افتادند ، بارها و اصلا اون جا خونه دومشونه ! به نظر من کم کاری دستگاه قضا این جاست . اینها باید این حکم رو بی مسامحه به اجرا بذارن و این ترس رو در دل بقیه این اراذل بندازن  تا بدونن زمین سفت جای شاشیدن نیست!  

 

این نکته اول که مسئولیت دستگاه قضا و پلیس بود . اما نکته دوم که مسئولیت ما در جامعه است رو در پست بعدی براتون خواهم نوشت .  

 

اگه تو این زمینه شما هم تجربباتی که حتما ناخوشآیند هم بوده دارید و مورد سرقت قرار گرفتین برامون بیان کنین و اگه نظراتی مکمل یا مخالف نظر من دارین بگین که مشتاقانه شنوا هستم .

 

 

.... 

 

 

کامنت برگزیده  

 

 

مهرابه گفته :‌ خب راستش خیلی وقتا اتفاقاتی افتاده البته نه به این شدت و من شاهدش بودم و دلم میخواست عین زورو بپرم جلو.چی شد نرفتم؟چون واقعا نمیدونم چی درسته!آموزشی وجود نداشته که اگر دیدم تو خیابون زنی بچه اش رو میزنه چیکار کنم.
دوستم تعریف میکرد برادرش با دوستش از پل عابر رد میشدن چند تا دزد با تهدید و چاقو ازشون پول و موبایل و ... رو میگیرند.دوست دیگری که شاهد بوده میره به پلیس راهنمایی میگه که چی شده.پلیس ریلکس میگه در حیطه وظایف من نیست.راست میگه ها. اما نباید این پلیس درخواست کمک میکرد؟ پلیس ما هم آموزش درست ندیده.
خاله من و همسرش وارد اداره پلیس اتریش میشوند خاله من در غیاب همسرش میخواسته از تو کیف ایشون چیزی برداره.پلیسی که آنجا بوده مانع میشه و میگه برای من مسئولیت داره.
اسلام اگر درست اجرا بشه مسائل ریزی رو پوشش داده. 

  

 

نظرات 22 + ارسال نظر
مریم سه‌شنبه 30 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 10:48

افرین اقای رگبار بالاخره یکی دیدم که با نظر من موافق بشه. اخه چرا وقتی می ریم عربستان اکثر گداها دستشون قطع که این نشون میده نه تنها تاوان عمل زشتشون دادن بعدشم با عزت اجتماعی زندگی نمی کنن. البته وقتی مملکتی زندگی می کنیم که بزرگترین اختلاس تاریخ کشورمون باید با احترام به فرهنگ معذرت خواهی وزیراقتصادمون فراموش کنیم و خیلی از موضوعات کش ندیم. دیگه انتظار قطع دست و این صحبتا از این دزدیای خرده ریزه به جا نیست برادرم جالب این جا است که از نزدیکانمون کسی را می شناسم یه گروه دزد اومدن خونه اشون شبونه کلی کتکشون زدن و حتی نشتن دسته جمعی هندونه هم خوردن و گفتن امشب خیلی کمتر از شب های دیگه کاسبی کردیم . بعد پلیس گفته شانس اوردین نکشتنتون !!!!!

-بله حق داری شاید آستانه قبول ما در زمینه دزدی به شدت بالا رفته و دزدی زیر ۱۰۰۰میلیارد تومن رو دیگه دزدی نمی دونیم

لیلی سه‌شنبه 30 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 10:57 http://leily.blogsky.com

واقعا تو این روزهای گرونی موندم این بی امنیتی رو دیگه کجای دلمون بزاریم؟
دوست همسر با دوچرخه در تهران رفت و آمد می کنه.چندروز پیش حوالی ایرانشهر تو یه خیابون خلوت دونفر جلوشو می گیرنو هرچی داشته و به زحمت به دست آورده به همین راحتی ازش می دزدند!طرف یک مرد ۳۸ ساله هیکلی است.ما خانم ها تکلیفمون چیه؟

شما هیچ چی شما زود کیف رو بده و جونت رو خلاص کن
دوچرخه دوستتون رو هم بردن؟

لیلی سه‌شنبه 30 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:04 http://leily.blogsky.com

با حرفاتون کاملا موافقم.
فقط من هیچ توجیهی مثل گرونی و نداشتن خرج زن و بچه و و... رو برای دزدی قبول نمی کنم.مشکل فقط برخورد سهل انگارانه مسئولین مرتبط هست. اگر مجازات قطع دست یا انگشت یا از این دست رو واقعا بدون وجود این همه تبصره های دست و پاگیر اجرا کنن و البته رشوه دادن و گرفتن مجرمین هم ریشه کن بشه مطمئننا اوضاع بهتر میشه.

-دیگه شمام خیلی تند نرو لیلی! اون جوری که نصف ملت بی دست میشن !!

مهرابه سه‌شنبه 30 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:37

خب راستش خیلی وقتا اتفاقاتی افتاده البته نه به این شدت و من شاهدش بودم و دلم میخواست عین زورو بپرم جلو.چی شد نرفتم؟چون واقعا نمیدونم چی درسته!آموزشی وجود نداشته که اگر دیدم تو خیابون زنی بچه اش رو میزنه چیکار کنم.
دوستم تعریف میکرد برادرش با دوستش از پل عابر رد میشدن چند تا دزد با تهدید و چاقو ازشون پول و موبایل و ... رو میگیرند.دوست دیگری که شاهد بوده میره به پلیس راهنمایی میگه که چی شده.پلیس ریلکس میگه در حیطه وظایف من نیست.راست میگه ها. اما نباید این پلیس درخواست کمک میکرد؟ پلیس ما هم آموزش درست ندیده.
خاله من و همسرش وارد اداره پلیس اتریش میشوند خاله من در غیاب همسرش میخواسته از تو کیف ایشون چیزی برداره.پلیسی که آنجا بوده مانع میشه و میگه برای من مسئولیت داره.
اسلام اگر درست اجرا بشه مسائل ریزی رو پوشش داده.

- آفرین به نکه گلیدی خوبی اشاره کردی . آمورش نیست . مورد اون پلیس راهنمایی هم رو من دیدم که دونفر هم رو به قصد کشت می زدن این عین خیالش نبود . چون بهش آموزش ندادن که لااقل بیسیم بزن مامور مرتبط بیاد . ما تو مدارسمون هم در این باره آموزش نداریم

گلدونه سه‌شنبه 30 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 12:03 http://tondokhond.persianblog.ir/

پناه بر خدا تازه یه نکته رو گفتی مثنوی هفتاد من نوشتی خدا رو شکر نکته دوم رو نگفتی تا مطلب طولانی نشه!!!!!!!

حکایه سه‌شنبه 30 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 12:32 http://hekayeh.blogfa.com

سارق هم سارق های قدیم

افشینـ سه‌شنبه 30 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 15:36

1.طرح مساله
2.پاسخ
3.طرح مساله
4.پاسخ
5. ...
این نکته اول .

آموزش
آموزش
آموزش
...
اینم نکته دوم .

سحر سه‌شنبه 30 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 15:55

من با حرف شما موافقم. من تجربه زورگیری رو داشتم. توی روز روشن جلوی یه عده آدم با تهدید چاقو کیفم رو زدند. وقتی اون دوتا زورگیر با چاقو من رو تهدید میکردند با اینکه توی اون خیابون که خلوت هم نبود و یه عده فقط ایستاده بودند و تماشا میکردند کسی نیومد جلو. خیلی ترسیدم و بعد که دزدا فرار کردند اومد جلو که حالتون خوبه این از اون آدمهایی که اونجا بودند و این جور دزدها به نظر من باید باهاشون برخورد بشه به غیر از دزدی باعث ایجاد ترس و وحشت هم میشن. من تا یه مدت با این ترس درگیر بودم. کافی بود صدای موتور بشنوم یا موتورسوار ببینم میترسیدم. باید برخورد بشه اون ترس اون استرس اون احساس ناامنی که این جور آدمها ایجاد میکنند به نظر من حقشونه که مجازاتهای سنگین براشون در نظر گرفته بشه.

-منم همین حس بد رو تا مدتها داشتم و از این ناراحت بودم که طرف رو حتی اگه گیر بیارن هم کاریش نمی کنن

ترمه سه‌شنبه 30 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 16:14

دزدی یه کار زشت و کثیفه. اما از اون کثیف تر مجاراتی هست که بهش اشاره کردید. در شان انسان نیست.
اصلا از شما انتظار نداشتم. واقعا متاسفم.

-خب ترمه عزیز فرض کنیم که حرف شما درست و این مجازات کثیفه . چه مجازاتی که مناسب باشه رو براشون پیشنهاد میدی؟ غیر از اینهایی که داریم و کارآمد نیست؟

بولوت سه‌شنبه 30 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 17:32

فکر نمیکنن بازدارنده عمل کنه. فکر قطع عضو چیه تاثیری میخواد توی رفتار کسی که دزدی رو حق خودش میدونه و به عنوان شغل انتخابش کرده داشته باشه؟
دست که از جون آدم مهم تر نیست .ولی آیا ما که برای قتل قصاص رو داریم و با جدیت بهش عمل میشه. با این وجود میزان قتل و آدم کشی کم شده توی این کشور؟
قتل هایی که حین درگیری پیش میاد جدا!
ولی یک آدم زمانی که تصمیم به کشتن یه آدم میگیره آیا به این فکر میکنه منو اعدام میکنن بعدش؟ نه خیلی راحت فکر از زیرش در میرم. حالا یا با تهدید خانواده ی مقتول یا با نوعی مخفی کردن قتل و کارای دیگه.
انسانی هم که کسی رو نمیکشه آیا به خاطر ترس از اعدامه؟ یا به خاطر شعور و اخلاقیه که بهش معتقده؟
این جور خشن عمل کردن مقابل جرم شاید یه تاثیر کمی توی دزدی داشته باشه. ولی نه توی کسی که شغلش دزدی و زورگیریه.
من این رو دوست ندارم. ما خیلی با کشورهای اروپایی فرق داریم. اونجایی که قتل عمد مجازاتش چند سال زندانه و بازم آمار قتلشون خیلی پایین تر از ماست. دزدی و سایر جرم ها هم همین طور. میدونیم امنیت اجتماعی و شعور فرهنگی و خیلی فاکتورای دیگه هست که بین اونها از ما بالاتره و همین باعث کمتر شدن جرم توی اون کشورهاست. ما هم باید اینها رو تقویت کنیم.
احتمالن میپرسید تا اون زمان چی کار کنیم؟ صبر کنیم و سعی کنیم. این امنیتی که توی اروپا هست یک شبه و با معجره وجود نیومده زمان برده. برای ما هم زمان میبره.



-اون بابا وقتی میره سراغ اون شغل که از امنیتش آگاه باشه . اگه بدونه این امکان وجود داره که در صورت دستگیری نقص عضو پیدا کنه و تا آخر عمر باهاش باشه تعداد داوطلبهای حضور در این کار خیلی خیلی کم میشه . اینها فکر می کنن که نهایتش ما رو میگیرن و چند صباحی میریم زندان . ته ته دزدی همینه دیگه . چرا نکنیم؟
-درباره مقایسه با قتل باید بگم نمیشه ایران رو با اروپا مقایسه کنی . دزدی ها و جنایتها ریشه اجتماعی دارن و وضعیت اجتماع ما با اونا متفاوته .
- اگه داری می گی ما باید مثل اروپایی ها بشیم باید بگم که بله من هم موافقم ولی باید راهی رو که اونها رفتن رو بریم . نمی تونیم یهویی از پله اول بپریم پله آخر . اونها هم این مسائل ما رو داشتن . مجازاتهای سنگین برای دزدی داشتن . اونها دزد رو دار می زدند .

بولوت سه‌شنبه 30 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 17:42

فک کنم اگه این مجازات اجرا هم بشه آخرش میان دست اون بدبختایی که مثل ژان وارژان برای اینکه از گرسنگی نمیرن نون دزدیدن رو میبرن. دزدای اصلی با لابی و زورگیرا با ارعاب از زیر این مجازات در میرن!

-بولوت ۳ تا کامنت فرستاده بودی که به خاطر شرایط خاص !! مجبور شدم دومی رو کلا جذف کنم . ببخشین .

- این که نقص اجرای قانون باشه ممکنه و اون هم راههای خودش رو داره ولی نباید از ترس اجرا نکردن قانون کلا قانون رو کنار بذاریم

مهتاب سه‌شنبه 30 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 18:45

من با این نوع مجازات موافق نیستم اول این که این مجازاتو انسانی نمی دونم دوم اینکه با عدالتی که از سیستم قضایی سراغ دارم اون تخم مرع دزد بدبخت دستش قطع میشه و اون شاه دزده راست راست میگرده و به ریش مردم میخنده سوم اینکه اومدیم و اشتباه کردن و چند سال بعدش اشتباهشونو فهمیدن دست طرفو چه جوری می خوان برگردونن هیچ دیه ای دست طرفو بر نمیگردونه چهارم اینکه با این که تو کشور ما مجازات قتل اعدامه این مسئله آمار قتل و کم نکرده پس این مجازاتم تاثیرچندانی نداره راه ریشه کن کردن این مسئله چیز دیگست

جواب من رو به بولوت بخون مهتاب و یعدش اگه حرف تو رو درست بدونیم باید بهم بگی به جاش چی پیشنهاد می دی؟

سارا سه‌شنبه 30 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 19:37 http://biadonyabesazim.blogfa.com

سه بار فیلم رو با این پیش زمینه که شما هم تعریفش کرده بودید، تماشا کردم. بعد از شوک در اومدم.

اگر توی خیابون کیفم رو بزنند، هیچ مقاومتی نخواهم کرد. از مردم هم انتظار ندارم نسبت به من و اموال دزدیده شده من در اون لحظه، کاسه داغتر از آش بشن. در حالت خوشبینانه مردم عادی باید مثل اونها چند تا وسیله داشته باشند رزمی کار باشند تا از جون خودشون بتونند محافظت کنند و طرف مقابل رو هم نکشند. به نظر من اینم یه عالمه تبصره داره و اون حمله کمتر از 60 ثانیه بود. واقعا نمیشه از مردم توقعی داشت.

با مجازات کاملا موافقم. برای این چند نفر که حتما. معلوم بود قوی و جوون هستند.

اینهمه تبصره برای قطع دست هست، البته اغلب دزدها آدمهای معتاد یا بدبختی هستند که ... . اما این افراد، اوباش هستند. من دلم میخواد مجازات بشن نه صرفا به خاطر دزدی. بلکه به خاطر وحشت آفرینیشون.

یکبار حمله همچین آدمهایی به ماشین پسر عمه ام در حال رانندگی رو توی وبلاگم نوشتم. فرار کرد و ماشینش خسارت شدید دید. اما از اون بدتر، وحشتیه که هنوزم میگه توی وجودش رخنه کرده و کابوس میبینه.

- این دهشتی که تو وجود قربانی می مونه واقعا جبران نمیشه و باید برای رفعش کاری کرد .
- من هم برای اوباش این پیشنهاد رو دادم

مهردخت چهارشنبه 1 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:29

اگر این حکم قطع دست اجرا بشه با این سیستم قضایی ما خیلی بامزه میشه. فکرشو بکنید اونوقت یه عده‌ی زیادی آفتابه دزد یک‌دست خواهیم داشت و یه عده دزد حرفه‌ای و کلان که راست راست راه میرن. تازه می‌شینن و برای این خرده‌پاها تصمیم می‌گیرن که آیا باید دستشونو دو سانت پایین‌تر بزنیم یا بالاتر و سر تشخیص این موضوع هم کلی بازرس و هیئت بررسی و تخصیص بودجه و بعد اختلاس و رشوه و .... فکر کنم الان فقط همینو کم داریم

shirin چهارشنبه 1 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:39

من با بریدن دست موافق نیستم. به نظرم باید فرهنگ سازی کرد.

خب این که خیلی کلی بود . یعنی چی فرهنگ سازی؟

زهرا چهارشنبه 1 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 09:20

مطلب جالب و جامعی بود، نمی دونستم حکم قطع دست برای سارق اینقدر قانون و تبصره داره. ممنون ازتون که حسابی دراین مورد تحقیق کردین و به برداشتای شخصی خودتون اکتفا نکردین ای کاش همه ماهمینطوری باشیم.
به نظر من قانون درستیه، چون اسلام از نظر من قانون نادرست نداره. مشکل همیشه از جایی شروع می شه که ما مسلمونا می خوایم این قانونا رو اجرا کنیم چون همیشه دچار افراط و تفریط می شیم، حق و ناحق می کنیم و سلیقه های شخصیمون رو اعمال می کنیم اون وقت با گرفتن یه نتیجه نامطلوب اونم به خاطر عدم اجرای درست اون قانون به این نتیجه می رسیم که مشکل از قانونه بوده و باید اونو کنار بذاریم.
این مسئله فقط در مورد قانون مجازات اسلامی نیست و می شه به هر موضوعی تعمیمش داد. نباید فراموش کرد که علت دین گریزی خیلی از ماها همین مسئله ست.

-بله من رفتم بررسی کردم ببینم قضیه چیه و بعد براتون نوشتم .
- به نظر من البته همه قوانین اسلام در این جامعه قابل اجرا نیست . نمی گم نادرسته . برای زمان خودش درست بوده ولی الان‌ نه همه اش .
- این قطع دست برای زمان ما به نظرم مناسبه . شاید برای دوره ای دیگه نه

منتظر چهارشنبه 1 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:07 http://hamid35.persianblog.ir

همون حس خودخواهی و خوددوستی باعث میشه وقتی کسی به تور این آدما بربخوره کسی به دادش نرسه!! شاید بلایی سرش بیاد!! نمیدونم راه حل منطقی و درستش چیه که بدون ترس تو این مواقع بحرانی به هم کمک کنیم

- تو پست بعدی جواب شما رو نوشتم

شیرین چهارشنبه 1 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:09 http://ladolcevia.blogfa.com

رگبار عزیز آن بندهایی که در مورد شرایط سارق نوشتید ادبیات عجیبی دارند، مثل حرفهای رساله گنگ و چند پهلو هستند که میشود براحتی در خیلی از بندهایش سفسطه کرد!
با بریدن دست موافق نیستم.
تجربه نشان داده که بریدن دست، به دار زدن محکومان در روز روشن و وسط میدان و ... در کاهش آمار جرم هیچ تاثیری ندارند.
اثر دراز مدت کار فرهنگی و تربیت صحیح را ترجیح میدهم. تلاش در جهت برقراری رفاه و مساوات اجتماعی راه حل بهتر و انسانی تری است.
به شما و همه دوستان دیدن "فیلمی کوتاه درباره کشتن" مرحوم کیشلوفسکی توصیه میکنم.
ماموران را باید برای برقراری امنیت بکار بگیرند، قطعا نتایج بهتری دستگیرشان خواهد شد! {...}

- قانون کلا قابل تفسیره . غیر از اینه ؟ چقدر وکیل قدر در اروپا و آمریکا پول می گیرن که قانون رو بچرخونن و از مواد و تبصره هایی استفاده کنن که حکم رو به نفع خودشون عوض کنن ؟
- ما که تجربه بریدن دست برای دزدی نداشتم ازکجا می گی این تجربه رو شیرین جان که هیچ تاثیری در کاهش دزدی نداشته؟
-من هم کار فرهنکی رو ترجیح می دم و معتقد بهش هستم ولی آیا همیشه با اون میشه جامعه رو پاک نگه داشت ؟ شاید بعدها ولی الآن نه .
- اون فیلم رو سالها قبل دیده بودم و راستش بااین که به عمد راننده تاکسی رو بداخلاق و غیر سمپاتیک درست کرده بودن و طبیعتا باید دلم برای پسر می سوخت نسوهت و تودلم گفتم حقش بود که مجازات بشه

نیره چهارشنبه 1 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 12:03

همین چند روز پیش یک موتوری کیف خواهرم رو توی خیابون زد و در رفت...کلی هم ادم اونجا یاستاده بودن ولی کاری نکردن.
به نظرم اگه قرار باشه قانون قطع دست جاری بشه بازم مشکلی حل نمیشه. چون میرن دست دزدهای خرده پا رو قطع می کنن، ولی اونی که میلیارد میلیارد می دزده رو کاری ندارن!

-اون رو باید دستش رو از کتف قطع کنن !

ماجراهای مریمی چهارشنبه 1 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 12:54 http://merrymiriam.persianblog.ir/

بعضی جاها اراذل و اوباش زیاد ن. یه طرح جمع‌آوری لازم‌ه انگار. مردم باید اطلاع بدن. دیگه اینطوری هم نیست که اصلا رسیدگی نشه.

شیرین چهارشنبه 1 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 14:14 http://ladolcevia.blogfa.com

رگبار جان در اینکه قانون قابل تفسیر است شکی نیست اما استفاده از عباراتی مثل بند 4ـ سارق با قصد سرقت کرده باشد.
آخر سابجکتیو بودن است! آخر چطور میشود ثابت کرد که کسی قصد داشته یا نه؟!
یک مقایسه آماری کنید بین کشورهایی که طبق شرع درش مجازات و قصاص است و کشورهایی مثل اسکاندیناوی. رفاه و تربیت اثرشان همیشه چشمگیرتر است. جایی که فقر و فقدان اخلاق حاکم است با هیچ قصاصی درست بشو نیست. در ایران زیاد آدمهای اخلاقی داریم اما آیا اخلاق نیز؟!
وجود moralism هیچوقت حاکمیت moral رو تضمین نمیکنه.
فیلم کیشلوفسکی روی من تاثیر کاملا متفاوتی گذاشت. به وضوح دیدم که کشتن یک آدم به هر دلیلی و به دست هر کسی رقت بار است. چه قاتل یک آدم حاشیه جامعه باشد و چه قانون.
هیچوقت صحنه مرگ یک انسان - حتی اگر قاتلی مقل صدام حسین باشد - برای من رضایت بخش نیست. معنای عدالت برای من کاملا متفاوت است از خنک شدن دل!

- سارق قاصد باشه یعنی مثلا چیزی را از جایی جابجا می کنند و اون مال دزدی درش مخفی باشه و اون شخص خبر نداشته باشه پس سارق تلقی نمیشه
-اون دونا کشور رور نمیشه مقایسه کرد . ایران چه ربطی به سوئد داره ؟ چی ما شبیه به اونهاست ؟ اونها هم تو دوره ای که از نظر تمدن مثل ما بودند با سارقینشون برخوردهای شدیدی میکردند
- ما کشور اخلاقی ای نیستیم این رو من اذعان دارم و این بیشتر ثابت می کنه که فعلا باید برخوردها با این جور افراد چقدر باید شدید باشه

مهسا چهارشنبه 1 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 16:39

مثل اینکه کامنت طول و درازی که برای این پست نوشتم ثبت نشده حیف اون همه تایپ کردن

خلاصه اش این میشه:
با نظرتون کاملا موافقم آقای رگبار که مجازاتی که اسلام برای دزد در نظر گرفته باید اجرا بشه، هرچند چشمم آب نمیخوره با وجود بی نظمی های موجود در اجرای قانون دزدهای گردن کلفت رو به این روش مجازات کنند و احتمالا فقط برای دله دزدها این قانون اجرا خواهد شد

پارسال لاستیک ماشینم رو که نو هم بود و در کوچه ای نه چندان خلوت پارک بود تو روز روشن دزدیدند و ماموری که از کلانتری اومده بود برای گزارش خیلی خونسرد می گفت خانوم خدا رو شکر کنید که خود ماشین رو نبردند!!

-من همیشه وقتی کامنت دور و دراز می خوام بنویسم یه جا سیوش می کنم حیفه که زحمتای اآدم این جوری هدر بره !!
-من هم قبول دارم که قانون خوب اجرا نمیشه ولی دلیل نیست پس به بی قانونی روی بیاریم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد