کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

روش های پول خرج کردن

 

 

اول این که بابا جون ، یکی بره این ننه سرما رو از خواب بیدارش کنه .پاییز تموم شد و هوا همون جور گرمه و ملت با تی شرت آستین کوتاه تردد می کنن .نه بارونی ، نه سرمایی ، نه پاییزه پاییزه برگ درخت می ریزه ای . ای داد بیداد . 

 

و اما ، تیراژه برای پست عکسهای حج 60سال قبل برام نوشت :  

 

با حج مخالفم آقای رگبار . امکان ندارد که حرفی از حج باشد و خشمم نگیرد که چرا باید سالانه بخش عظیمی از سرمایه ی این ملت ،خرج حج و مخصوصا حج عمره های چندین باره شود؟ در سرزمینی که تیزی خنجرشان را بر گرده ی این مردمان هنوز حس می کنیم با آنهمه نامردی و بی حرمتی ای که در حق ما روا می دارند.. بهتر نیست آن هزینه را در همین کشور صرف آبادانی و رفاه محرومان کنند؟ 

 

      همه شب نماز خواندن،همه روز روزه گرفتـن / هـمـه سالــه از پـی حـج، سفــر حجـاز کـردن
      زمدینــه تا بـه کعبــه، سـر و پـا بـرهنــه رفتـن/ دو لـب از بـرای لبیکــ بـه گفتــه بـاز کـردن
      شب جمعـه هـا نخفتـن ، به خــدای راز گفتـن / ز وجــود بـی نیــازش، طلـب نیـــاز کــردن
      به مساجـد و معابـد، همه اعتکاف کردن/  ز ملاهـی و مناهی، همـه احتـراز کردن
      به خدا قسم که کس را، ثمر آنقدر نبخشد /که به روی مستمندی ، در بسته باز کردن... 
 

 

 

من به اون می گویم : دوست عزیز ،تیراژه شریف و مهربان  

 

درسته . سالی 2.5 میلبون نفر به عربستان به قصد حج می روند و کلی در اونجا هزینه می کنند ، اما آیا می دونی که در واقع سالی 5میلیون نفر ایرانی دیگه هم (جدا از اون تعدادی که به عربستان می روند ) به خارح می روند ؟ فقط سالی 1.8میلیون نفر به ترکیه و 1.2میلیون نفر به دوبی می روند . مالزی و تایلند و اندونزی و عراق و ارمنستان و هند و اینها بماند. بقیه کشورهای دنیا مثل کشورهای اروپایی و غیره هم هست .  

 

و اینها حدودا 14میلیارد دلار در اون کشورهای خارجی خرج می کنند . می دونی حرف تو واقعا انسانیه . واقعا روح بلند و بزرگی داری . چقدر خوبه که ما قبل از این که بخواهیم فکر رفاه و تفریح خودمون باشیم فکر رفع گرفتاری از مستمندان باشیم . چقدر خوبه که دست یتیمی رو بگیریم . چقدر خوبه که دانش آموز مستعدی رو حمایت کنیم . چقدر خوبه که برای آدم بیکاری شغل ایجاد کنیم ، و چقدر کارهای خوب و انسانی دیگه میشه کرد که اون سرش ناپیدا .  

 

اما دوست خوبم سوالی ازت دارم . آیا این خشمت برای اون ۵میلیون نفر دیگه هم هست؟ اتفاقا من 2ماه قبل به نوعی این مطلب رو بیان کرده بودم بولوت عزیز جواب جالبی داده بود که مناسبه دوباره این جا بیارمش .  

 

 بولوت گفته بود :

 

خواجه عبدالله انصاری میگه که:
بدان که، نماز زیاده خواندن، کار پیرزنان است.
و روزه فزون داشتن، صرفه ی نان است.
و حج نمودن، تماشای جهان است.
اما نان دادن، کار مردان است . 

 


حتی اگه فرض کنیم اکثر کسایی که میرن مکه و این تیپ جاها ، برای اینه که بشینن بگن هر سال میرم مکه و برای پز دادن و این صحبتا میرن و هدفشون زیارت و کسب حال عرفانی و اینا نیست. باید فکر کنیم که خب بابا این آدم دوست داره پولش رو اینجوری خرج کنه و اینجوری پزش رو بده به کسی چه؟ اختیار مال خودش رو نداره؟  

 

چطور بقیه حق دارن مدل ماشینشون رو ببرن بالا و پزش رو بدن؟ حق دارن متراژ و منطقه ی خونه شون رو ببرن بالا و پزشون رو بدن؟ چطور حق دارن بچه هاشون رو بفرستن غیر انتفاعی های گرون و پز شهریه شون رو بدن؟ چطور حق دارن دکوراسیون خونه شون رو عوض کنن و تلویزیون چند متری بخرن که تو خونه های 100 متری الان مثل جک میمونه و پزش رو بدن؟  

 

فقط اونی که میخواد بره مکه حق نداره پولش رو اونجوری خرج کنه و پز بده؟  

 

چرا هیچ کسی نمیگه با پولی که برای شهریه مدرسه غیر انتفاعی میدن (خواهر خودم پارسال سه و خورده ای برای هر کدوم از بچه هاش شهریه داد) میشه هزینه ی تحصیل چند تا بچه رو توی اون سال تقبل کرد؟  

 


چرا نمیگن با پول ماشین دوم یا تبدیل به احسن ماشین قبلی میشه یه پراید خرید داد دست یه بی کار بره مسافر کشی کنه؟   

  

چرا نمیگن با پول تغییر دکوراسیون و پنج شش میلیون برای یه دست مبل دادن میشه برای چند تا دختر فقیر جهاز جور کرد؟   

  


چرا نمیگن به جای 150 متری کردن خونه ی 100 متری میشه برای یه خانواده ی فقیر خونه تهیه کرد؟


افراد اگه فکر کنن که طرف دوست داره پولش رو اینجوری خرج کنه و از اینجوری خرج کردن پولش لذت میبره. حالا چه لذت معنوی چه لذت دنیوی .(همون جوری که بقیه از خرجایی مثل موارد بالا لذت میبرن) انقدر حساس نمیشن به این موردا.  

.... 

کامنت برگزیده  

شیرین گفته : 

  

 

 

     فکر کنم علت خشم تیراژه و خیلی های دیگر در برابر پول ایرانی ای که در خاک عربستان خرج می شود در بخشی برمیگردد به باورهای مذهبی متفاوت و در بخشی، برمی گردد به شکل برخورد با مسافر ایرانی که شنیده ام در عربستان سنی بسیار توهین آمیز و بی ادبانه است . درحالیکه در سایر کشورها عموما به توریست به چشم منبع درآمد نگاه شده - بدون توجه به ملیتش - و بهمین دلیل رفتارها دوستانه و میزبانی به بهترین نحو است. بخش دیگر این خشم برمیگردد به حس حقارت و ناتوانی در برابر توسعه چشمگیر، ثروت مردم کشورهای عربی و رفاهشان. ایران هم از نظر منابع در دسترس بطور بالقوه توان مشابهت با این کشورها را دارد اما مردم در فقر و مشکلات زندگی روزمره دست و پا میزنند و ناامنی و ناامیدی مشکل عمده است. طبیعی است که حس نفرت به خرج سرمایه در یک کشور عربی اوج میگیرد. درحالیکه این مقایسه با یک کشور اروپایی انجام نمیشود چون خواستگاه تاریخی و فرهنگی و منابع طبیعی قابل مقایسه نیستند.
 
 
نظرات 18 + ارسال نظر
مریم یکشنبه 21 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:08 http://osianeman.blogsky.com

اولا جناب رگبار این بلاگ اسکای یه با دیگه نظرم رو بپرونه من دیگه نظر نمی دم هاتا حالا ده بار نظر دادم ثبت نشده
اما به نظر من مساله سر اینکه مردم در یک جامعه سر مایه داری دوست دارن پولهاشون رو چطور خرچ کنند بحث سختیه که یه پست کامل می خواد شما می تونین این حرفتون رو تعمیم بدین به همه چیز حتی به اینکه اگه مردم به جای خوردن غذای بیرون در ماه می تونن لوازم تحریر چند تا بچه رو بدن... اما حقیقت به نظر من اینه که درسته که مردم در برابر هم مسئولیت دارند و لی خدا وکیلی این سرو سامان دادن به مسائل فقرا یک سازماندهی درست حسابی می خواد که دولت باید براش یه کاری بکنه.... ما کشور فقیری نیستیم در حقیقت این پول نفته که باید رفاه رو در جامعه من بالاببره نه پوی که من یک سال کار کردم براش تا بتونم برم یک گوشه دنیا رو ببینم یا یه دست مبل بخرم... این احساسا مسئولیت ما در برابر همنوعمون نباید باعث بشه که دولت خودش رو مبرا بدونه... مثل همین مراسمی که با پررویی تمام هر سال ماه رمضان یا بقیه ووقتها برای گذایی میذاره... به نظر من رفتن به مکه تنها ایرادی که داره نحوه برخورد عربستان با ایرانی هاست... شما در هیچ کشور اروپایی ای نمی بینی این بلا ها رو سر خیل عظیمی از توریستهاشون بیارن... این حج های عمره نه تنها کلی پول از ایران بیرون می بره خود آدمهای مملکت رو هم بیچاره کرده مدام باید برای طرف کادو ببری مدام باید مراسم حاجی خوری بگیره طرف... شما میری ترکیه یا سوغاتی میاری یا نمیاری تموم می شه میره ... اما اگه حج بری تازه وقتی بر می گردی اسراف و پول خرج کردنت شروع می شه...

-اولا این که مریم عزیز طبیعتا شماه به عنوان یک بلاگر کارکشته باید قبلش متن طولانیت رو یه جا سیو کنی بعد بیایی تو نت

-بحث سر دولت نیست که به وظیفه اش عمل نمی کنه . صحبت سر اینه که همه حق دارن پول خودشون رو خرج کنن . اون بابایی که میره اون جا و از عربها بدی می بینه و باز هم میره حتما لذت بزرگتری می بینه که میره . ما باید بهش بگیم نره ؟

گیل دختر یکشنبه 21 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:55 http://barayedokhtaram.blogfa.com

استدلالتونو قبلا خونده بودم و قبولش دارم آقای رگبار در رابطه با حج رفتن ... برای خیلی ها حج رفتن هم مثل خیلی از مسافرتهای دیگه جنبه تفریحی و سیاحتی داره و بیشتر وقتشون تو مراکز خرید و جاهای دیدنی میگذره ... خب دوس دارن که اونجوری پول و سر مایه شونو خرج کنن ... چه میشه کرد ..هر کس تفکری داره و اختیار مال و اموالشو خودش داره ... اگه میگیم که سرمایه مون میره تو جیب عرب ها ...خب مگه دوبی عرب نشین نیست ... یا حالا وقتی قراره سرمایه ملیمون به جیب ملتی غیر از ملت ایران بره چه فرقی میکنه که حالا اون ملت عرب باشه یا ترک یا اروپایی ؟
اما خب یه چیزم هست اونم تفکر قالبیه که خیلی از ماها نسبت به کسایی که رفتن حج داریم و فکر میکنیم که حتما باید بعد از برگشتن از حج تغییر و تحول عظیمی در رفتارشون ببینیم در حالیکه در اکثر موارد حج رفته ها اینطور نیست و خیلی ها از همون اول بیشتر از اینکه به فکر برنامه های معنوی باشن از همون یه ماه قبل از رفتن دارن لیست خرید مینویسن ...

-درسته اینه که تو بخشی از مردم ایجاد تنش میکنه . شاید این حجم سنگین تبلیغات به ظاهر معنوی و اسلامیه که اونها رو وادار می کنه که نسبت به حج و امثالهم جبهه گیری کنند

شیرین یکشنبه 21 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 12:04 http://ladolcevia.blogfa.com

رگبار عزیز فکر کنم علت خشم تیراژه و خیلی های دیگر در برابر پول ایرانیی که در خاک عربستان خرج میشود در بخشی برمیگردد به باورهای مذهبی متفاوت. در بخشی، برمیگردد به شکل برخورد با مسافر ایرانی که شنیده ام در عربستان سنی بسیار توهین آمیز و بی ادبانه است درحالیکه در سایر کشورها عموما به توریست به چشم منبع درآمد نگاه شده - بدون توجه به ملیتش - و بهمین دلیل رفتارها دوستانه و میزبانی به بهترین نحو است. بخش دیگر این خشم برمیگردد به حس حقارت و ناتوانی در برابر توسعه چشمگیر، ثروت مردم کشورهای عربی و رفاهشان. ایران هم از نظر منابع در دسترس بطور بالقوه توان مشابهت با این کشورها را دارد اما مردم در فقر و مشکلات زندگی روزمره دست و پا میزنند و ناامنی و ناامیدی مشکل عمده است. طبیعی است که حس نفرت به خرج سرمایه در یک کشور عربی اوج میگیرد. درحالیکه این مقایسه با یک کشور اروپایی انجام نمیشود چون خاستگاه تاریخی و فرهنگی و منابع طبیعی قابل مقایسه نیستند.

-ممنون که ریشه یابی کردی شیرین . به نظرم همشون درست و صحیح اند .

-باورهای مذهبی متفاوت/ حس حقارت و ناتوانی در برابر توسعه چشمگیر/ ثروت مردم کشورهای عربی و رفاهشان/

- اما باید این رو در نظر بگیریم که اون عده ای که به اونجا می رن اون توهینها در مقابل چیزی که به دست میارن چندان مهم نیست

نیره یکشنبه 21 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 12:31

حقیقت اینه که یک عده ای با توجه به شرایط فعلی کشور، از دین زده شدن و به همه مظاهر دینی گیر می دن. همین دوستان به قول خودتون برای تجمل و رفاه خودشون کلی پول خرج می کنن ولی وقتی اسم زیارت میاد فوری اخم و تخم شروع میشه.
درواقع هیچ کس نمیاد خرج سفر و گردش و تفریح خودش رو برای فقرا خرج کنه. چه اونی که چندین بار میره حج و چه اونی که دبی و آنتالیا میره. اینا همه ش شعاره و همیشه هم مردم از دیگران توقع چنین کارهایی رو دارن و خرج های غیرضروری خودشون رو نمی بینن.

-همینه . دین زدگی ای که تو این سالها رخ داد

مهسا یکشنبه 21 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 12:56

جدا من هم با عمره های چندین باره مشکل دارم و فامیلی داریم که هر سال سفر زیارتی به مکه و سوریه و از وقتی راه باز شده عراق رفته/میره در حالی که خواهر خودش با پول یکدونه از این سفرها میتونست زندگیش رو سر و سامون بده.اما خوب این نظر منه و من فقط میتونم در مورد پول خودم تصمیم بگیرم و از این بابت با ایشون مشکلی ندارم.چیزی که من رو در این موارد اذیت می کنه ادعای دین داری و خداشناسی افراده....
در غیر این صورت حرف حقتون آقای رگبار جواب نداره

-این ادعای دین داری هم تا جایی که وارد حوضه زندگی دیگر افراد نشه ایرادی نداره ها . گرفتاری امروز ما اینه که دین مورد علاقه شون رو به زور م یخوان وارد زندگی بقیه کنن . اینه که تقابل به وجود میاره

زویا یکشنبه 21 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 13:42 http://zoya31.blogfa.com

صبح که یه نم باران زد

-همون . یه ننمه بود . تابستون هم از اینا کم نداشتیم

سوسن جعفری یکشنبه 21 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 14:16

آغاااااااااااااااااااااا دمتون گرم!
دم شما و بولوت عزیز گرم. همین چند روز پیش در پلاس همچین بحثی بود. خیلی خوشم اومد از جواب شما.
واقعن ممنون! حال فرمودیم اصن :)

-مغسی بوکو مادام

ترمه یکشنبه 21 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 15:49

به نظر من هر کسی آزاده درآمدی که از راه درست به دست آورده رو هر طور که دوست داره خرج کنه. چه برای قبرستون های عربستان، چه برای خانه های فساد ترکیه و تایلند.
اما مشکل من با این قضیه اینه که به این مسافرت ها اسم زیارت و عبادت داده می شه و این حاج آقاها و حاج خانم ها ادعاهای جالبی دارن. این سفرها رو معنوی و روحانی و مقدس می دونن. در حالیکه هر وجدان بیداری به سادگی، صداقت و درستی و کار خیر رو از ریاکاری و دورویی تشخیص می ده. دوره ی این جانماز آب کشیدن ها خیلی وقته تموم شده. بی خود به این مرده تنفس مصنوعی ندید.

-بحث این نیست که به مرده تنفس بدیم یا نه . بحث سر آزاد اندیشی ماست . سر این که بذاریم همه اون جور که دوست دارن و فکر می کنن عمل کنن . هم برای اونایی که مثل ما فکر می کنن و هم برای اونایی که مثل ما فکر نمکنن

سایه یکشنبه 21 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 20:16

اگه بخوام واقعیت رو بگم منم با این حج رفتن های مکرر مشکل دارم. مسئله اینه که کسی که میره اروپا اگه برگرده حس عرفانی خاصی بهش دست نمیده اما اکثر کسایی که چندین و چندباره میرن مکه وقتی بر می گردن حس می کنن خیلی دیگه آخر قرب به خدا هستن که مدام افتادن اونجا.
من افرادی رو در فامیل نزدیک خودمون میشناسم که به هیچ چیز خاصی هم معتقد نیستن ولی باور کنین میرن مکه و میان حس می کنن چقدر کار مهمی برای خدا انجام دادن. حتی مثلا به خانواده ما تیکه های فراوانی هم مبنی بر بی قید بودن و... انداخته میشه. در صورتی که ما اعتقاد داریم اگه پولی اومد دستمون به یه کسی که مثلاً می شناسیم که واقعاً نیاز داره به خونه خریدن هر چقدر می تونیم کمک کنیم و... .
منم معتقدم هرکسی اختیار پول خودش رو داره ولی مسئله اینه کسی که پولش رو خرج خوشگذرانی های خودش می کنه دیگه ادعای خاصی نداره اما این افرادی که مدام در راه ایران-مکه در حال رفت و آمد هستن، ادعاهای خاصی هم در زمینه دین دارن!!!

-سایه حالا فکر کن اون بابا ادعا کنه من مقرب درگاه خدا شدم .خب بگه به من و شما چه ربطی داره . اون خودش می دونه و ادعاش .

-حالا اگه بیاد با این ادعاش بخواد چیزی که حقش نیست رو بگیره اون فرق میکنه و من هم موافق نیستم

مهناز یکشنبه 21 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 20:45

اینکه کسی اختیار داره پولش رو چطور خرج کنه یه بحثه و نورانی بودن حاجیان و واجب بودن حج به تمام مسلمانان واجد شرایط یه بحث دیگه.... این حرفو نزنید آقای رگبار شما و ما میدونیم دلیل این حرفا و حساسیت ها چیه... کسی که میره حج ادعای اینو داره که داره یه کار واجب و نیک انجام میده اما کسی که میره تفریح این ادعا رو نداره ... موضوع این باور غلطیه که بین ما جا افتاده که حج رو یه پز عرفانی می بینیم در صورتی که قبل از اون باید ببینیم اونقدر دل اینو داریم همون پول رو به کسی که نیاز داره بدیم..

-من که خودم موافقم که چرا بریم اون جاها و به جاش دست نیازمندی رو بگیریم . همون شعری که تیراژه نوشته بود عالیه .

خانوم بادبادک دوشنبه 22 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 07:43 http://nobly.blogfa.com/

سلام
یادمه که عزیزی در جواب این مدل حرفها و حرص خوردن ها و دل سوزاندن ها یکبار بهم گفت :
آدمیزاد هروقت باور کرد که دیگران حق دارند انتخاب کنند که چجوری زندگی کنند ، به آرامش میرسه

-جمله ات رو باید با آب طلا نوشت

چای داغ دوشنبه 22 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 08:15 http://chayedaq.blogfa.com

خب مثل اینکه لازمه منمم دست به کامنتت بشم هرچند جناب رگبار آسته میاد وبلاگ ما و آسته میره
اولا که سیار خب توضیح دادید و دم شما گرم اما میدونی حساسیت مردم رو حج واسه چیه ؟چون مردم دین گریز شدند و خرخره ی هر دیندار واقعی یا دیندار نما را میخوان با دندون ببیرن.مگه من میام به اونی که میره آنتالیا با بیکینی لب دریا چیزی میگم ؟؟خب دوست داره پس اون هم نباد بیاد به چادر یکی که داره تو خیابن راه میره چیزی بگه (میدونم الن بحث حجه ولی چون نشات گرفته از دین گریزی بود اینو گفتم) یه بار یه پست گذاشتم درباره اینکه الان اگه یگی بیاد و بگه فلان کلاس انرزی و فنگ شوی و ..... چقدر تو روحیه اثر میذاره و انرزی منفی دور میکنه و .... آدمای اطرافش چشم بسته میژذیرن اما اگه یکی بگه من میرم کلاس قرآن به آرامش میرسم تو روش نگن تو دلش بهش پوزخند میزنن .فقط کافیه به این فکر کنن که خدا ما را آفرید ه (از بوته که عمل نیومدیم) پس حق داره بگه که ما دربرابره لطفی که درحقمون کرده باید براش یه ارایی انجام بدیم اما حکایت ما حکایت آدمی که ازت پول قرض میگیره و وقتی میگی پسم بده تو چشات زل میزنه میگه نمیدم میخواستی ندی ندارم.

-حرفات صحیحه . دین گریزی تو بخش تحصیل کرده ما زیاد و زیاد تر میشه و به نظر من مردم دین گریز شدند به خاطر کسایی که از دین برای خودشون و کسب منافع نامشروع خودشون استفاده ابزاری کردند

زهرا دوشنبه 22 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 09:00

آقای رگبار من هم با شما موافقم. آماری که دادید خیلی جالب بود.
با نیره عزیز هم به شدت موافقم

-برای خودم هم این آمار جالب بود

س.ه دوشنبه 22 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 09:25 http://www.eliapesar.persianblog.ir

حج بزرگترین آرزوی خیلی از بنده های خداست!از جمله خود بنده تنها ایرادم به فرمایش شما اینه با همه شوخی با خونه خدا هم شوخی؟ یعنی زیارت خانه خدا ولبیک گفتن رو میشه با دبی وپاتایا رفتن مقایسه کرد؟مقایسه شونم زشته قربانبنابراین کسانی که کلا نفی میکنن حج رو نمیفهمم وصحبتی هم در موردشون ندارم از طرفی جماعتی که برای پز دادن سرزمین وحی رو انتخاب میکنن آفت دین و دنیای مومنان میدونم پناه بر خدا-حق نگهدارتون

-این فکر رو بکن که عده ای مثل شما فکر نمی کنن . اشکالی داره ؟

ترمه دوشنبه 22 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 10:04

آقای رگبار و بولوت عزیز. من برای هر دو شما احترام زیادی قائلم و هر دو شما رو دوست دارم. امیدوارم از من نرنجید. اما استدلالی که شما کردید متاسفانه همون استدلالی هست که دولت و رسانه ی میلی از اون استفاده می کنن. یعنی تا انتقاد یا اعتراضی به وضع کشور میشه فورا می گن آمریکا فلان و اروپا بهمان.
در ضمن به نظر من بیزاری مردم از حج و حاجی و این ادا اصولا نشونه ی خیلی خوبیه. نشونه ی اینه که خیلی از مردم دیگه هر روز صد بار خم و راست شدن و سر به زمین زدن، گرسنه موندن از صبح تا شب و پرخوری از شب تا صبح و ... رو نشونه ی خوب بودن انسان نمی دونن. بلکه کمک به همنوع و هم وطن از نظرشون کار درستیه. و این عالیه.

-ترمه عزیز شکل استدلال و این که کس دیگه ای هم از این نوع استدلال بهره برده از قوت اون کم نمیکنه . من و بولوت مقایسه ای کردیم که نشون بدیم به جز حج رفته ها کسای دیگه ای که از اون ها به مراتب بیشتر هم هستن هم پواشون رو تو سفر خرج می کنن

- و این که بیزاری عده ای از مردم از حاجی خوبه یا بد رو تقریبا او پاسخ به کامنتهای قبلی آورده ام

بولوت سه‌شنبه 23 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 00:13 http://maryamak.blogfa.com/

نکته ای که دوستان اشاره کردن برخورد با ایرانی ها توی عربستانه.
من نمیگم برخورد اونا درسته! آما! وقتی میریم جایی باید توجه داشته باشیم که قوانین و فرهنگ اونجا چطوره. خب نوع اعتقادات مردم اونجا با ما ایرانی ها 180 درجه فرق میکنه.
مگه توی همین اماکن زیارتی خودمون یه سری قوانین نیست که باید رعایت کرد؟ و عدم رعایتش به تذکر و برخورد بد منجر نمیشه؟ مثلن همین خوابیدن توی حرم مشهد.
اگه رفتار زائرین ایرانی درست باشه و هنجارهای اون کشور رو رعایت کنن هیچ مشکلی پیش نمیاد.

-اتفاقا من این رو شنیدم که عده ای از ایرانی ها وقتی می رن اون جا هنجارهای اونا رو رعایت نمی کنن و باعث این برخودها میشن

بولوت سه‌شنبه 23 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 00:34 http://maryamak.blogfa.com/

خواجه عبدالله انصاری میگه که:
بدان که، نماز زیاده خواندن، کار پیرزنان است.
و روزه فزون داشتن، صرفه ی نان است.
و حج نمودن، تماشای جهان است.
اما نان دادن، کار مردان است .

منم مثل خیلی های دیگه این حرف رو باور دارم. اما فقط حق دارم این باور رو برای خودم و توی کارهای خودم داشته باشم. حق ندارم عمل به این باور رو حتی از نزدیکترین افراد خانواده م مثل پدر و مادرم انتظار داشته باشم. چه برسه به فامیل و دوست و آشنا و هفت پشت غریبه.

-چه قشنگ گفته . ممنونم که این رو این جا آوردی

یک رهگذر شنبه 27 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 10:28

سلام
فرمایش شما در مورد حج کاملاً متین و منطقی هست. هر کسی اختیار پول خودش رو دارد و می تواند هر جور دوست دارد ان را خرج کند ولی این گفته تنها در شرایطی می تواندصحت داشته باشد که {....} .
درست است سالانه میلیون ها دلار خرج سفر هم میهنان ما به کشورهای غربی و شرقی می شود ولی {....}. آیا تابحال دیده اید که آمار سفر سالانه مردم مثلاً به آنتالیا در تلویزیون پخش شود؟ (من که نشنیده ام ولی اگر بوده هم نادر بوده) ولی هرساله آمار سفر به حج و عتبات عالیات به طور رسمی از رسانه ها پخش می شود و تمام {....}. از طرفی دیگر اگر مردم سالانه این همه به حج نمی رفتند {...} در حالیکه آمار فقر در کشور خودمان روز به روز افزایش می یابد. من نمی گم مردم به عبادت خودشون نپردازند، مردم باید به زمانه نگاه کنند. در این دوره زمانه اگر کسی می خواهد نماز بخواند باید به خلوت خانه خود رود تا کسی از نماز او سو استفاده نکند {...}.
مگر اینکه شما نظرتان در این باره خلاف نظر من باشد که در این صورت دیگر صحبتی باقی نمی ماند.
هرچند من خودم نیز یک آدم ترسو هستم که با داشتن وبلاگ و نام خودم اینجا با نام یک رهگذر برای شما پیغام گذاشته ام ولی اصل همان اصل که گفتم و امیدوارم که خوب توانسته باشم بیان کنم

دوست عزیز که زحمت این کامنت رو کشیدی من با همه صحبتهای شما موافقم ولی این رو در نظر بگیر که بسیاری از مردم این محاسبات رو ندارن

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد