کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

اتلاف آب کشاورزی


                                                              


دولت هی می گه صرفه جویی کنین ، شیر آب رو باز نذارین ، آب رو دور نریزین ، خب چشم شما درست می گین . سمعا و طاعتا ، کشورمون یه مملکت نسبتا خشکه و متوسط میزان بارندگیش از متوسط جهانی هم یک سوم کمتره و خیلی جاهای ایران هم حتی یک دهم کمتره . ولی به این چندتا رقم توجه کنین :


1-مقدار مصرف آب شیرین برای مصارف کشاورزی 92درصد کل آبهای شیرین کشوره و از اون میزان تقریبا 80درصدش هدر می ره ! صرفه جویی اندک من شهر نشین مثل سوزنی تو این انبار کاه گم میشه که آقای دولت محترم . برام سواله که توی این سالهای سال چطور نتونستیم بهره وری آب بخش کشاورزی رو درست کنیم ؟ کشورای عقب افتاده دنیا هم از ما تو این زمینه جلوترن والا . بهره وری آب ما هست 20% ، مال یکی مثل لیبی هست 60% ، هند 54% و مصر 53% . تازه این که صنعت کشاورزیمون هم عقب افتاده است که تو دنیا به ازای 1 متر مکعب آب ، 2.5کیلو محصول می گیرن ما به همون مقدار مصرف 1 کیلو !


2-مقدار مصرف آب شرب خیلی کمتره یه چیزی حدود 5 درصده ولی همون مقدار هم باز 35درصدش دست مصرف کننده نمی رسه و در اثر نشتی ها و هدر رفتن آب در خطوط انتقال هدر می ره . لطفا یه فکری برای این لوله های شکستتون بکنین ، یه فکری برای جدا سازی آب شرب از آب معمولی بکنین . هر شهرنشین هرچی هم آب رو صرفه جویی کنه به نتیجه ای نمی رسه تا زیرساختهای این کشور خشک و کم آب اصلاح نشه . آب رودخانه ها رو پشت سدها انبار می کنین و نصفش بخار می شه می ره .


به خدا اگه یه خارجی که که از وضع و حال جغرافیای ایران بی اطلاع باشه به این نحوه آب رسانی و مصرف ما نگاه کنه فکر می کنه که روزی 5 ساعت بارندگی داریم، دور نیست اون روزی که آب نداشته باشیم بخوریم .


 

نظرات 4 + ارسال نظر
یاس چهارشنبه 5 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 17:48 http://www.soundsoflife.blogfa.com

دور نیست اون روز

ترمه چهارشنبه 5 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 21:34

حالا توی این کم آبی نرید هی سطل سطل آب یخ خالی کنید رو سرتون.
مگه همین خاکی که ما خودمون به سر می کنیم چه عیبی دارم که داریم از فرهنگ منحط غربی الگوبرداری می کنیم؟

نیره پنج‌شنبه 6 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 12:29

فرهنگ ما و رفتار دولت همیشه همین جوریه. فقط با نقطه آخر مقابله میکنه. مثلا در بحث گرون فروشی به جای اینکه بیاد کله گنده ها و مفسدهای بزرگ رو دستگیر کنه گیر میده به مغازه دار خرده پا.
مصرف آب هم همینه. من یه مدتی مقالات علمی پژوهشی درمورد همین موضوع یعنی آبیاری ویرایش میکردم. حرف عمده اون مقاله ها این بود که زمینها کوچیک اند و اغلب اجاره ای و کشاورز هم بیمه نداره و مدام در حال ضرر دادنه و اصلا پولی براش نمیمونه که بخواد به بهره وری از آب فکر کنه. اغلفب هم بیسوادن. یعنی فارغ التحصیلای کشاورزی عارشون میاد برن سر زمین و کار کنن!
همه اینها دست در دست هم دادن که این فاجعه پیش بیاد.
البته تمرکز بر صرفه جویی در شهر ها به خاطر اینه که تصفیه آب هزنیه بره و تهیه آب برای شهرها هم دشواره.
نکته آخر اینکه تصفیه فاضلاب خیلی میتونه کمک کننده باشه.

به نکته خوبی واقعا اشاره کردی و تکمله خوبیه برای این بحث . ممنونم

بولوت سه‌شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 14:15 http://maryamak.blogfa.com/

باز که کرکره رو کشید پایین در رفتید؟

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد