کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

کافه رگبار

اهل طهرانم . روزگارم بد نیست . . .

افزایش جمعیت به چه قیمتی؟!



نمی دونم ، واقعا نمی دونم چرا سیاست گذارا و برنامه ریزای این کشور این قده می خوان از بی خودترین و بی ارزش ترین و دم دستی ترین راه حل ها برای افزایش دوباره جمعیت استفاده کنن ؟ یعنی اینا نمی خوان مخ ها رو از آکبندی درآرن ؟


امروز یه پوستر بزرگ رو دیدم که به دیوارهای ایستگاه مترو زده بودن و نصفش آیات و روایات از معصومین بود که تا می تونین جمعیت مسلمین رو افزایش بدین یا این که مثلا استدلال کرده بود که جمعیت هر کشوری بیشتر باشه کشور قدرتمندتری هستن و ایران همین الان ظرفیت این رو داره که تا سه برابر جمعیت بیشتری داشته باشه ! ( طرف تا 200میلیون رو جاداده بود) و این که مقصر این وضع که زوجهای جوون تن به بچه دار شدن نمی دن رو ادامه تحصیل ، کار کردن زنها و توقعات زوجها از زندگی به سبک زندگی غربی دونسته بود و یه سری دیگه از این چرند و پرند ها نوشته بود . از این پوسترها باز هم بود .


حقیقت اینه که من با اصل قضیه موافقم . بچه دار شدن رو تایید می کنم . اونم نه یکی . خودتون که می دونین دو تا پسر دارم که خیلی هم آتیش پاره ان و یه وقتا من و باران رو عاصی هم می کنن . اما جمعیت ما که داره رو به پیری می ره و زوجهای ما تن به بچه دار شدن نمی دن ، راهش این نیست که چرت و پرت تحویلشون بدیم که زن ها درس نخونن یا نرن سر کار یا تهدید به زندانشون کنیم یا وسایل پیشگیری رو از دم دست جمع کنیم که مردم از ترس یا الله بختکی برن تو اتاق خواب و 9 ماه بعد یکی دیگه به جمعیت ایران اضافه بشه که !


آقایون شما فکر درست و عاقلانه کنین . عده قابل توجهی از زوج ها به خاطر نا امنی اقتصادی که ثمره زمامداری شماست بچه دار نمی شن و عده قابل توجهی هم به خاطر نا امنی اجتماعی که موجبش شمایین . شما بیا این دو تا عامل رو درست کن مطمئن باش خود مردم بدون نیاز به تشویق و تنبیه شما دست به کار می شن به جان شما !


 

نظرات 16 + ارسال نظر
شیرین یکشنبه 29 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 12:55

حرف خیلی خیلی حساب!
آقا من کی گفته بودم که بیا و آقایی کن، کاندیدای مجلس بشو رای اش با ما؟!
بدونم کاندیداهای مجلس بعدی خودت و رفقای خوبی مثل خودت هستند باور کن از قهر میام بیرون و شناسنامه بدست میرم کنسولگری رای میدم

شیرین یکشنبه 29 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 13:02

یک نکته دیگر ... چند روز قبل برای مطلبی که ویولت جان منتشر کرده بود هم نوشتم که رفتار حکومت اسلامی ایران با مردمش دقیقا مثل یک والد سرزنشگر - سرکوبگر است. دائما در حال بازخواست و سرزنش بابت همه چیز.
از خوراک و پوشاک تا سایر جزییات زندگی دائما در حال سرزنش و سرکوفت است. روشی که همیشه هم محکوم به شکست است. همیشه فرزند در این موارد یک فرد کم تفکر و واکنش گر می شود.
خیلی واضح هم این رفتار مردم را در تمام زمینه ها میبینیم. دیگر همه عادت کرده اند فقط واکنش منفی نشان بدهند، صرفنظر از اینکه اساسا مسئله مورد بحث صحیح است یا غلط.
همانطور که خودت گفتی، چه در این مورد و چه در سایر موارد اگر امکانات و انتخاب های متعددی در اختیار قرار گیرد و والد سرزنشگر، به والد تشویقگر و انگیزه دهنده تبدیل شود، رفتار فرزند - جامعه هم مسلما تغییر خواهد کرد.
این کشمکش ها و زور بازو نشان دادن ها یک بازی باخت - باخت است و من تعجب میکنم از سر تا ته این حکومت و بعد از سی و اندی سال یک عقل سالم هنوز پیدا نشده که اینرا فهمیده باشد!

بولوت یکشنبه 29 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 14:14 http://maryamak.blogfa.com/

اصلن مشکل نا امنی مالی خانواده ها هم نباشه. جمعیت سه برابر! سه برابر آب و غذا و انرژیم میخواد. کشور ما قابلیت تامینش رو داره؟

سهیل یکشنبه 29 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 17:41 http://www.parchenan.blogfa.com

سلام آقا جان
شما با اصل قضیه موافقی؟
می شه دلایل اخلاقی تون رو برای فرزند آوری بیان کنید.
به نظر من فرزند آوری در این برهه و زمان کاری غیر اخلاقی است.
نمی دانم خداحافظ گری کوپر رو خواندید یا نه

اونجا لنی به محبوبش می گه بچه نه
اگر بزرگ شد صاف تو چشام نگاه کرد و گفت چرا من رو آوردی به این دنیا چی جواب داریم بدیم؟

نیره یکشنبه 29 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 23:02

منابع آب کشور رو به باد دادن طوری که برای جمعیت فعلی آب نداریم. چطور میخوان برای سه برابرش آب تامین کنن؟ این فقط یک قلمشه. مسکن و اشتغال و....بماند.
یه بخش دیگه ش برمیگرده به کم شدن ازدواج. این فشارهای اقتصادی کمر مردم رو شکسته. وقتی قیمت مسکن این قدر گرونه نمیتونن ازدواج کنن چه برسه به فرزندآوری. چند سال قبل میخواستیم خونه ای اجاره کنیم صابخونه گفت اگه بچه داشتید به ازای هربچه 50 تومن میذاشتم رو اجاره تون!
غیر از همه اینها مصرف گرایی و تجمل گرایی هم یه بخش دیگه س. دهه شصت بچه ها لباسای همدیگه رو می پوشیدن و دوچرخه داداش بزرگه رو سوار میشدن. الان خرج و خواسته های بچه ها خیلی خیلی زیاد شده.فقط خرج پوشک رو در نظر بگیرید. سطح رفاه مردم رفته بالا و حتی طبقات متوسط و چه بسا پایین هم دیگه از کهنه استفاده نمیکنند.
از طرف دیگه خانواده ها از هم دور شدن. قدیم خانواده ها گسترده بودن و به همدیگه برای نگهداری بچه کمک میکردن. الان مارد میخواد دو ساعت بره آرایشگاه ابرو برداره نیمدونه بچه رو پیش کی بذاره!

یک جمعیت شناس! دوشنبه 30 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 01:27

با اصل قضیه موافقین؟
به خاطر پیری جمعیت؟؟
همین الان هم رشد حمعیت ایران ۱٫۴% است و این یعنی ما همین الان هم در حوزه ی رشد سریع در مقیاس جهانی هستیم!!
این چیزهایی که درباره جمعیت و پیری و ... می گن همه مغلطه ای بیش نیست برای تغییر دید عموم مردم... وگرنه ما با همین وضعیت کنونی هم حالا حالاها دچار پیری جمعیت نخواهیم شد...

مژگان دوشنبه 30 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 11:19

سلام.
همه کشورهای اروپایی که جمعیتشون داره منفی می شه برای افزایش جمعیتشون این کارو کردن که هر کسی که بچه دار بشه امتیاز و مزایای خاصی به اون بچه و خانواده بچه می دن.. درمان و آموزشش مجانیه و اصلان مشکل معیشتی و رفاهی نخواهند داشت. این یک تشویقه برای اینکه مردم حتی از ایران برن اروپا و بچه دار بشن و جمعیت اون کشور بیشتر بشه.
ایران چیکار می کنن؟ نه رفاهی هست نه امنیتی و نه حتی درآمدی که بچت اگر مریض شد حسابی درمانش کنی یا آموزش درست و حسابی ببینه.. آخه با چی بچه دار بشیم؟ به خاطر یه حرف مفت؟

گلابتون بانو دوشنبه 30 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 16:27 http://golabatoonbanoo.blogsky.com/

این مشکلات اقتصادی روقبول دارم که عامل مهمیه برای عدم تمایل به بچه دار شدن.
اما یه عامل مهم دیگه که من به شخصه تو اطرافیان خودم می بینم تنبلیه!!! بچه دار نمی شن که راحت باشن و سختی ندن به خودشون! موارد زیادی رو دیدم که وضع مالی خانواده مناسبه. خانوم هم درگیر کار و درس نیست اما به یه بچه اکتفا کردن چون به قول خودشون دیگه حوصله بچه ندارن!

نیره دوشنبه 30 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 16:38

مسئله دیگه اینه که خیلی از کشورها مشکل کمبود جمعیتشون رو با مهاجرپذیری حل میکنن. به جای اینکه یه نوزاد رو پرورش بدن و سالها وقت و هزینه بذارن یه متخصص درجه یک رو از بین هزاران متقاضی گلچین میکنن.
اینجا انقدر اوضاع داغونه که هیشکی از کشورهای دیگه حاضر نمیشه مهاجرت کنه به ایران. مگه برادران عزیز افغانی که اونها هم از نظر تخصص و سواد صفر هستند. اینه که به فکر این تبلیغات مسخره افتادن!

سارا دوشنبه 30 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 17:47 http://toopepor.persianblog.ir/

حالا سوال من این وسط اینه که همه ی این مشکلات(یعنی پیری جمعیت و کمبود نیروی جوان و...) یه دفعه پیدا شد؟!یعنی تا پارسال که سیاست های کنترل جمعیت اجرا میشد،این مشکلات نبود بعد یهو پیدا شد؟
همون طور که دوستان اشاره کردن،همین الانم رشد جمعیت ما بالاست...و این مشخص می کنه که اصل حرف یه چیز دیگه س...این که میگن آی جمعیت پیر شد و این حرفا،همش بهونه س...
بعدشم،شمایی که میگین با این سیر 20 سال دیگه نیروی کار نداریم،حالا که نیروی جوون هست کار دارن مگه؟!!

سهیل دوشنبه 30 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 17:59 http://www.parchenan.blogfa.com

http://www.radiozamaneh.com/161996


گلابتون می گه تنبلی
خوب یک آدم می خواد راحت زندگی کنه و درگیره های روزمره را نداشته باشه
این آیا غیر اخلاقی است؟

ترمه دوشنبه 30 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 18:08

من با اصل قضیه مخالفم. جمعیت ایران باید خیلی کمتر از این که هست بشه. روند کنترل جمعیت باید با شدت بیشتری دنبال بشه. در غیر این صورت آینده ی ایران بهتر از پاکستان نخواهد بود.

شیرین دوشنبه 30 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 20:00

با ترمه موافقم و البته در سطح کلان تر. کل دنیا نیاز به جمعیت کمتری دارد!
انقدر منابع زمین محدودند و آنقدر گرسنگی در جهان زیاد است که اگر کمی آدمیزاد از خودخواهی خود کم کند و بجای ازیاد سلولهای بی خاصیت خودش به فکر نجات کودکان باشد، هم کودکان بی سرپرست صاحب خانواده می شوند و هم زمین بیچاره فرصت برای نفس کشیدن پیدا می کند.
منتها خیلی اوقات آدمها معنای والدین شدن را تولید مثل خود می دانند. حال آنکه از نظر من کسی والد است که عشق زیادی برای بخشیدن به یک کودک دارد. که کودک را آینده این دنیا میبیند، مهم نیست کجا و از چه کسی به دنیا آمده باشد و چه رنگی باشد. اگر من نوعی واقعا بخشش به آینده و دنیا مد نظرم باشد، نقطه دیدم خیلی دورتر از محدوده حقیر زندگی خودم و سلولهای خودم خواهد رفت.
در ایران امکان فرزند پذیری از سایر کشورها هست؟ امکان حمایتشان و تامین خوراک و تحصیلشان از راه دور چه؟

هومه چهارشنبه 1 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 08:49 http://www.ghaensport.ir

شیرین جان اینقدر داخل خود ایران کودک بی سرپرست و بدسرپرست هست که اگه آدم همت کنه میتونه همین ها رو سر و سامون برسونه .
اتفاقا یکی از دوستان من که پسر 2 ساله ای داره یک پسر 6 ساله بدون سرپرست که در مرکز کودکان نگهداری می شد رو به فرزندی گرفته البته کودک رو بدلیل موضوع محرمیت!!! فعلا تا 15 سالگیش دادگاه اجازه داده که باهاشون باشه .

شیرین چهارشنبه 1 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 12:58

فرقی نمی کند بچه مال کجا باشد. ایران، افغانستان، سومالی، ساحل عاج ... فکر می کنم همینکه آدم آستین بالا بزند و حتی کودکی رو از راه دور به فرزندی قبول کند خیلی از بچه ها از گرسنگی نجات پیدا می کنند و فرصت برای تحصیل خواهند داشت.
حالا که حرف شد بگذارید بگویم که شخصا خیلی علاقمندم چند دختر بچه را که در خانواده های مسلمان زندگی می کنند به فرزندی قبول کنم. علتش هم اینست که اولین کسانی هستند که موقع نداری از تحصیل محروم می شوند و سر سفره هم آخرین لقمه های غذا نصیبشان می شود!
دختر بچه ها مادران دنیای فردا هستند و نیاز به کمک دارند.
فعلا که نتوانسته ام راهی برای حضانت از راه دور برای کودکان افغان و ایرانی پیدا کنم. در این موارد همکاری سازمانهای خیریه با کشورهای افریقایی خیلی بهتر است.

فریده پنج‌شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 10:30

با سلام
ظاهرا دوستان خیلی از اصل ماجرا خبر ندارند که وهابیون عربستان به دنبال نفوذ در ایران و براندازی نسل شیعه هستند و جمعیت روبه گسترده سنی ها در سیستان و بلوچستان و کردستان و در صد زاد و ولد زیادشان که طبق اعلام رسمی اداره کشورمان از چندین استان ما بیشتر است یک زنگ خطر جدی است البته برای کسانی که حب علی ع هنوز در دلشان هست و شیعه اهل بیت بودن هنوز مایه افتخار.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد